Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svein_H

#1
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
mandag 10. mars 2025, klokken 10:31
Noen som vet hvordan Hyundai ligger prismessig når det gjelder forsikring? Har fått tilbud på Inster nå (kun estimat, siden de ikke har regnr ennå), men syns den ligger veldig høyt sammenlignet med Zoe'n. Dette er også med 5000km redusert kjørelengde på Inster, ellers like vilkår.
#2
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:54
Sitat fra: Svein_H på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:47
Sitat fra: emurof på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:25Det går kanskje mot ny bil her, og selv om jeg er veldig fornøyd med Teslaen min, så får det litt bismak å kjøpe helt ny nazimobil.

Dessverre sliter jeg med å finne noe som kan måle seg med Teslaen hvis man ser på kombinasjon rekkevidde, ytelse, Autopilot, appstyring, navigering, forvarming, funksjonalitet (som Sentry mode), AWD, og tilgang til superladere, osv.

Det nærmeste er kanskje Kia EV6? Men rekkevidden er dårlig. Hvis jeg kjøper en Model 3 AWD så får jeg mye bedre rekkevidde til en billigere penge.

Skal jeg ofre kjørekomfort (totalpakken) for å ikke ha nazimobil, noe som både kunne gnaget ørlitte grann på samvittigheten og utsatt bilen min for hærverk (har foreløpig ikke hatt noe av det, men så kjøpte jeg den før Elon ble 100% nazi også)?

Det er ingen andre som kan svare for deg enn deg selv. Du får kjenne litt på det, smake på "Teslaskammen" og vurdere om det er verdt det. Har du prinsipper og verdier som ikke er forenlig med å velge Tesla, eller tar du en mer pragmatisk løsning og velger den bilen du føler passer best for deg?

Om ikke annet så anbefaler jeg å prøve andre merker. Er mye mer å velge i enn man kanskje tror.
Og dersom man bare MÅ velge Tesla - så er jeg helt sikker på at de må dumpe prisen mye i Q3/Q4.
Om ikke noe annet kan man bruke misnøyen mot Tesla til å presse prisen ned ved å vente.
Jeg tror det er viktig å sende et signal til galskapen man driver med i USA - så jeg går mye lenger enn å bare holde meg borte fra Tesla..her er det all-in boikott av alt fra USA. Nå som Trump dytter på med toll - så er det jo en gyllen mulighet til å presse opp misnøyen ennå mer der borte ved å si nei til USA varer. Mao får de ikke solgt noe - og alt de importerer blir dyrere.......


Helt enig med deg her, og har også min egen boikott av USA-varer, men det blir litt OT i denne tråden.
#3
Sitat fra: emurof på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:25Det går kanskje mot ny bil her, og selv om jeg er veldig fornøyd med Teslaen min, så får det litt bismak å kjøpe helt ny nazimobil.

Dessverre sliter jeg med å finne noe som kan måle seg med Teslaen hvis man ser på kombinasjon rekkevidde, ytelse, Autopilot, appstyring, navigering, forvarming, funksjonalitet (som Sentry mode), AWD, og tilgang til superladere, osv.

Det nærmeste er kanskje Kia EV6? Men rekkevidden er dårlig. Hvis jeg kjøper en Model 3 AWD så får jeg mye bedre rekkevidde til en billigere penge.

Skal jeg ofre kjørekomfort (totalpakken) for å ikke ha nazimobil, noe som både kunne gnaget ørlitte grann på samvittigheten og utsatt bilen min for hærverk (har foreløpig ikke hatt noe av det, men så kjøpte jeg den før Elon ble 100% nazi også)?

Det er ingen andre som kan svare for deg enn deg selv. Du får kjenne litt på det, smake på "Teslaskammen" og vurdere om det er verdt det. Har du prinsipper og verdier som ikke er forenlig med å velge Tesla, eller tar du en mer pragmatisk løsning og velger den bilen du føler passer best for deg?
#4
Kan moderator stoppe denne pissekonkurransen? Dette blir for dumt!
#5
7X / Sv: Zeekr 7x
torsdag 27. februar 2025, klokken 19:13
Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. februar 2025, klokken 18:5920.000 km er ikke mye. Alt avhenger sikkert i stor grad av hvor man bor.

Har selv 120 km daglig pendling til jobb. Buss er håpløst og tar minst 3 timer daglig og går sjeldent..så for egen del renner km avgårde. Bor man så sentralt i forhold til jobb at man kan sykle så blir 20k mye,men ikke alle har det slik eller vil ha det slik.

Støttes. Jeg jobber i Oslo og jobbpendler 25-30k km årlig, både pga håpløst kollektivtilbud og andre grunner, og i tillegg kommer all annen kjøring på fritiden. Og jeg bor kun 43km unna Oslo S i luftlinje...
#6
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
torsdag 27. februar 2025, klokken 17:24
Renault 5 er skikkelig kul i sin retrostil, men etter 2 Zoe'er er jeg nå ferdig med Renault. Det er ingen tvil om at Inster ikke er den billigste i sin klasse, men den er veldig bra utstyrt (forutsatt selvfølgelig at teknologien virker som den skal...) og utrolig fleksibel innvendig.

Jeg har ikke bestemt meg ennå, men prisen gjør selvfølgelig at jeg tar en ekstra titt på alternativene før jeg gjør mitt endelige valg. Renault E-208 var for liten og trang, jeg vil anta at Opel Corsa-E også er det siden de er søsken. Citroen E-C3 fristet veldig, men den utgår av flere grunner, og kinabil er uaktuelt for meg. Det begrenser utvalget endel, jeg er fullstendig klar over det, men jeg har det ikke travelt.
#7
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
onsdag 26. februar 2025, klokken 18:26
Da har jeg et døgn etter prøvekjøring av bilen latt tankene og inntrykkene få modne litt.

Aller først: Bilen er veldig smal, også innvendig. Dette er første gangen jeg har opplevd at venstre skulder faktisk er i kontakt med B-stolpen når førersetet er stilt inn slik jeg vil ha det. Muligens bare en tilvenningssak, men veldig uvant.

Positivt overrasket over kjøreegenskapene. Den har en fast og fin fjæring som gir god tilbakemelding og direkte styrerespons, samtidig er den langt fra så stumpete på dårlig vei som jeg hadde fryktet av en bil som er kun 383cm lang. Har absolutt ingen problemer med å se for meg denne til daglig jobbpendling på 13-15 mil, men i motorveihastighet kan nok støynivået bli merkbart.

Mindre positivt var programvaren og automatikken vedrørende frontradaren og funksjonene knyttet til denne, den virker ekstremt følsom. Det var litt duskregn og stedvis lett tåke da jeg kjørte innover for å levere bilen i går morges, da ACC plutselig slo seg av. "Radar sperret" sto det i displayet. Et par minutter senere fikk jeg melding om "Sikkerhetsfunksjoner begrenset, radar blokkert", og stoppet på første busslomme for å sjekke om det hadde lagt seg noe foran radaren. Neida, fronten var kun fuktig fra duskregnet, og det hjalp heller ikke å tørke det vekk, jeg måtte stoppe og restarte bilen før ting fungerte igjen. Jeg opplevde også at Lane assist var ekstremt aggressiv da jeg tok en tur nordover på E6 med lett trafikk og ACC aktivert, måtte deaktivere den 5-6 ganger mellom Karihaugen og Hvam da den plutselig slo seg på og bilen begynte å blande seg inn i styringen. Forferdelig irriterende!

Vær også litt obs på de oppgitte prisene. Det baller seg fort på når man skal velge tillegg, og jeg fikk en real kalddusj da tilbudet på min planlagt "rimelige" jobbpendlerbil nærmet seg 400'! Her er det bare å finne frem ostehøvelen og begynne å skrelle vekk alt som ikke er nødvendig, for 400' kan jeg velge og vrake blant biler i en helt annen klasse.
#8
Alt det andre / Sv: Oppussing bad og dørkarm
tirsdag 25. februar 2025, klokken 18:37
Det der kan umulig ha vært gjort av fagfolk (eller teknisk anlagte lekfolk med noenlunde sunn fornuft), ikke faen om jeg hadde betalt for noe slikt.
#9
Lade hjemme / Sv: Erstatte Zaptec'en
mandag 24. februar 2025, klokken 13:04
OK, den tekniske biten der går over mitt kunnskapsnivå, men det er i det minste verdt å undersøke mulighetene når jeg først må ha inn elektriker. Takk for tilbakemeldinger!
#10
Lade hjemme / Sv: Erstatte Zaptec'en
lørdag 22. februar 2025, klokken 13:19
Jeg har klart meg med kun 16A hjemmelading i 7 år og aldri ladet borte/underveis, selv om jeg jobbpendler over 25000km årlig med Zoe'n, så jeg ser helt ærlig ikke behovet for noe mer, men når jeg nå først skal bytte kan jeg jo be om et prisoverslag på en oppgradering samtidig. Det er ikke så langt, men kabelen ligger i nedgravd rør mellom hus og garasje, og jeg er usikker på rørdiameter.

Hvordan ser jeg om det er 1- eller 3-fas ut til garasjen? Sikringen til garasjekursen har 3 "vipper" mens de andre har 2, men i fordelerskapet ute i garasjen har alle sikringene 2. Det er oppgitt 6mm2 kabel ut til garasjen.
#11
Lade hjemme / Erstatte Zaptec'en
onsdag 19. februar 2025, klokken 18:21
Min historie med Renault Zoe går mest sannsynlig ganske snart mot slutten, og med den også behovet for en 400V ladestasjon. Min snart 7 år gamle Zaptec Zapcharger Portable funker jo også til andre biler, og det er kanskje kjekt med en portabel ladestasjon med adapter til både CEE og Schuko, men føles litt overflødig når jeg ikke lenger må ha 400V for å lade.

Spørsmålet mitt blir da: Hva bør jeg erstatte den med? Det er flere ulike alternativer på markedet, men jeg kjenner ikke til noen av disse, så jeg ønsker å få anbefalinger fra dere her inne.

Jeg har i dag 230V IT-nett og en 25A kurs ut til garasjen, og har i utgangspunktet ingen planer om å legge opp ny og større kurs. I garasjen har jeg et lite fordelerskap som skiller ut egen 16A ladekurs med lovpålagt vern til et blått CEE rundstikk, denne vil vel da erstattes med en fastmontert løsning regner jeg med. I tillegg har jeg en 10A kurs for generell bruk (portåpner, lys m.m.).

Jeg ser for meg at det kan være kjekt å kunne justere ned ladehastigheten (usikker på om dette gjøres i bilen eller i ladestasjonen, ev. begge?), og smarthus-kompatibilitet for ev. fremtidige oppgraderinger er også interessant, men ut over det har jeg ingen preferanser. Jeg vil bare ha noe som funker uten masse styr.

Imøteser alle tilbakemeldinger! Noe info som mangler, ev. bilder som kan forklare ting?

Edit: Kan også nevne at jeg er kunde hos Kraftriket, som tilbyr kjøp og rentefri nedbetaling over 3 år gjennom strømregningen av Easee Charge Lite eller Zaptec Go, vet ikke om en av disse kan passe?

Edit2: Ser at jeg allerede har en annen tråd fra i fjor høst om samme emne, som ikke ga noe svar: https://elbilforum.no/index.php?topic=67890
#12
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
onsdag 19. februar 2025, klokken 09:02
I følge Hyundai sine egne sider, samt pris- og utstyrslista jeg fikk tilsendt, må du opp på Premium/Cross for å få V2L.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Bil nr 2/ øvelseskjørings bil
tirsdag 18. februar 2025, klokken 19:09
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. februar 2025, klokken 09:58
Sitat fra: Svein_H på mandag 17. februar 2025, klokken 14:15Omsider noen som tok poenget mitt uten å måtte begynne å kverulere.
Folk kverulerer ikke selv om de er uenige med deg.

For en fersk sjåfør er manuell giring bare en ekstra ting som tar oppmerksomheten din når du kjører. De har nok nytt å forholde seg til. Er ganske enkelt å filtrere vekk manuelt gir når man kjøper bil.

Folk som er uenige kommer gjerne med konstruktive tilbakemeldinger for å opprettholde en givende diskusjon. Det har jeg ikke sett mye til her, det har stort sett vært diverse oppgulp, derav kommentaren min om kverulering.

En fersk sjåfør må først lære seg å beherske bilen, og som flere andre har svart er det mange situasjoner som betinger at man må kunne håndtere manuelt gir. Er absolutt ikke uenig at automat har tatt over det aller meste, men det gir ekstra mestring når man selv kan ta kontroll og ikke overlater alt til automatikken, og det gjelder ikke bare giring.
#14
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
tirsdag 18. februar 2025, klokken 17:40
Sitat fra: Jimnordb på mandag 17. februar 2025, klokken 23:29
Sitat fra: Svein_H på mandag 17. februar 2025, klokken 17:09
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 17. februar 2025, klokken 16:37
Sitat fra: Jimnordb på mandag 17. februar 2025, klokken 11:50Fikk låne Inster i helgen, og må si ... dette er en genial liten bil!

Den har solid akselerasjon – mer enn nok for de fleste – og overraskende god plass, selv for meg på 193 cm.

0-100 på 10,6 s er vel ikke solid akkurat  8)

Og noen må selvfølgelig spikke masse fliser og ta ting totalt ut av sammenhengen. Hvor ofte trenger du å akselerere fra 0-100 fortest mulig? Jeg vil anta @Jimnordb mener akselerasjon innenfor hastigheter som er normal for denne biltypen og satt i sammenheng med kjøremiljø og kjøremønster for de som vurderer denne bilen, og jeg vil anta at du også hadde tatt poenget om du ikke var så opptatt av å bevisst misforstå innlegget.

Det stemmer 👌. Kan såklart ikke sammenlignes med noe rask Tesla 😂. Men Inster er ikke noe treg. Så det var ganske kjekt å finne ut av! Lykke til med test kjøring!

Har avtalt lånebil for prøvekjøring mandag ettermiddag til tirsdag formiddag, det blir spennende! Vurderer sterkt å avspasere tirsdagen for å utnytte tiden best mulig. Dette var noe helt annet enn med ë-C3, der fikk jeg etter mye om og men mast meg til maks 3 timer, og alt var så vanskelig å få til at jeg til slutt trakk meg fra hele greia. Merkelig at 2 Mobileforhandlere skal være så totalt forskjellige fra hverandre...
#15
Hyundai / Sv: Hyundai Inster
mandag 17. februar 2025, klokken 17:09
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 17. februar 2025, klokken 16:37
Sitat fra: Jimnordb på mandag 17. februar 2025, klokken 11:50Fikk låne Inster i helgen, og må si ... dette er en genial liten bil!

Den har solid akselerasjon – mer enn nok for de fleste – og overraskende god plass, selv for meg på 193 cm.

0-100 på 10,6 s er vel ikke solid akkurat  8)

Og noen må selvfølgelig spikke masse fliser og ta ting totalt ut av sammenhengen. Hvor ofte trenger du å akselerere fra 0-100 fortest mulig? Jeg vil anta @Jimnordb mener akselerasjon innenfor hastigheter som er normal for denne biltypen og satt i sammenheng med kjøremiljø og kjøremønster for de som vurderer denne bilen, og jeg vil anta at du også hadde tatt poenget om du ikke var så opptatt av å bevisst misforstå innlegget.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA