Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ed_Eng87

#1
Tesla i media / Sv: I bought this car before Elon lost his mind
søndag 09. februar 2025, klokken 20:34
Kjører du rundt et sånt klistremerke, blir ikke bilen mindre Tesla for det om. Folk må slutte å være en pingle og kjør bilen med god samvittighet og ikke bry deg hva sossene på dagbladet sier om Elon, han har alltid vært en rar type, men noe nazi er han ikke, er jo nettopp pga. disse sossene at ting tar alt for lang tid her i landet, ingenting blir gjort, ei heller korrekt og Norge skal liksom redde verden, vi selges til EU gjennom Støre mens ingen bryr seg om hva pokker skjer med dette landet lengre...

Kjør bilen som før, fordi den har finesser du ikke finner hos andre biler. Fordi det er bilen du valgte å kjøpe fordi det var bilen som ga deg mest for pengene
#2
Nye model Y skal være mer effektiv sier de pga aerodynamikk, men de har foreløpig behold the samme batteriet, så ikke noe nytt 95kwh batteri for 700km WLTP rekkevidde og det er skuffende!
#3
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 08. mars 2024, klokken 12:55
HW4 kommer sikkert ikke muligens før senere i 2024, jeg trodde jeg fikk det i 2023, men nope, kan også plutselig være eksklusivt i Model Y Mk2 "Juniper" modellen.
#4
Hei, hvis man monterer en slik skjerm, vil man bryte garantien på bilen? Eller gjelder garantien bare på den delen man har byttet ut på?
#5
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Vinterdekkpakke med felg
tirsdag 17. oktober 2023, klokken 19:26
Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 14:24Fikk denne pakken med dekk/felg i dag https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=166454
Veide de på vekta som stoppet på 25.3kg pr stk. Noen som har vekt på noe av 19"/20"/21" hjulene Tesla leverer bilene med originalt? Hadde performance tidligere og 21" überturbine føltes ganske mye tyngre ut når jeg løftet de ut/inn fra boden. Ikke at det er så rart med den dimensjonen de har...

Edit: veide 20" induction (sommerdekk) i dag - 26.5kg
21" Uberturbines veier ca +/- 31kg per hjul (felg+dekk)! Vekt har mye å si for rekkevidden tydeligvis, deretter kommer dekkens rullemotstand og felgens aerodynamikk (mindre betydning i fart under 100km/h)
#6
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterhjul til Y Performance
mandag 16. oktober 2023, klokken 11:34
Hei, trenger også nye vinterhjul. Vurderer å gå ned til 18" på min MYP 2023 for den ekstra rekkevidden og komforten. Utseene på 18" vil nok bli lavere, men i vinterstid betyr det nada...da du skal raskt fra A til B og komme deg inn i bygning asap hvis det er veldig kaldt.

Jeg liker turbin lignende ZAX felger og da var disse kanskje et valg:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=294660359&ci=15

Men de anbefaler frigus 2 og frigus 3, aldri hørt om slike dekk før. Noen erfaringer? Jeg kjører ikke mye i snø, men slurpe og våt vei på vestlandet.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2023.26.X - siste: 2023.26.7
fredag 11. august 2023, klokken 21:16
MYP med 2023.26.7 her også, har vært på ferie og hoppet over tidligere oppdateringer, bilen er 1 mnd gammel ikke kjørt mer enn 150km enda, gøy med slike oppdateringer og fiks. Håper at det kommer oppdatering at man kan velge hvilke hjul dimensjoner man har på bilen og bilens rekkevidde endrer seg da on the spot, men må sikkert en full lade og kjøreøkt for å få realistisk resultat uansett.
#8
Lading av Tesla / Sv: Km ved 100% Preformace
fredag 11. august 2023, klokken 21:05
Min helt nye MYP 2023 estimerer 377km ved 80%. Så dette er ikke i nærheten av wltp rekkevidde, men wltp er snillere en EPA hvis tesla baserer seg på EPA.

Ved 100% SoC kan det nok stemme at reel rekkevidde er 475-480km EPA. Dette med 21" så kommer det også an på farten,været og temperaturen ute og inne hva du ender opp med totalt.

Bilen beregner stadig etter hvordan du kjører de siste 25, 50 og 100 km for å estimere faktisk rekkevidde etter EPA da.

Nedgraderer man hjulene til 19" eller 18" får man da 5-7% mer rekkevidde, men bilen vet ikke at du har skiftet hjul og det spiller heller ingen rolle om du setter lavere dimensjoner i computeren, så etter en ladeøkt og kjøreøkt vil den estimere lavere forbruk fordi man nedgraderte hjuldimensjoner som igjen skal gi deg 500 km EPA rekkevidde.

Det beste da, er å kjøre en full test fra 100% til 1% og lade fra 1% til 100% og deretter gjøre samme test på ny med mindre oh lettere hjul. Da vil man få en ny og bedre estimering.

#9
Hei folkens jeg har desverre kun HW3 med matrix lys,trippel sjekket med Tesla servicemann igår som vet hva bilene har. Han sa at det ikke finnes en eneste en model y med hw4 i Europa og at de ikke vet når dette kommer.

Jeg ble nok litt lurt under utlevering av bilen av både utleveringsmannen og en advisor som visst ikke hadde peiling og jeg kan bekrefte at de hevdet bilen hadde HW4, til og med min datter sa det samme i etterkant at de sa at bilen hadde det,men igår fant jeg ut at bilen har det vanlige HW3.

Jeg var selv litt skeptisk så når været ble bedre kunne jeg sjekke dette selv også.

Midlertidig kan det tyde at bilen er klar for hw4 så hvis tesla tillater en oppgradering senere er det bra hvis det absolutt nødvendig for at tesla visjon og fsd skal fungere i det hele tatt. Da må tesla utbedre dette ellers blir det et massivt søksmål hvis de har lovet at Tesla Vision skal fungere men ikke gjør det på hw3. Tiden vil vise,men så langt er jeg fornøyd med bilen. Kommer nok aldri til å benytte meg av fsd og ikke er det godkjent i EU ennå så ingen bekymring der.

Bytter ikke bil ofte,men kommer det en med oppgradert batteri som gir 700km wltp rekkevidde og hw4 blir det automatisk bestilling.

Når det gjelder hw4 viser det seg at dette er svært nytt uansett og fram til det fungerer skikkelig lanserer de hw5 osv og slikt har man det gående.
Sånn er bil bransjen,det nyeste er ikke ofte det beste.

#10
Sitat fra: geear på torsdag 20. juli 2023, klokken 10:52
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. juli 2023, klokken 19:20
Sitat fra: Ed_Eng87 på onsdag 19. juli 2023, klokken 18:44Jeg kan også bekrefte at bilen har HW4! Dette sjekket jeg med nye kameraer og sjekket med selgeren som sa det samme.Bilen er produsert 8 juni.

Så da har du to kamera i frontruten i stedet for tre, men og kamera i helt foran?
Visuelt fra utsiden så ser det vel fortsatt ut som det er tre kameraer i frontruta også med HW4, men det ene er bare en linse og mangler resten?

Edit: Her er en som mener dette er beste måten å se forskjell på: https://twitter.com/klwtts/status/1661917948259479552?s=20

Det regner fælt her jeg bor og garasjen min er mørk, så når jeg får tid og regnet ikke forstyrrer bildene skal jeg ta bilde av kameraer på siden og framme ved fronturten.

Tesla represetanten sjekket med sin leder som bekreftet at bilen hadde HW4 installert. Da jeg skulle ta imot levering forventet jeg selvfølgelig ikke at bilen skulle ha HW4 i det hele tatt fordi det er snakk om bare USA som har det nå, ikke at jeg bryr meg særlig om det heller. Stusset bare på den lange leveringstiden som jeg hadde, men nå har jeg endelig bilen.

#11
Endelig var det min tur, hentet den idag. QS Model Y Performance.

Bilen var strøken med noen små lakk dråper som skal utbedres etter ferien. Ser ut som det kom litt luft under lakkering som de ikke klarte å polere vekk.

Utenom det var leveringen meget god. Fikk gratis PPF bak ved b stolpe nede ved bakhjul/skjerm som beskytter mot sprut av framhjulene. Fikk gratis mudflaps montert.

Jeg kan også bekrefte at bilen har HW4! Dette sjekket jeg med nye kameraer og sjekket med selgeren som sa det samme.Bilen er produsert 8 juni.



#12
Skal du ut på reise i flere uker og parkerer på en flyplass er det også flere andre kameraer som gjerne flyplassen har, usikker på om avinor har ansvar for bilen din på en flyplass/garasjeplass med kamera osv, men ved anmeldelse kan du muligens få slikt opptak fra avinor eller parkeringsbedriften.


Men de fleste flyplasser og avhenging hvor mye du betaler for parkeringen med lading, så hvis du har lader koblet til enhver tid mens du er på reise så kan du jo a Sentry Mode slått på hele tiden og dermed er du uansett sikret.

Det jeg lurer på er hvordan man går frem etter en skade har skjedd mens bilen din har vært parkert?
#13
Lading i Europa / Sv: Ladepriser i EU
onsdag 12. juli 2023, klokken 09:07
Men hvordan får du avtaler når du ser oversikt over Airelectric appen? Jeg kan f.eks velge en ladestasjon og da er det flere bedrifter, må man være tysker f.eks å få en avtale?

F.eks nå i Flensburg som broren min befinner seg og han skal videre ned til Kroatia med sin Ioniq 5 LR RWD så har han avtale med Ionity premium, men prisene er fortsatt hinsides, og han føler seg lurt, da det ikke står en pøkk hva prisene ved hver stasjon gjennom, den premium avtalen flex ser ut som lureri også.

Han ladet 2 økter i danmark og betalte over 700kr, da er det dyrere enn bensin!

Jeg har sett via Airelectric appen at enviaM har billigst pris og fastpris på deres hurtiglade stasjoner, men så må man ha en avtale og alt står på tysk f.eks, men usikker på om det i det hele tatt er mulig for utlendinger å registrere seg og bruke echarge appen deres med.

Derfor ber jeg folk her om de har tips for apps med korrekt pris for land i Tyskland, Østerrike, Slovenia og Kroatia, dette er landene han skal gjennom.

Jeg er glad jeg har Tesla, men jeg reiser ikke med elbil i sommerenferien i år.
#14
Lading i Europa / Sv: Ladepriser i EU
fredag 07. juli 2023, klokken 08:19
Sitat fra: Orbit på torsdag 06. juli 2023, klokken 22:18Som gear sier, det er en jungel. En av dere bedre prissammenstillingene finner du på AirElectric, som gir deg de fleste tilgjengelige ladepriser per lokasjon. Det er ofte ulogisk hvordan du skal få beste pris.

Selv kjører jeg mye i Tyskland og Frankrike i sommer. I Tyskland/Sveits er en av de bedre prisene å bruke Freshmile (Fransk selskap) til å lade hos Shell Recharge, ender da på €0.24/kWh. I Frankrike kommer Audi Charging Pro (som i praksis er tyske Elli) bra ut for meg med €0.15/kWh på lynladere.

Dette høres langt billigere ut, hvordan fant du disse prisene? Destination charging er greit nok, men er interessert i hurtig og lynlading, hvilke selskap er da best. F.eks land som Danmark, Tyskland, Østerrike, Slovenia, Kroatia.
#15
Lading i Europa / Ladepriser i EU
torsdag 06. juli 2023, klokken 13:53
Hei, noen som har en app anbefaling eller webside der prisene står for hurtiglading i EU land og helst med kontinuerlig oppdatering, tenker på alle typer 150kw+ CCS og Tesla ladere.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA