Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kvakkster

#1
Avansert: Batterier og Lading / Nødlading i garasjen
mandag 26. august 2024, klokken 10:55
Hei,

Håper noen elektriker kan svare på dette.
Har nylig gått til anskaffelse av elbil nr 2.
Har en Tesla Wall Connector gen 3 koblet til 32A 1-fas som er i daglig bruk.
Men en gang i blant så har vi behov for å lade konebilen (Mercedes B 250E) samtidig med model Y.
Har samtidig en 16A 3-fas CEE(?) plugg i garasjen som ikke brukes - kan jeg kombinere denne med Tesla sin UMC gen 2 med adapter eller overgang?
Tesla UMC gen 2 støtter kun 1-fas - byr det på noe problemer med å bruke denne med eksisterende uttak?

Evt. andre tips tas gjerne imot.
#2
Lading av Tesla / Sv: Lading fra stikkontakt
tirsdag 13. juni 2023, klokken 10:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 00:26
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:41Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
Svarer selv om jeg ikke er elektriker.

Reglene som gjelder om lading, sier definitivt lite om midlertidighet, så man må nesten definere litt selv hva som går som nødlading. Konsensus her inne er at dette faller inn under reglene for nødlading, siden du ikke får ordnet lader før renoveringen er over, ihvertfall om dette er pågående. Er dog planene å starte om 6 måneder, så tror jeg du kommer til kort.

Men om det ikke er du som har fått satt opp den blå CEE-kontakten (industrikontakten), så kan du sjekke med forrige eier om den er satt opp med formål om elbillading, og når dette skjedde. Reglene er ikke tilbakevirkende, men det er en klausul om "bruksendring".

Så om den er satt opp med formål å lade elbil, mens dette fremdeles var innen reglene, kan du lovlig lade der med en original Tesla-adapter til din Tesla UMC, da den adapteren er spesifikt laget for din UMC. En løs adapter fra Jula/Clas/Biltema/Thansen etc, vil kun falle inn under nødlading-unntakene.

Tesla sin ladeboks er laget for å kunne gi strøm fra 3-fas til bilen, selv når man har IT/TT-Nett der man bor. Dette støtter/støttet også Easee, men den får du nok ikke satt opp, og sannsynligvis ikke kjøpt heller. Ikke før de ev. kommer med V2-versjonen (med god nok dokumentasjon).

Tesla sine biler er og satt opp til å takle 3-fase lading over IT/TT, som en av svært få, og så er det noen biler som klarer det, men forhandlerne/importørene er ikke helt samstemt på om bilene tåler det på sikt, og det anbefales derfor å følge de råd du får.

Sier de det er OK, så få det i en epost eller sms eller noe som rettslig kalle skriftlig form, Just in case du får problemer i ettertid.

Takk for svar.

Jeg hadde elektrikeren innom nå og han frarådet til å lade via industrikontakten.
Da får det bli supercharger frem til vi får montert opp en lader.
Rør og kabler ligger klart, men sikringsskapet og resten av huset er under full renovasjon om dagen så toppen 1-2 uker så er det klart for han :)
#3
Lading av Tesla / Sv: Lading fra stikkontakt
mandag 12. juni 2023, klokken 21:41
Henger meg litt på denne.
Jeg får utlevert TMY LR allerede mandag i neste uke. Altså 6 virkedager fra bestilling til levering.
Da vi er i prosess med å renovere huset samtidig så får vi ikke lagt opp elbillader i garasjen helt enda.

MEN så håper jeg det er noen elektrikere her som kan svare.
I garasjen har jeg en blå 3 faset kontakt/plugg.
Kan jeg i teorien lade opp bilen via denne med en overgang som en midlertidig løsning?
Går tesla god for lading med 3 fas på 230 volt forresten?
#4
Sitat fra: number99 på mandag 12. juni 2023, klokken 21:07
Sitat fra: kvakkster på mandag 12. juni 2023, klokken 21:04Oppdatering:

Fikk sms av Tesla idag da jeg hygget meg med morgenkaffen.
Henting allerede neste mandag kl 15. 6 virkedager fra bestilling til utlevering  :+1:  :+1:

Nice! Grattis!

Takk takk.
#5
Oppdatering:

Fikk sms av Tesla idag da jeg hygget meg med morgenkaffen.
Henting allerede neste mandag kl 15. 6 virkedager fra bestilling til utlevering  :+1:  :+1:
#6
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juni 2023, klokken 05:28
Sitat fra: kvakkster på søndag 11. juni 2023, klokken 23:11Bestilte min LR hvit idag. VIN fikk jeg med en gang i appen og edd 15-30 juni.
Betyr det at bilen står på kaia en plass? Skal hente ut i Drammen

Håper tesla kan levere ut før 30 juni så jeg får kampanjerenta, ellers blir det angrerett :)
Kan og være bygd i Tyskland. Tar ikke lang tid å få bil derifra. Kampanjerenta blir nok uansett fornyet...

Hei, sjekket opp mitt vin nr. Det stemmer at bilen er produsert i Berlin ja. Noen som vet om det er vesentlig forskjell på batteriene? Jeg leste en plass at Berlin modellene bruker batterier ifra BYD som skulle holde en bra kvalitet og ladekurve
#7
Bestilte min LR hvit idag. VIN fikk jeg med en gang i appen og edd 15-30 juni.
Betyr det at bilen står på kaia en plass? Skal hente ut i Drammen

Håper tesla kan levere ut før 30 juni så jeg får kampanjerenta, ellers blir det angrerett :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA