Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - permagne

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Førerdør og frost
mandag 13. januar 2020, klokken 00:34
De-icer eller avisingsvæske på spruteflaske funker også. Har alltid en sånn liggende i baggasjerommet i tilfelle jeg har glemt forvarming. Bruker å være tilgjengelig på de fleste plasse med bilrekvisita.
#2
Lading av Tesla / Sv: Tibber og Pulse med TWC
mandag 11. november 2019, klokken 03:14
Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. november 2019, klokken 16:47
Har også koblet solcelleanlegget mot Tibber, men kan ikke se en eneste fordel mtp funksjonalitet ved å gjøre det. Kan hende det kommer noe etterhvert.

Zappi har en funksjon hvor man kan sende overskuddstrøm fra solcellene til bilen og ikke på nettet. Har hintet for 6mnd siden til Tibber/easee om at dette ville være en verdifull funksjon for de med solcellepanel, men har ikke sjekket opp mer rundt dette. Men forstod at det som at dette var kun et spm om å skrive software ved behov/kapasitet da hardware kunne håndtere dette allerede.
#3
Opplever det samme med min 100D des18.

16A IT nett med blå CEE, lading skjer ikke på eksklusiv kurs for bilen.

Ladet med normal hastighet ca 4-5timer etter den ble parkert, for så å redusere ladefart til 0, med små topper en gang i blandt.

Har TeslaFi, så jeg ser nettspenning hele veien, og finner ingen sammenheng mellom spenning og ladeeffekten. Teslafi har informasjon om "battery heater", men denne står som "false" hele tiden under lading. Antok at det kunne være batterivarmer som trekker strømen fra laderen, men når ladehastigheten blir redusert til 1A (1km/h) så går spenningen opp, så det vil si at belastningen blir redusert. Da kan ikke jeg skjønne annet enn at ladeeffekten har gått ned, men den effekten blir ikke benyttet til batterivarming, for da ville spenningen ligget i samme nivå som ved full ladestrøm. Tibber-appen bekrefter også at effekten til bilen blir redusert med ladefarten, og er ikke på samme nivå, som ville være forventet om effekten isteden ble brukt til batterivarming. -4'C ute nå.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varmetråder i bakruta
torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:09
Hei.
Det stemmer nok. Min X fra desember 18 har varmetråder i bare nedre halvdel. Det dekker hele synsfeltet i speilet, så det er tilstrekkelig dekning med varme.
#5
Lade hjemme / Sv: Zappi - ladestasjon - erfaringer?
tirsdag 07. mai 2019, klokken 11:43
Litt teknisk spørsmål dette, ikke nødvendigvis spesifikt for Zappi, men muligens mest relevant for Zappi.

Om man skal kombinere Zappi og egenprodusert strøm, er det relevant at utstyret er knyttet til samme fase?

Om man har 1-fase solcelleinverter, kan man benytte 3 fase Zappi for eksempe? Kan 3-fase zappi trekke kun energi fra den fasen som man har egen produksjon på? Evt 3-fase inverter og 1 fase Zappi...

Kan hende at dette løses med at målerne måler netto produksjon over fasene, man må jo ikke nødvendigvis bruke de samme elektronene som sparkes løs i solcellepanelet.

Spørsmålet er i grunn om man fritt kan ha solcelleanlegg og lader uavhegig av hverandre hva 1-fase/3-fase gjelder...
#6
Jeg vil tro at det er bilen som sender ut melding om at den snart er fulladet, og ikke teslas supercharger.

Så når du lader med hurtiglader(DC) så får du melding fra bilem uavhengig av hvem som stiller med lader.
#7
Tesla / Sv: Snøsokker
onsdag 21. november 2018, klokken 22:47
Hva skulle Tesla ha for kjettinger, og skiller de seg mye fra andre typer hurtigkjettinger?
#8
Audi e-tron / Sv: 230V-uttak
torsdag 02. august 2018, klokken 13:57
Sitat fra: Gnilre på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:08
Mitsubishi Outlander PHEV mener jeg var utstyrt med 1,5 kW 120V uttak i Japan, der har de lavere nettspenning enn Europa. Jeg tror det var slik at dette uttaket ikke var lovlig i Europa hvor det ville vært nødvendig med 230V. Jeg går ikke 100% god for historien, men synes ellers det er en dårlig idé med store vekselstrømsuttak i en personbil.

Uten å ha sjekket dette nå, så mener jeg at Outlander PHEV har/hadde uttak for nettstrøm som standard i Japan. Dette hadde sammenheng med at så mange ble strømløse i etterkant av ulykken med Fukushima kraftverket. Og i den sammenheng ble dette et ledd i økt beredskap.
#9
Audi e-tron / Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54
Jeg har testet Model X og funnet den ikke egnet for oss grunnet skiløsning blant annet. Men meget god bil å kjøre. Ser ut som at Q6 seiler opp som en god kandidat for neste bil; hengerfeste, skiboks, kvalitetsfølelse...

Nå som det modnes litt med brukbare el-biler etterhvert, og sett hva Tesla kan levere som helt fersk bilprodusent har jeg noen ønsker til kommende biler...

Historien med Tesla og oppdateringer og forbedringer som rulles ut via nettet slik at produktet rett og slett blir bedre, uten at man må innom verksted er fantastisk. Håper virkelig at andre bilmerker tar etter på dette området. Noen som vet noen om dette for Q6?

Noen som vet hvordan muligheter det blir for autopilot på Q6? Har såvidt prøvd Tesla sin AP2 og dette er virkelig noe jeg kunne tenkt meg på Q6.

Ellers håper jeg interiørkvalitet, panel-gap, lakk etc er som man forventer fra en tysk bilprodusent. Noen hakk over amerikansk/tesla.

Tesla har et kjempefortrinn i ladenettverket, men håper at utbyggingen til VAG, Daimler, Ford og BMW brer seg raskt. De burde ha bedre forutsetninger en Tesla når det gjelder utbygningstakt. Og jeg synes Tesla har vært veldig bra der.

Andre tanker/ideer?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oversikt over hardware i Model S?
fredag 09. oktober 2015, klokken 14:37
Ja, akkurat DU er vel ikke den store skrekken ettersom oppfølging av kunder virker i det store og hele å være godt ivaretatt hos tesla.

Kom over denne listen i dag, som gir en del info på mitt spørsmål.

http://www.greencarreports.com/news/1092439_tesla-model-s-electric-car-what-has-changed-since-2012?utm_source=GreenCarReports&utm_medium=twitter

Da ser man at om dual motor er interessant, så kom autopilot hardware i rett I forkant av dual motor lansering.
#11
Model S 2013 - 2022 / Oversikt over hardware i Model S?
torsdag 01. oktober 2015, klokken 12:55
Hei.

Jeg vurderer brukt model S. Siden de ikke opererer med årsmodeller for endringer av modellen lurer jeg på om det finnes en oversikt over når ulike hardware ble lagt til bil med serienrxxx, alternativt regnr xxx?

For eksempel kunne jeg tenkt meg autopilot. Nå er jeg ikke sikker på om det er tilgjengelig ennå, men på et eller annet tidspunkt startet de vel å produsere bilen med en rekke ekstra sensorer slik at man kan oppgradere bilen til autopilot via software når den er klar. Så en liste med mulighet for å sjekke fra hvilket reg.nr de begynte å levere denne sensorpakken hadde vært praktisk.

En mer historisk sak er f.eks når startet de med den oppgraderte drive-unit slik at man vet at det ikke er en issue lenger. En liste over når slike ting og andre upgrades ble inkludert i produksjonen ser jeg etter.

Finnes noe slikt, evt hva er den mest rasjonelle fremgangsmåten for å finne ut slik informasjon.
#12
Mine foreldre har akkurat fått levert sin E-Golf.

Jeg har førstelinjes support på alt teknisk generelt og tenkte å opprette bruker på car net så jeg kan hjelpe de på vei.

Antar at flere brukere kan registrere seg mot samme kjøretøy? Også de som Evt ikke har samme adresse, eller vil jeg skape problemer for deres pålogging med app ved at jeg oppretter bruker?


Edit:
Ble litt lamslått  av et 95 siders dokument om car-net som tillat overmål ikke dekket car-net på biler med forbrenningsmotorer og tenkte å spørre her først.

Tidlig i dokumentet står det at du bare bør gi tilgang til de du stoler på, så da burde det ikke være noe teknisk problem med flere brukere i alle fall.
#13
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Priser på service
mandag 05. mai 2014, klokken 00:09
Er det mulig å hente ut data på hvor mye forbrenningsmotoren har gått. Ser ingen grunn til å skifte olje hvert år, hvis motoren har vært lite i bruk. Er det noe spesielt med landet vårt ift oljeskift? Regner med det er helsyntetisk multigrade olje som brukes her.
#14
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Priser på service
fredag 02. mai 2014, klokken 14:22
Hvordan settes intervallene for service?

Er det egen k- teller for bensinmotoren eller timeteller?

Til bykjøring så kan det bli ganske mange km uten at bensinmotoren går. Da blir det vel i overkant mye service?

Hadde vært en fordel om service var basert på faktisk bruk av bensinmotor, da vil man ha igjen for kjøring på elektrisitet på flere fronter.
#15
Model S 2013 - 2022 / Får ikke ladet med supercharger
fredag 10. januar 2014, klokken 16:09
En kollega av meg er fra Dombås, og han kunne fortellet at i løpet av de siste par ukene har de vært minst 2 "teslaflyktninger" på supercharger-stasjonen der.

Har ikke detaljer, men det som har skjedd er at bilene ikke har tatt imot lading fra supercharger, og følgelig måtte ta til takke med mindre ladestrøm (ca 15 timer). I begge tilfellene måtte politiet hjelpe til med innlosjering over natten, og lading på en kraftigere kurs på en byggeplass i nærheten.

Tror det skal dreie seg om en kondensator i bilen som ikke fungerte.

Er veldig kritisk at man får ladet med den forventede hastigheten hvis bilen skal fungere på lengre turer i praksis.

Noen som har mer kunnskap rundt dette?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA