Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marzo

#1
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 03. mars 2025, klokken 13:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 11:53Men siden det er en demo-bil kjørt over 1000 km kan en ikke helt kalle det prisjustering. Men, wow. Familiefrakter 0-100 på 3,7....til den prisen...

Det er tilsvarende endring på ubrukte og biler i transitt.

#2
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 03. mars 2025, klokken 10:35
En Model Y P på finn gått under 10k er priset mellom 517 og 595 tusen.

Den dyreste som Tesla selger koster nå 486 tusen.

#3
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 03. mars 2025, klokken 09:24
Solid prisjustering

#4
Lade hjemme / Sv: Underfordeling i garasje til Elbil lading + div.
tirsdag 18. februar 2025, klokken 14:51
Jeg har gått med 40A ut til garasjen og et skap her med dedikert kurs til varmepumpe, lader, stikk og lys.
En fordel ved å ha dedikert kurs er at man slipper at lyset går hvis man får en kortslutning.
Har 15A til stikk, lys og varmepumpe og 20A til lading.
Jeg monterte en gammel Salto lader jeg kjøpte på finn som kun gir 16A, og 20A fra skapet til denne.
Vi har i tillegg en Easee 22kw men pga effektledd begrensning så lader vi begge bilene på begge laderene hipp som happ, da bilene som regel alltid er fulladet over natten. Det er også ikke alle elbiler som støtter med enn 16A pr fase?

La opp powerflex 10mm2 til garasjen og 4mm2 til laderen. Legg også ut nettverkskabel så kan du sette opp wifi/nettverk i garasjen.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
mandag 06. januar 2025, klokken 12:48
Sitat fra: RJK på mandag 06. januar 2025, klokken 10:50Ifølge Teslastats.no, lagd av han som står bak elbilstatistikk.no (link nederst på den siden), så leser jeg ut 46 TMS og 93 TMX.

Takk, det kan være noe misvisende ettersom den teller alle registreringer av nytt og brukt.
Feks er det registrert 3stk Model 3 hittil i år, men en er en 2022 modell.

For S og X er det gjerne enda større avvik.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
mandag 06. januar 2025, klokken 10:32
Noen som vet hvor mange Tesla Model S og Model X som ble solgt i 2024?
#7
e-Golf / Sv: Ladeluke låst når resten av bilen er open
mandag 18. november 2024, klokken 14:27
Låsemekanismen til luka som begynner å bli treig. Vanlig feil.
Møller bytter på garanti.
Du kan også stoppe innom Møller på drop inn for å få knekt opp låsen slik at du får ladet frem til verkstedstimen.
#8
Tesla / Sv: Tesla Robotaxi
onsdag 16. oktober 2024, klokken 14:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 16. oktober 2024, klokken 11:32Vi er jo 10 15 år frem i tid nå

32 år for å være nøyaktig :)
#9
Tesla / Sv: Tesla Robotaxi
lørdag 12. oktober 2024, klokken 14:57
Åpenbart vanskelig å skalere opp en produksjon på et produkt før fabrikken er bygd...

Jeg trekker parralleller til flyvende biler på 60-tallet når det kommer til Robotaxi.
Mange husker sikkert https://www.arngren.net/moller.html som i sin tid solgte konseptet med en forventet levering i 2006 :p

#10
Tesla / Sv: Tesla Robotaxi
lørdag 12. oktober 2024, klokken 11:15
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. oktober 2024, klokken 08:42
Sitat fra: Marzo på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:07Spent på hva som kommer først, Semi, Roadster, Taxi eller FSD til Cybertruck?
Semi er da allerede i produksjon, om enn ett pilotprogram. Pepsi har over 80 stk i drift.

Skal ikke se bort i fra at hvis Robottaxi noen gang blir virkelighet, så blir resultatet 80 biler som kjører innenfor et lite kontrollert område.

Så vil noen kunne hevde prosjektet er "i produksjon" selv om realiteten ikke er i nærheten.
#11
Tesla / Sv: Tesla Robotaxi
fredag 11. oktober 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:19Nemlig. Tesla viser frem bilen nesten nøyaktig slik den blir. At det kritiseres forstår jeg ikke.

Kritikken går på at Tesla startet å ta betalt for Roadster for 8 år siden, og ingen vet om den noen gang vil komme.

Det samme kan man stille spørsmål ved om det som ble presentert i går...
#12
Tesla / Sv: Tesla Robotaxi
fredag 11. oktober 2024, klokken 09:07
Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 08:04De fleste produsenter viser da frem modeller lenge før de kommer for salg. Når de så kommer for salg så er de gjerne endret til noe kjedeligere, og langt fra så spektakulære som vist. Har du ikke fått det med deg?

Det kalles for prototyper og er ikke offisiell.

Spent på hva som kommer først, Semi, Roadster, Taxi eller FSD til Cybertruck?
#13
Sitat fra: Marsto på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 17:423g er allerede slukket. 2g slukker om noen få måneder.

https://www.telenor.no/dekning/2g/

2G-nettet vil fungere som vanlig ut 2025.
#14
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 19. september 2024, klokken 18:06
Sitat fra: alda på torsdag 19. september 2024, klokken 09:15Har följt med på bruktpriserna på Plaid en god stund, är ju inte så många till salu på Finn - men köparna är helt klart inte villiga att betala över 800' för en 22-modell (registreringsår). Trots det har de flesta prisat bilarna i 850'-1000' intervallet...

Tror prisläget måste justeras ned en hel del...

Mange utgåtte annonser for biler som ikke blir solgt.
Liten tankevekker er at Plaid selges for omtrent samme som en LR av samme årsmodell..
#15
Elbiler i media / Sv: Tesla i rettsak
onsdag 04. september 2024, klokken 10:26
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 04. september 2024, klokken 09:47Kan du vise til hvor i parkeringsforskriften dette står? Jeg har ikke klart å finne noe som støtter dine påstander.

https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§37

Første avsnitt...

Sitat§ 37.Betalingsansvar og kontrollsanksjonens lovlighet
a.    Kontrollsanksjon skal ilegges fører av motorvognen på stedet. Dersom føreren er en annen enn den som var registrert som eier ved tidspunktet for overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre motorvognen var fratatt eieren ved et lovbrudd med en strafferamme på mer enn ett år. Der føreren er kjent, må føreren først kreves for beløpet. Dersom kontrollsanksjon ikke er betalt 30 dager etter at betalingsoppfordring er sendt fører, kan beløpet kreves inn fra registrert eier av motorvognen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA