Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Anders

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 12 V Batteri.
onsdag 29. april 2009, klokken 22:04
Elektrolux, Fikk du tak i 12v batteri, pumpen min starter ofte, så jeg trenger nok ett, batteriet som står i er gammelt.
#2
Et diagnoseinstrument, er det ett voltmeter?
Antar at det er det det er, men hvor kobles det til?
#3
Sist jeg leverte bilen inn til Kverneland, så var det min påstand at det var noe galt med kjølingen.
Kverneland kom frem til at det er noe galt med batteriene. Det er det jeg har å forholde meg til idag. Kvernaland har absolutt ingen entusiasme når det gjelder EL biler, så jeg ser for meg at jeg har vært hos Kverneland for siste gang og må nå lære meg hvordan denne bilen virker.
Jeg kan skru på biler og motorer, men like ikke så godt strøm.
Derfor har jeg holdt meg unna EL bilen. Men det må nok endre seg.
Skulle likt å hatt en manual eller noe annet å se i slik at jeg ikke trenger å plukke hele bilen ned for å finne alt.
Er enig i forslaget om å sjekke viftene, de burde ligge langt fremme i bilen og det vil være behov for å åpne "panseret". Hva må av for å komme til viftene og hvor begynner en å "rive".
Vannpumpen er skiftet minst en gang, men jeg husker ikke når, men trikset med å se i tanken er verdifullt. 
#4
Slik jeg leser det som står tidligere i teksten, så er det ingenting som skal kobles fra før man begynner å skru ut batteriet. Frakobling skal skje etter at batteriet er senket. 
Stemmer dette?
#5
Ja, lyset og meldingen forsvinner ved rolig kjøring. Det forsvinner også ved stopp og nedkjøling av den grunn. Men jeg sliter med lading, ladingen har lett for å stoppe ved 40%. Løsningen som fungerer er å vente med lading til bilen har stått ett par timer etter kjøring, da vil den noen ganger lade helt opp andre ganger stoppe ladingen ved 40%. Når ladingen stopper ved 40%, så ser det ut til å være best å vente en time før pluggen stappes inn igjen, da lader den videre til 100%.
Problemt er at bilen er ikke bruker vennlig lenger.   
#6
Når jeg kjører med bilen nå, så kan jeg kjøre en del km før lyset med "service required" kommer på. Men grunnen til at jeg i sin tid kjøpte Think er Rennfast, en 223m dyp tunnell. Her er det først en kraftig lading og så en kraftig tømming, i motbakken kommer lyset på. Så det er stor belastning som gør at problemet viser seg. (Hadde bilen vært brukt til bare by kjøring, så ville lyset kun kommet på ved hard kjøring, noe som ikke er normal kjøring med el bil.)
#7
Jeg følger Pluto sitt råd og skriver noen meldinger til.
Jeg har nettopp hatt bilen til vedlikeholds lading, bilen har alltid gått i underkant av 5000km mellom lading. Jeg har kanskje forvirret noen med meldingen som kommer, ved behov for vannfylling er det en melding om "maintanance charge required" som kommer frem. Den meldingen jeg har nå er " service required".
Denne situasjonen med "service requied" oppstod rett etter forrige vannfylling. Slik jeg forstår det så er vannfylling en ekstra påkjenning og kan derfor a utløst situasjone hvor ett eller flere batterier begynner å bli dårligere. I løpet av siste året har batteriet mistet 20% kapasitet i forhold til når bilen var ny.  Så det er ikke en uventet situasjon at batteriene går mot slutten.

Her deler jeg opp meldingen slik at jeg kan få inn en til.   
#8
Jeg har behov for å ta ned batteripakken for å se hva som kan gjøres, eventuelt få andre til å se på den.
Pluto har tidligere lagt inn en link som jeg ikke får til å virke http://elbil.no/forum/index.php?topic=279.0 Er det noen som har denne filen og kan sende den til meg. Jeg vil være sikker på at jeg kobler alt riktig ifra før jeg begynner på denne jobben.

Det jeg planlegger å gjøre er å ta ut blokken og rengjøre alt for å se om det hjelper mot det problemet jeg har. (Få vekk det lyset som sier "maintanance is required". Det kommer på etter en stunds kjøring i dag)
#9
Jeg har samme problem som Oven, ser det ut til. Min bil er en 2001 modell som er gått 75000km.
Lurer på om Oven kom noe videre etter de inleggene som ble skrevet i april.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA