Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jeanett70

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med Leaf - hjelp!
fredag 26. oktober 2018, klokken 11:34
Sitat fra: fonberg på fredag 26. oktober 2018, klokken 10:06
Hei, bytte av 12V batteri bør ikke bli noen stor kostnad. Du kan sjekke i kjøpskontrakten din om du har en bruktbilgaranti (på mer enn 4 mnd) som kan dekke dette.

Trådstarter her.

Betryggende å høre. Jeg er ny i bilverden og kan meget lite om alt som har med bil... Men jeg har snakket med forhandleren hvor jeg kjøpte bilen, og de vil dekke kostnaden av feilsøk på bilen + nytt batteri. Så satser på at det ordner seg! :-)

#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med Leaf - hjelp!
fredag 26. oktober 2018, klokken 09:59
Trådstarter her.

Jeg har tatt bilde av displayet :-)
Jeg ringte Sande Auto (hvor bilen er kjøpt av tidligere eier og det er godkjent Nissan verksted/forhandler). Det kan i følge dem virke som om det er 12V batteriet det er noe galt med. Dersom det er tilfelle blir det ikke dekket av nybilgaranti, vedkommende sier at det bare er 2 års garanti på 12V batteri. Har fått time på verksted i begynnelsen av november.
Hvor burde jeg gå herfra? Kontakte forhandleren hvor jeg kjøpte bilen? Jeg synes det er litt merkelig om jeg nå skal få en stor utgift etter å ha eid bilen i under 4 mnd.
#3
Leaf 2010-2017 / Problemer med Leaf - hjelp!
fredag 26. oktober 2018, klokken 08:26
Jeg kjøpte en brukt Nissan Leaf gjennom et bruktbilfirma juli 2018. Nybilgarantien på bilen utløper 20 november 2018.

Igår kjørte jeg ca 20 min, parkerte i ca 15 min og når jeg skulle starte bilen igjen lyste PS-tegnet oransje (servostyring) og batterlampen lyst rødt. Jeg fikk bilen på, men jeg fikk ikke satt den i verken «drive» eller «reverse», den gikk kun tilbake i nøytral. Jeg slo av og på bilen, varsellampene var da borte. Slo av og på bilen igjen, da var de tilbake. Slo av og på en tredje gang og de var borte og jeg kom meg hjem. Gjorde det samme når jeg hadde parkert hjemme, og varsellampene lyste igjen. Senere på kvelden igår skulle jeg skifte dekk, da lyste ingen av lampene selvom bilen ble slått av og på sånn ca 5 ganger... Noen som har vært bort lignende? Og nei, jeg har ikke forvarmet bilen uten å være tilkoblet strøm.

Jeg lurer også på om noen VET om dette dekkes av nybilgarantien? Og om noen VET hvem som skal ta regningen for å få sjekket opp i hva som er gale? Er det meg, bruktbilfirmaet eller Nissan-forhandler (nybilgaranti)?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt Leaf 2015-modell. Erfaringer?
tirsdag 03. juli 2018, klokken 19:50
Du tenker det er tryggere kjøp fordi det gjenstår nybilgaranti? Eller er det andre grunner?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe brukt Leaf 2015-modell. Erfaringer?
tirsdag 03. juli 2018, klokken 17:33
Tusen takk for gode og utfyllende svar! :-)

Jeg har nå vært hos en forhandler utenfor Bergen og har fått «tilbud» på en Nissan Leaf Tekna 2013 modell (registrert november 2013). Bilen ser meget bra og velholdt ut. Virker som en seriøs forhandler. Prisen er 159 900. Det følger med ladekabel, vinterhjul og sommerhjul. Han kunne gi meg 3000 kr i avslag på prisen, men ikke mer enn det. Høres dette OK ut?
#6
Kjøpe elbil? / Kjøpe brukt Leaf 2015-modell. Erfaringer?
torsdag 28. juni 2018, klokken 21:23
Jeg vurderer å kjøpe en brukt Leaf 2015 modell. Er det noen som har erfaring med å kjøpe brukt elbil?
Jeg har funnet en aktuell bil som selges av en privatperson. Føler det er litt "skummelt" å kjøpe fra privatperson ifht forhandler, er det noe spesielt jeg må passe på her?

Også et lite spørsmål til; det står i annonsen at det er en nordisk utgave. Er det den utgaven som er å foretrekke? Tenker da på varmepakke ifht batteriet. Eller er det noe som heter "norsk utgave"?
Når jeg søker skiltnummeret på den aktuelle bilen opp på statens vegvesen står det at bilen er bruktimportert. Kan det bety at den er importert fra andre land i norden?
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
tirsdag 05. juni 2018, klokken 10:13
Det kan se ut som at e-up er det mest fornuftige mtp lademulighetene.
Grunnen til at jeg ønsker elbil selvom jeg må dele ladestasjon med andre, er at jeg jobber i sentrum og da må gjennom bomring hver dag = penger spart med elbil. Men tenker nok at vi er kommet oss i enebolig om 1-2 år og da vil det selvsagt bli enklere å lade.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
tirsdag 05. juni 2018, klokken 09:07
Minibiti: Thank you again! :-)

Manifold: Takker for gode innspill. Det ser ut til at det kan bli problematisk ifht ladeløsninger på Zoe ja. Jeg er helt enig i at e-up er morsom å kjøre! Jeg likte den egentlig veldig godt, men er bare i tvil grunnet rekkevidden. Opplever du det noen gang som et problem?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
mandag 04. juni 2018, klokken 11:05
Minibiti: Thank you for your input! I appeticiate it. I will have to check out if we have IT or TN grid.

About the Zaptec portable... Can I charge the car both on TN and IT grid with the Zaptec? I see some of the cars at Finn.no comes with a Zaptec.
#10
Kjøpe elbil? / Volkswagen e-up VS Renault Zoe 240
mandag 04. juni 2018, klokken 09:18
Jeg ønsker å gå til innkjøp av en elbil, og det står mellom e-up og Zoe 240. Grunnen til at det ikke blir Zoe 400, er at jeg sannsynligvis vil kjøpe brukt. Dette vil være en liten «konebil»/bil nr.2 som hovedsaklig skal brukes til og fra jobb, ca. 9 km hver vei (jeg jobber ca 5 dager i uken, og vil ha mulighet til å lade på jobb 1-2 dager i uken). Jeg vil også innimellom bruke den for å besøke familie, ca 22 km hver vei. «Hovedbilen» vår er en Tesla modelX, og det er den som vil bli brukt til langturer osv. 



Vi bor i et borettslag hvor det er to stk type 2 ladere fordelt på ca 10 elbiler. Bor i Bergen som ikke er kjent for å ha tosifret minusgrader om vinteren, men det hender (vet jo at kuldegrader reduserer batterikapasiteten).



Er det noen som har noen innspill? Jeg har prøvekjørt begge bilene, og må si at jeg egentlig likte e-up best. Grunnen til at jeg er usikker, er rekkevidden.  



Kom gjerne med innspill ifht reell rekkevidde, ladetid, pris på service/vedlikehold osv.



Er det forresten noen som har erfaring med å kjøpe en av disse bilene brukt? Tenker 2-3 år gamle.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA