Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lkarlsen

#1
BMW i3 / Sv: Software versjoner
torsdag 03. desember 2015, klokken 14:22
Sitat fra: Olemann på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:05

Oppgraderte SW hos BMW i dag og merket 3 endringer:

- Regen er snillere/mykere/slappere fra start og strammer først til etterhvert
- angivelse av % batterikap. på instrumentpanel - der hvor temp, klokke etc kommer ved trykk på hendel
- vesentlig mer bråk ved precond, virker som den kjører på mye mer kraft på vifter etc. som del av precond prosessen

Ole

Ny SW lastet inn på min i3 igår. Opplever vel det samme som her, og i tillegg mener jeg det er kommet flere alternativer på Splitscreen. Leste også ut fra servicemeny 18,5KWH , så det er nok ikke frigjort ytterligere kapasitet. Virker også som om bilen er litt mindre brå i starten, mer balansert.
#2
BMW i3 / Sv: Software versjoner
mandag 20. april 2015, klokken 21:12
Sitat fra: TM på søndag 19. april 2015, klokken 19:43
Sitat fra: lkarlsen på søndag 19. april 2015, klokken 18:08
Jeg har kjørt den tom, og faktisk èn gang måttet bli hentet av Viking :( På det meste fikk jeg da ut 123km. Nå er alle data resat med tanke på forbruk, og nå ligger den i snitt på 13,1 men dette er jo kun etter 2 runder lading og tømming. Defensiv kjøring, og ikke over 85km/t. Samme stil og terreng som tidligere, så jeg kan ikke forstå annet enn at den nå leverer oppmot 30 km mer. Den viste temmelig nøyaktig forventet kjørelengde med tidligere SW også, og har ihvertfall ikke blitt noe dårligere nå.
Måtte du betale noen egenandel, eller var det dekket av mobilitets-garantien ?
Tok dette som NAF medlem, og har vel minst en gratis hjelp i året, så ingenting å betale. Men mente da bestemt at det var Viking som kom. Antok at siden jeg kjørte den tom så var det vel ingen mobiltetsgaranti å benytte :)
#3
BMW i3 / Sv: Software versjoner
søndag 19. april 2015, klokken 18:08
Jeg har kjørt den tom, og faktisk èn gang måttet bli hentet av Viking :( På det meste fikk jeg da ut 123km. Nå er alle data resat med tanke på forbruk, og nå ligger den i snitt på 13,1 men dette er jo kun etter 2 runder lading og tømming. Defensiv kjøring, og ikke over 85km/t. Samme stil og terreng som tidligere, så jeg kan ikke forstå annet enn at den nå leverer oppmot 30 km mer. Den viste temmelig nøyaktig forventet kjørelengde med tidligere SW også, og har ihvertfall ikke blitt noe dårligere nå.
#4
BMW i3 / Sv: Software versjoner
lørdag 18. april 2015, klokken 22:50
Hei, har hatt min i3 siden november 2014, og har ikke på noen måte klart å få ut mer enn 123 km på en lading samme hvor kjipt og forsiktig jeg har kjørt. Tok bilen på verksted i forrige uke for ruteskift etter steinsprut, og ba de samtidig sjekke batteriet og legge inn nyeste SW. Har nå denne versjonen I001-15-03-502, ingen endringer i menyen, men langt bedre kjørelengde og det virker som om den regenerer bedre også. Første tur etter fullading fikk jeg ut 152km på en tur med omtrent samme forhold og hastighet som da jeg testet sist og fikk ut knappe 120km. ( stort sett riksvei 4 nordover fra oslo, tilbake og ut til Lysaker fra Sinsen samt retur til Bryn, i fartsgrensen)  Fikk også en kryptisk beskjed fra verksted om at det var feil på MSE/MSU ( eller hva det var), og at denne måtte programmeres, men i mine ører så var det at det var feil på gammel SW ( vet ikke hvilken versjon jeg hadde tideligere). En forbedring på 30km var bra for min del, men det er vel kanskje dette som bør forventes av en i3 ? Noen andre som har tilsvarende opplevelser med sin i3 ?
#5
Et slikt apparat hadde vært meget interresant. Jeg melder meg som kjøper når den tid kommer.
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Slitedeler til Think
fredag 17. oktober 2008, klokken 13:32
Har noen informasjon om hvilke bremseskiver, bremseklosser, hjuloppheng etc. som er benyttet på Think. Mine bremseskiver foran bør byttes da de er meget rustne. Mener at jeg hørte at det er benyttet deler fra Renault, men er ikke sikker. Takker for info :)
#7
Ja, nå har den kommet til nytte :), så den blir nok sittende i bilen.
#8
Hei Laura. Jeg er nok altfor fersk til å vite om det finnes noen "guruer" på El-biler i Trondheim, men det forbauser meg om det ikke er noen der også.
Jeg kan iallefall informere deg om at så langt blir dette bare bedre og bedre. Nyter hver dag i EL-bilen fram og tilbake til jobb, samt småturer etc. Noe som er vel verdt å merke seg, foruten at kostnader til drivstoff etc blir borte, er at men tilegner seg en helt ny kjørestil. Mye roligere, avslappet og ikke minst mye mindre stress. Fokus blir jo å kjøre så "strømøkonomisk" som mulig, og bieffekten av dette er jo som nevnt en ny kjørestil.

Ønsker deg lykke til i jakten på EL-bil. God sommer. :)
#9
Takker for info. Da ble jeg straks litt klokere.
#10
Takker så mye for svar. Har også snakket med Øivind Lunde som også sier det samme. A/C får sitte i bilen inntil videre.
#11
Hei. Jeg er hentet en Think City PIV4 (hva står egentlig PIV4 for ?) i Bergen. Dette var en "amerikansk" utgave, og har av alle ting fått ettermonterrt aircondition. Dette er en relativt stor boks bak setene, samt en kompressor og vifte under bilen bak i tillegg til styring av dette under dashbordet foran. Proffesjonelt montert, men det virker på meg som dette systemet virkelig veier endel kilo og dermed kanskje reduserer rekkevidden. Det trekker sannsynligvis mye strøm også om det er i bruk.

Jeg antar at det anbefales å demontere dette, eller er det omfattende? Noen som har erfaring med dette?
Takker.
#13
Takker og bukker. Hvordan kommer jeg i kontakt med Øyvind ? Sliter litt med å finne ham på forumet.
#14
Takker for meget gode råd :). Da trenger jeg bare å finne noen som kan hjelpe meg / utføre vedlikeholdslading og vannfylling. ;D Etter litt lesing på forumet, ser det ut for som dette er tryggest utført blant medlemmer på forumet, og det kan være så som så med kompetansen på verksteder ???. Ønsker jo også å evt. skaffe utstyr fo vannfylling selv, om mulig. :)
#15
Som ny Thinkeier og medlem på dette forumet innser jeg at jeg har mye å lære. I første omgang har jeg behov for noen som kan bistå med å sikre at min Think ( en 2001 Think PIV4 USA modell - kun gått i underkant av 6000KM) er trygg å kjøre. Batteri er tydeligvis sjekket og "nullstilt" i 2006. Bilen har etter dette omtrent kun stått lagret inne. Registrert første gang i Norge 15/5-2008.
Behovet er selvsagt da å finne noen som kan utføre en sjekk på batteriene - vannfylling etc. selvsagt mot anstending betaling.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA