Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - anstho

#1
Sitat fra: Griffel på søndag 14. januar 2018, klokken 14:25
Bokser med DC-RCM har 6mA grense nettopp for at de skal kunne benyttes i kombinasjon med et A vern (30mA).

Betyr dette at jeg kan bruke to ladestasjoner med DC-RCM på én kurs med A-vern? Eller må jeg ha ett A-vern for hver ladestasjon?
#2
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. januar 2018, klokken 10:32
Sitat fra: anstho på søndag 14. januar 2018, klokken 10:18
Jeg har også sett den, men jeg vil gjerne forstå hvorfor man må fjerne A-vernet når det ikke er noen andre laster på kursen. Jeg skjønner det 100% hvis det hadde beskyttet brødristeren min mot jordfeil, men hvordan vil en automatsikring gi bedre beskyttelse enn en jordfeilautomat type-A i mitt tilfelle? Vil det ikke være helt likt, bare at jordfeilfunksjonen i sikringen eventuelt kan bli blendet, noe som ikke har noe å si da den ikke er ment å beskytte mot jordfeil til å begynne med?

I ditt tilfelle blir sikkerheten den samme. Reglene er bare ikke skrevet så spesifikt at de tar høyde for alle muligheter, i dette tilfellet er den dog litt for generell.

Men det er ikke "regler" sånn sett, bare veiledende.  Dvs. at om elektriker kan ta en risikovurdering og si at en annen løsning enn i veilederen/normen er like god sikkerhetsmessig, så kan han installere det på den måten.

Takk skal du ha for et oppklarende svar. Det er en ting jeg synes er rart. Det er krav om at nye kurser til elbil-lading er dedikerte. Hvorfor er det da i tillegg anbefalt at man ikke har A-vern før B-vern, hvis det ikke skulle ha noe å si på en dedikert kurs?

Og noe annet jeg kom til å tenke på: Hvis jeg har A-vern i sikringsskapet og DC-RCM i ladestasjonen vil det til sammen bli som et B-vern, og være helt godkjent. Men kan man da ha to ladestasjoner på den samme kursen, begge med DC-RCM, og fortsatt følge kravet om B-vern til hver stasjon?
#3
Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 10:09
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon      I følge denne veiledningen er jordfeilbryter type A foran type B ikke tillatt

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jeg har også sett den, men jeg vil gjerne forstå hvorfor man må fjerne A-vernet når det ikke er noen andre laster på kursen. Jeg skjønner det 100% hvis det hadde beskyttet brødristeren min mot jordfeil, men hvordan vil en automatsikring gi bedre beskyttelse enn en jordfeilautomat type-A i mitt tilfelle? Vil det ikke være helt likt, bare at jordfeilfunksjonen i sikringen eventuelt kan bli blendet, noe som ikke har noe å si da den ikke er ment å beskytte mot jordfeil til å begynne med?
#4
Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 09:02
Sitat fra: Griffel på søndag 14. januar 2018, klokken 08:46
Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 00:11
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?
B vernet forårsaker ikke at A vernet går i metning.
Det er en evt. feil på likeretter i bilen som kan forårsake dette.

Men dersom du har en felles jordfeilbryter i skapet kan en feil i likeretter som er mindre enn 30mA få den felles jordfeilbryteren til å gå i metning slik at en feil på en av de andre kursene ikke oppdages.
Sant det.... Det er lading uten B vern som kan gjøre det.... Så er det A vern der fra før så kan det vel til nød være sånn.... Men B vern i tavlen må vel være å foretrekke... Ved flere ladestasjoner på samme kurs er vel vanlig sikring + PFXP kabel og B vern i hver lade_stasjon pga av selektivitet i anlegget.... Å bytte ut en kombiaut. Til vanlig sikring er vel ikke så dyrt da

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jeg vet ikke nøyaktig hva det koster, men sikkert et par tusen. Og hvis jeg kan spare et par tusen, uten at det går utover sikkerheten og lovligheten naturligvis, så gjør jeg selvfølgelig det. Jeg vil jo i så fall spare på selve ladestasjonen også, siden ladestasjoner med DC-RCM er dyrere enn mange av de med komplett B-vern innebygget. Så til sammen vil man snakke om minst 3-4000, sikkert mer.

Men spørsmålet er om en metning i A-vernet er uheldig eller farlig når det ikke er noe annet på kursen enn ladestasjonen?
#5
Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 00:11
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Men er det et problem at A-vernet går i metning når det ikke er noe annet på kursen enn en ladestasjon? Kan det gå varmgang eller noe annet som er risikabelt eller uønsket?

Tror det er viktig å presisere at kursen allerede er installert med A-vern, så spørsmålet er om jeg spare noen tusenlapper på å slippe reinstallasjon i sikringsskapet eller en relativt dyr ladestasjon med dc-rcm.
#6
Takk for tilbakemeldinger!

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. januar 2018, klokken 21:35
Sitat fra: Oddaa på lørdag 13. januar 2018, klokken 20:54
Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.

Den begrensningen er ikke relevant når A-vernet KUN beskytter ladekursen og ikke noe annet.

Mener du det? Nå har jeg hørt så mye forskjellig: Jeg har lest i NEK400, snakket med elektrikere, snakket med forhandlere av ladestasjoner og lest mye her på forumet, og jeg blir ikke helt klok på det.

Jeg har aldri funnet et ordentlig svar på om B-vern etter A-vern-"forbudet" også gjelder når kursen er dedikert til lading. Hvorfor er dette greit:

1) Automatsikring --> PFXP-kabel --> B-vern i ladestasjon

eller

2) Jordfeilautomat med A-vern --> PFSP/PFXP --> Ladestasjon med DC-RCM

men ikke dette:

3) Jordfeilautomat med A-vern --> PFSP/PFXP --> B-vern i ladestasjon

Det burde jo ikke være noe dårligere å ha A-vern enn om det sto en vanlig automatsikring i skapet, når kursen er dedikert til lading, uten andre laster? For det er vel ikke sånn at det kan lekke videre til andre kurser i sikringsskapet?
#7
Jeg har prøvd å undersøke på Google og her på forumet, men jeg håper dere kan svare på noen spørsmål:

Jeg har fått installert en 20A kurs med jordfeilbryter type A og 4 kvadratmillimeter kabel et stykke på vei. Jeg trenger lading til to elbiler (16A, enfas), og har sett på 2 stk EcoLite ladestasjon med integrert B-vern og lastdeling.

Her er spørsmålene:

  • Trenger jeg egentlig lastdeling?
  • Vil jeg kunne ha to ladestasjoner på samme kurs?
  • Er det et problem at jeg har JFA i sikringsskapet når ladestasjonene er på en dedikert kurs?
  • Vil en jordfeil pga likestrømslekkasje som er lavere enn utløsergrensen på A-vernet kunne forplante seg til andre kurser i sikringsskapet?

Takker for all hjelp!  :+1:
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA