Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GoElectric

#1
Nå passert 90.000km
#3
På de 70.000km har rekkevidden blitt redusert et sted mellom 8-9% (jeg kjører samme strekning med samme kjøremønster hver dag). Det er viktig å være klar over at antall totalt kjørte km ikke er en så god indikasjon på batterislitasjen. Ulik kjørestil, bruk at AC og varmeapperat betyr at batterislitasjen kan variere enormt mellom ulike biler som har gått like langt. Jeg er en erfaren elbilist som har en energiøkonomisk kjørestil og foretrekker å kle på meg om vinteren i stedet for dårlige varmeapparatluft i kupén ;) Jeg hurtiglader ikke ofte og har aldri kjørt bilen lengre ned enn 2 streker. Derimot lades selvfølgelig bilen opp til maks hver dag for å ha tilstrekkelig strøm til dagen kjøring. Men vært å merke seg at toppladet i-MiEV vil si 80% (En i-MiEV kan i praksis aldri lades til mer en 80% slik jeg har forstått det. Dette for å beskytte batteriene)
#4
77.000km problemfrie km siden 22. desember 2010 :)
#5
TantePose: Jeg jobber i Oslo! Hadde vært meget spennende å treffes etter jobb en dag! Som du foreslår kunne vi tatt en tur i din i-MiEV med fulladet batteri og sett hvor langt bilen din går med meg ved rattet! Du kunne da erfart min kjørestil og dermed fått noen tips om hvordan du ved å endre kjørestil kan øke rekkevidden! Hva er din epost-adresse? Som tidligere nevnt tror jeg nøkkelen også er å redusere bruken av varmeapparatet og i stedet kle seg i normalt vintertøy, samt hansker og lue de gangene man skal på langtur, inntil Mitsubishi tilbyr ettermontering av Eberspacher/webasto som oppvarming! Med dette på plass vil bilen etter mine erfaringer så langt kunne gi tilnærmet den rekkevidden den har lovet ved en defensiv kjørestil! :) (Når jeg starte bilen i dag med fulladet batteri indikerte bilen som vanlig en forventet rekkevidde på 134km)
#6
Jeg fikk min i-MiEV før nyttår og er storfornøyd! Min erfaring er at kjørelengden varierer veldig etter kjørestil og bruk av varmeapparat! Jeg har aldri presset batteriene helt i bunn for å kjekke rekkevidde så noe sikkert tall på rekkevidde kan jeg desverre ikke gi! Men jeg kjører så god som alltid over 110km før strømmåleren har vist 2 prikker igjen av batterikapasiteten! Nå må det sies at jeg har bilen stående i oppvarmet biloppstillingsplass noe som gjør at jeg har behov for minimalt med bruk av varmeapparatet under kjøring til jobb (ca 42km) Ved å beholde lue og votter på under kjøreturen har kupeen vært mer en varm nok! Bonus med "temperert" kupee er at det er minimalt behov for å skrape is på rutene når jeg skal hjem fra jobb! Ettersom kupeen er "temperert" er det ikke problemer med dugg på rutene under kjøring (viften står på minimalt nivå med luftstrømmen rettet mot frontruten. Etter et av de siste toppladingene jeg foretok nå nettopp viste indikatoren for ventet rekkeviddde 146 km (den ligger alltid et sted mellom 111-146km forventet rekkevidde etter topplading! Nå må det sies at jeg er en erfaren elbilist som er vant til å kjøre elbil og dermed ikke har ønske eller behov for en agressiv kjørestil men derimot en defensiv og energibesparende kjørestil! Kjøre for det meste på ECO området bortsett fra på E18/E6 i 80-100km/h sonen hvor det selvfølegelig kreves større effektivuttak :)
#7
Håper den snart er klare med en Think City 2+2 ! Jeg har ventet alt for lenge på den allerede...
#8
Andre elektriske doninger / Sv: AeroRider
onsdag 18. mars 2009, klokken 20:52
Poenget med en velomobil er jo nettopp at du IKKE trenger bruke den på bilvei. Ettersom den er en sykkel, kan den etter det jeg kan forstå benyttes på gang- og sykkelstier.
#9
Andre elektriske doninger / Sv: AeroRider
onsdag 18. mars 2009, klokken 11:14
Kjøretøyet du er snakker om (Airorider) er en Velomobil eller populært kalt liggesykkel. Disse syklene er bla. meget populære i Nederland, men ikke så vanlige her i landet. Kanskje bare 4 eiere av velomobil i Norge; og de har en egen hjemmeside: www.velomobil.no.

Det finnes mange ulike typer liggesykler, med og uten karosseri/skall. Jeg vurdere selv også å kjøpe meg en velomobil. Jeg selv har sett på GoOne3, men Aerorider ser minst like bra ut.

Velomobiler kan bygges om til en el-sykkel slik at du får elektrisk-assistanse i motbakkene. På flatmark vil en Velomobil med skall, lett komme opp i en fart på 50/60km/t pga redusert luftmotstand sammenlignet med en vanlig sykkel! Poenget med en Velombil må jo være at man skal få litt mosjon også!?

Ettersom Velomobilen i utgangspunktet er en sykkel (selv med elektrisk-assistanse er den fortsatt en sykkel så lenge motoren har maks kontinuerlig effekt på 250W og gir assistanse bare når man trår) burde denne gå som en vanlig sykkel uten behov for registrering og kan ferdes alle steder hvor en vanlig sykkel kan ferdes. Men dette MÅ sjekkes opp med veimyndighetene/politiet før man går til anskaffelse av en sådan doning!

#10
Tenk hvor annerledes situasjonene nå kunne ha vært om man den gang elbilen EV1 ble vraket av GM i USA, hadde fått med seg massene i USA i en protest mot GM. EV1´s død den gang satte utbredelsen og elbilutviklingen langt tilbake!
Elbilutviklingen stoppet jo nesten helt opp i nesten 10 år!!

Hva ble gjort og hva ble resultaten i denne saken:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article316987.ece
http://www.siste.no/Innenriks/article3035802.ece

Det er nå på tide at vi elbileiere, elbilprodusenter og forhandlere i Norge nå står samlet og jobber for videre utbredredelse og utvikling av elbiler i Norge! Det er plass til oss alle her i landet!! Sammen er vi sterke!!

#11
Hva med f.eks å prøve og samle flest mulig av de som faktisk har vært så heldige å fått seg en ny Think City II. Hvor mange nye Think City II har foreløpig blitt produsert? Det må vel være en hundretalls. En stor andel av disse befinner seg nok i en radius på 18 mil fra Oslo. Hva med en kjøretur inn til Oslo en lørdag. Dette vil gi en god effekt under en markering/demonstrasjon; en hundretalls Think City samlet sammen i folkemengden med elbilforkjempere og miljøvernere. Dere nye eiere av Think City II har jo alt å tjene på at Think overlever. Dette vil jo kanskje være deres viktigste kjøretur i en Think noen gang!

#12
Hvorfor så kritiske til Bellona !? Jeg synes personlig Bellona gjør en meget god jobb for miljøet! Jeg synes vi elbillister bør spille på lag med Bellona og de andre miljøorganisasjonen og ikke mot de!
#13
Jeg er helt enig med deg "hens"! Det er nå på tide at vi tydelig markerer vår missnøye mot regjeringens manglende vilje til å redde Think! Jeg er sikker på at vi også vil få med oss miljøbevegelsen på en slik markering/demonstrasjon!
#14
Ja jeg er minst like sint som deg froland! Mitt raseri har forlengst nådd kosepunktet i denne saken rundt manglende interesse for å redde Th!nk fra Norges side! Ser ut til at det er viktigere å redde SAS enn Think  samt å verne om norske petroliumsinteresser, i stedet for å satse på miljøteknologi! ! Det gis krisehjelp til SAS men ikke Th!nk. Må innrømme at at jeg har mine konspirasjonsteorier, men jeg tror det er best at jeg holder disse for meg selv!!

Norstart og miljøorgansisajonene burde kanskje for lengst ha kommet på banen i denne saken, og lagt press på norske myndigheter for å finne en løsning med tanke på krisehjelp for Th!nk !

Slik situasjonene nå har blitt for Think, tror jeg faktisk nettopp det å se på muligheten i Sverige, vil være redningen for Think! Sverige har infrastrukturen for produksjon i stor skala, samt en mye bedre miljøpolitikk enn Norge og således bedre drahjelp fra det offentlige.

Think har faktisk et 100% ferdig produkt som bare står å venter på å bli satt i masseproduksjon! Et produkt som markedet mangler pr. i dag! Plass til 4 personer (2 voksne og 2 barn/ungdommer) og en rekkevidde på 18mil. Dette vil åpne opp for helt nye kundegrupper for elbiler og således økt utbredelse av elbiler og dermed redusert CO2-uslipp og forurensning langs veier, byer og tettsteder!. Hva skal vi med 5000 ladeplasser spredd rundt over hele landet om det ikke finnes elbiler tilgjengelig som er attraktive også utenfor de største byene; og setter en i stand til faktsik å kunne forflytte seg mellom tettsteder og byer med elbil.

Jeg vet at det flere bilprodusenter vil komme på banen med elbiler (tilpasset en familie på 4) i de nærmeste årene, men det er først om 1-3 år! Think har som sagt produktet klart og vil således få fart på satsingen på infrastruktur for elbiler over hele landet, ikke bare i de største byene! Jeg kjenner selv mange som nå sitter på gjerdet i avvente at en elbil som sikkerhetsmessig og plassmessig er tilpasset f.eks en norsk barnefamilie på 4.

P.S: Jeg har selv svensk fru, så for meg blir faktisk resultatet 1-1 om produksjonen av Think flyttes til Sverige!
Heja Sverige!!


#15
Fakta om i MiEV
Längd: 3,40 m
Vikt: 1080 kg
Antal personer: 4
Max fart: 130 km/h
Räckvidd: 160 km
Effekt: 47 kW/64hk
Batteri: Lithium-jon
Vridmoment: 180 Nm
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA