Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cofal79

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil, mest tanke på Tesla.
tirsdag 26. mai 2020, klokken 08:01
Er det noe spesielt man skal tenke på?
Skal man gå for en S eller Chryaler Neon, jeg mener Model 3.
Eller som sagt vente?
Kjøpe nytt eller brukt,
#2
Kjøpe elbil? / Kjøpe elbil, mest tanke på Tesla.
mandag 25. mai 2020, klokken 20:56
Nå har jeg hat Leaf 24kWh i snart to år.
Å tenkte kanskje å bytte inn/selge bil nr 1 og Leaf mot å kjøpe en Tesla.

Leafen har såvidt funket  men må ha mye mer rekkevidde å bli kvitt en masse biler.
Da jeg også har en arbeidsbil på toppen av kransekake. Fikk denne etter jeg kjøpt Leafen.

Så da tenkte jeg Tesla.
Nå er det slik at jeg hører om at det ikke er noen dans på roser å kjøpe Tesla.
Tanke på de er på klagetoppen hos forbrukerrådet, stadig er hos TV2 hjelper deg.
Notoriske meldinger om dårlig lakk og panelgap av umse størrelser. Dårlig passform, elektriske problemer etc.
Det er så pass at magen sier til meg å styre unna.

Hvorfor Tesla når jeg ramset opp så mye eventuelle feil og mangler. Vel jeg vil ha en bil med god rekkevidde, prestanda og litt størrelse. Og ikke minst awd og bakhjulstrekk.

Så kommer spørsmålet, skal jeg satse på å kjøpe en Tesla eller bare generelt bare gi en god F å vente å kjøpe noe annet?
Jeg har 600k og model X er ikke aktuelt.
Jeg vet også at der kommer en del kinesere nå her iløpet av året, er det noe å satse på, å bare droppe de amerikanske møkkabilene?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Fant en Leaf 2012 for 100k verdt det?
fredag 27. juli 2018, klokken 21:12
Det jeg egentlig tenkte meg for den, syntes at 100 var litt mye. Men han ville ikke gå ned så lavt.
#4
Kjøpe elbil? / Fant en Leaf 2012 for 100k verdt det?
fredag 27. juli 2018, klokken 19:11
Var å prøvekjørte en Leaf idag 2012 rullet 55k.
Mangler en strek på batteriet så 11/12 streker.
Virker som det er 24 kWh, selger vet ikke, full ladet batteri er ca 140 km så regner med at det er den.
Dette er en bil nr to, da arbeidsbilen koster for mye å få godkjent 2 nye år.
Den mangler hengerfeste, men det får bare gå.
Bilen virker grei nok etter en kjøretur idag. Tok 5 streker fra 133 til 68 km. Om vi kjørte 50 km er lite trolig, men gikk ikke for noe økonomisk.
Har 10 A ladestikk ute, så lading skal vel være grei.

Er bilen verdt 100k?
Det er ikke noen ny bil nei, får nye sommerdekk på felg.
Elvindu på fører side funker ikke, sikkert noe enkelt.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp
torsdag 28. juni 2018, klokken 18:10
Vel lagt deg i kø på Kona. Da kan du vente deg bil engang i 2020.
Leaf kommer med en ny til høsten med 60 kWh batteri.
Model 3 har droppet i pris og kommer en gang til neste år til de som bestilt. Nå er det nesten slik at man vuderer å slenge inn en bestilling. På en slik. Men valgt å vente, da man egentlig ikke trenger elbil i den forstand.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe bil nå eller vente?
mandag 25. juni 2018, klokken 14:10
Er ikke noe pause man, så liten elbil som må lade ofte når man er på tur, er ikke aktuelt engang. Da kommer man bare å droppe hele elbilgreia og holde seg til det man har til staten kommer å henter bilen.
Tenkte Tesla, men med stive priser på 4-5 gamle, tanke å hoster man opp 200,000 til så får man bil som går like godt som en Sp85D med stort sett samme rekkevidden for en S75D.
Så er det verdt det eller ikke eller vente.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe bil nå eller vente?
lørdag 23. juni 2018, klokken 03:03
Satt å tenkte Leaf for erstatte bilen jeg bruker på jobb. Da du ikke får Leaf med krok, og hvis du får så er det ikke mange kg. Bilen jeg bruker idag får dra 1500kg, så den er bare å glemme.
Da sitter jeg igjen med privat Bilen som sagt, som kun blir brukt på lengre turer og finkjøring.
Det virker som at per idag finnes det ikke en bil som kan tilfredsstille mitt behov, på den ene eller andre måten.
Det et så fall Nissan sin NV 200, som blir litt råflott bil å bruke på jobb. Tanke for hva miljø den kommer å være i. Mye støv å gjørme. Og den får ikke dra noe.

Langkjøring elbil blir da Tesla da dette et det som er nærmest det jeg søker i komfort å standard. De er igjen overpriset som fy med barnesykdommer å få år igjen av garanti. Gammel S85 for 420 og rullet 140, du får en ny S75D for 670 med litt tilvalg.
Så da blir det å vente vil jeg tro.
#8
Kjøpe elbil? / Kjøpe bil nå eller vente?
fredag 22. juni 2018, klokken 12:22
Sitter å lurer på å hive meg på hype toget.
Per idag har jeg to biler. En som jeg bruker på jobb og ikke er så nøye med. Den andre brukes hovedsaklig langturer og finere turer.

Fått innvilges 420, noe som er smertegrensen over hva man har råd til.
Har ikke bommer eller ferge å tenke på.

Angående størrelse er ikke noe mindre en V70. Da sitter vi igjen med Tesla. SUV er ikke noe for meg.
Sitter å ser på S fra 2013 og 2014 som er innom prisklassen jeg har penger til.
Når man da ser hva de kostet ny og hva de koster idag med 120, 000+ km, noe jeg synes er litt mye for 4 og 5 år gamle biler.
Synes jeg de er en smule dyre.
Folk vet hva de skal ha for brukt til tross for kort levering på S og X idag. Som er ca 2 måneder.

Så jeg synes brukte S i prisklassen min er dyr og har disse barnesykdommene enda.

Har lyst på ny Volvo, skal man vente til da? Er litt usikker om det er verdt å kjøpe en overpriset brukt elbil, eller vente litt.
Om jeg har skjønt det rett så er nytt batteri rundt hjørnet.
Så spørsmålet er vel skal man hive seg uti det nå eller vente en stund til?
Ser på Kona også, men da man ikke er på listen så kan man sikkert ikke vente seg den før 2020, og brukt vil koste mer enn sin vekt i Heroin.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA