Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ørjan

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 09:22
Kjøpte min Ioniq 5 på slutten av 2021 og har ikke hatt noe problemer med 12v batteriet.
Har stått med ladekabel i i 3 uker nå senest i sommer. Stilte inn lading til max 70% og dro på ferie.
Ingen utlading når jeg kom hjem.
Har aldri tatt hensyn til at kabelen har blitt stående i etter lading er ferdig på noen elbiler jeg har hatt. Men jeg har aldri igangsatt lading med batteri under 30 prosent med unntak ved langtur og bruk av hurtiglader.

Så en interessant tanke AndersT2.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Sjekk om din bil har tilbakekalling
fredag 01. mars 2024, klokken 08:32
Takk for lenken!!!  :+1:

Jeg hadde 5 stk ventende aksjoner på min bil.
Den første var gyldig til 23 mars men fikk time 22 mars...... :D
Så veldig lurt å sjekke eventuelle aksjoner når en tar service hos andre enn forhandler.
#3
Kia Niro EV / Sv: Kia Connect
tirsdag 28. november 2023, klokken 15:28
Logget ut og inn igjen av Appen og da virket det.
Er likevel "bingo" om varming via app funker.

 
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: HVORFOR ?? Er det lov å stille spørsmål ??
fredag 10. november 2023, klokken 13:48
Vil tro at slike væsker mister evnen til å tåle kulde og evnen til å motvirke rust/korrosjon i systemet.
Er vel derfor de skiftes.
Er nok "gode marginer" på skift intervallene så kunne sikkert kjørt en del lenger i distanse og år men mister jo da garanti og tar en risiko..... :-)

Er det dyrt å skifte?
 
#5
Har opplevd dette noen ganger selv.
Med litt trykking av og på så går den av tilslutt.

Jeg har funnet ut at dette skjer når jeg er for rask med å vri i Drive for å begynne å kjøre etter oppstart. Det virker som bilen ikke er "klar" og når jeg setter den i "gir" så låser det seg. Etter  jeg ble bevisst dette har det ikke skjedd igjen. Vent til bilen er "startet opp og den viser klar i displayet!
#6
Hyundai Ioniq 5 / Pris service……
mandag 22. mai 2023, klokken 19:42
Bilen min nærmer seg 30 000 km service. Er første service som gjøres ved 2 år eller overnevnte km stand.

Sjekket pris hos Mobile. Ble ganske sjokket når de skulle ha 4300.- når det var kun pollen filter som skulle byttes.... Har visst kjøpt meg «Merzedes» igjen jeg ::)

Noen andre som har vært/fått pris på denne servicen?
#7
Kia Niro EV / Sv: Nye E-Niro mot gammel modell?
mandag 24. april 2023, klokken 10:09

Jeg har hatt "gammel" modell og har den nye nå som bil nr 2.
For oss kunne de fint fungert som bil nr 1 også :) Utforming og størrelse på bagasjerom samt mulighet for takboks gjør at en får ganske mye med seg i en bil på bare 4.40 m

Vil si det er små forskjeller.
Den nye modellen er litt bedre lydisolert, litt stivere i fjæringen, ser mer moderne ut og kan ha henger opptil 750 kg.
Når det gjelder plass, rekkevidde, batteri/motor er de så og si identiske.

Er ikke henger og "look" så viktig så kan en fint kjøpe den gamle modellen.
#8
Kia Niro EV / Sv: Kia Ev Vision
fredag 17. mars 2023, klokken 12:09
Tro de fleste er import.
Kia har Europa garanti så en skal være bra dekket med garanti minus noen "småting".
Vi mistet:(erfaring ved forrige gen e- niro vi hadde)
- gratis oppdatering av navigasjon.
(Irriterende smålig men bare å betale når har behov for oppdatering (ca 600.-) når du føler behov.
- leiebil ved feil og feilsøking. (dette har en gjerne i egen forsikring)
- Veihjelp ved stans. (egen forsikring har ofte dette)

Selv om prisen og Vision bilene "virker like" er det små variasjoner som en bør være bevisst på. Virker som det finnes Vision og Vision+  utgaver.
- Varmepumpe (Viktig å få med)
- El seter
- Lade plate mobil
- Delskinn
- Interiør belysning

Synes nye Niro ev virker bedre og penere,  så vi har selv kjøpt en Vision utgave nå.
Levering på torsdag 23  :)
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hjelp til valg av kjetting.
torsdag 16. mars 2023, klokken 09:45
At det står Suv, Van og Bobil handler vel mest om at kjettingen tåler mer vekt. (Er sterkere)
12 mm er vel ganske grov kjetting også mener jeg. Så lenge den passer og det er plass tror jeg det er bare å kjøpe. Kan jo ta med et sommerhjul og prøve den på i butikken?
#10
Hyundai KONA / Sv: Feil og mangler på din Kona!
fredag 10. mars 2023, klokken 13:21
Har vært egentlig veldig fornøyd med vår Kona.
Den er 4.5 år og gått 52000 km.
Det som har vært gjort er:
-Byttet hovedbatteri på garanti
-Byttet 12v  batteri etter 3.5 år. (byttet selv, trodde det var 2 år garanti på de....)
-Byttet lenkestag til stab staget foran (begge sider). Kostet 1200 pr stk skiftet dem selv. Tok under en time.

Er Fruen og min datter som bruker bilen mest (bil nr 2) og de er storfornøyd med den. Vil gjerne ha make nyere modell igjen. Kanskje vi venter på 2024 modellen ellers blir det en Kia Niro Ev.
Det som irriterer meg mest er den årlig service. Hadde fint holdt med 30000km eller annet hvert år.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Får ikke start på bilen / reboote bilen?
fredag 09. desember 2022, klokken 14:39
Sitat fra: FThorsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:08
Hei.

Har opplevd en gang nå at jeg ikke fikk startet bilen (slått på tenningen). Bilen ville bare stå i P eller N. Så den var ikke skrudd på skikkelig. Jeg prøvde vel i ett kvarters tid, og ringte både Hyundai Norge og importør uten hell.
Jeg er vant med Tesla, hvor man ofte måtte boote en eller begge "skjermene". Er det en mulighet å reboote bilen/skjermene i Ioniq 5? Jeg fant referanser til at dette var mulig på noe tyske forum, men ingen som nevnte hvordan. Det hadde vært greit til neste gang noe slik skjer.
Ps. problemet løste seg til slutt ved at jeg gikk ut av bilen, lukket og låste dørene, og så gikk inn igjen. Da var roadside assistant ifra Hyundai på vei for å taue bilen...  :D

Har opplevd dette to ganger i for 2-3 måneder siden.  Måtte slå av bilen, lukke opp og igjen døren, låse og låse opp igjen. Så starte på nytt. Fikk den bare i P og N. Bilen virket "påslått" ellers......

Det jeg tror forårsaket det, var at jeg trykket startknappen og var for rask med å vri i drive for å kjøre av gårde. Det tror jeg ikke softwaren likte før den var startet helt opp. Derfor ble det "hikke" i systemet.
Vært bevisst dette etterpå og vridd til D når bilen viser klar til å kjøre symbolet. Har da ikke skjedd siden.
Hadde det vært 12 v batteriet. Hadde den nok ikke startet etterpå heller, etter lukke/låse og låse opp seansen.

Hadde vært spennende å høre om dere andre som har opplevd dette, ved ettertanke, har vært litt raske på "labben"? :-)
#12
Hyundai KONA / Sv: Ny Kona -utbedret motor og girkasse?
torsdag 10. november 2022, klokken 12:23
Sitat fra: Vidar_S på fredag 04. november 2022, klokken 16:07
Jeg kan ikke påstå jeg har lest noe om det, men jeg har fått byttet motor grunnet problemene de hadde og har ikke opplevd problemer med den nye motoren. Har heller ikke hørt om andre som har nyere modeller enn 2020 som har hatt disse problemene så det overrasker meg veldig om dette ikke var grunnet noe produksjonskrøll i starten som deretter har blitt fikset.

Håper du har rett!  :)
Når en leser litt rundt på diverse utenlandske forum så er det ulike teorier.
- Noen hevder Hyundai ikke vil fikse problemet for da må de "innrømme feil" og utbedre alle bilene. Det koster "skjorten".  Derfor tar de heller utbedring på de bilene det skjer med og som er innenfor garanti tiden. Hyundai skal også ha stoppet salg av modellen på hjemme markedet pga problemene.
- Noen mente det var batcher med lagre og noen motor serier som var dårlige og førte til havari på noen biler.
- Noen mener det er manglende magnet i oljepluggen i girkassen som fører til havari. Fordi det da ikke blir samlet opp stålspon fra drevene når de "tilpasser" seg hverandre ved bruk. Derfor skifter noen olje hver 10 000km. Denne teorien er litt tilbakevist fordi at metallspon ikke skal forekomme i store mengder om det ikke er noe galt.  Spon`et skal heller ikke være magnetisk i lang nok tid til å festes på pluggen allikevel?
- Noen hevder det også skjer med nye biler pga det er hele motor gir konstruksjonen som gir feilbelastning på lagre. Så vidt jeg har forstått så har Kia redusert dreiemomentet på motoren på den nye modellen som er kommet nå og det spekuleres i at Hyundai kommer til å gjøre det samme på sin nye Kona modell. (Kia E niro har samme drivlinje som Kona). Kanskje det er for å unngå belastningsproblemet? Er vel uttalt at det er gjort for å gi lenger rekkevidde...
- Noen hevder det ikke er noe problem med verken motor og gir og at de få tilfellene (hva det tallet enn måtte være) er innenfor det som er å forvente av feil på enhver modell.

Er ikke lett å bli klok på hva "sannheten" kan være men jeg synes det er veldig "irriterende" å ikke vite.... Hjemme hos oss elsker de Kona`en og vil ikke ha noe annen bil. De lar seg heller ikke "irritere" og er kjempefornøyd  :) 
Jeg synes vel det er ulogisk at Hyundai og Kia fortsatt bruker drivlinjen på Kona og E niro om det skulle være et stort problem. Samtidig gir jo noen av påstandene over mening.
Vår bil (kjørt 47000km) har kun vært kjørt av fruen og datteren vår og har derfor ikke vært akselerert kraftig med (så vidt jeg vet  :o), men "pent" kjørt det meste av tiden. Om det skulle være en dårlig konstruksjon så er nok dette noe å unngå pga belastningene det medfører. Kanskje kan dette også forklare hvorfor det virker tilfeldig- hvem og på hvilke km det oppstår hos de som er uheldige. Heller selv mest til at konstruksjon samt kvalitet på lagre ikke matcher kraften til motoren ved hyppige og kraftige akselerasjoner, særlig i fra stillestående.
Skal prøve å la det ligge nå og ikke "tenke" mer på det  :) Var produksjons krøll i starten  :) :+1:


#13
Hyundai KONA / Ny Kona -utbedret motor og girkasse?
tirsdag 01. november 2022, klokken 14:09
Har hatt Kona siden 2018 nå og fruen vil bytte inn i en ny før garantien går ut.
Har hatt lite problemer med den. "Kun" skiftet 12V og framdriftsbatteri samt begge stabstag lenkene foran.

Er det noen som vet/ har lest noe om Hyundai har fikset motor & gir problematikken på de nyeste utgavene?
Tenker da på motor feil og fordelingskasse feil.
#14
Hyundai KONA / Sv: Vær obs på parallellimporterte Kona-er
tirsdag 30. august 2022, klokken 12:02
Sitat fra: kjølholdt på søndag 04. juli 2021, klokken 13:29
Jeg vurdere nå å bytte ut teslaen med en kona , og har sett på import bilene . Varmepumpe, varme i ratt og seter noe mer som bør være med på bil for nordiske forhold ?

Er det viktigste det tenker jeg!
#15
Lastet ned og installerte oppdatering nå og det gikk fint... men nå har jeg ikke kontakt med Bluelink. stod noe om at bilen mangler nett. Noen som vet hva som må gjøres. Har logget inn og ut av app.

Edit: Bluelink funket av seg selv etter en liten stund👍
Problem løst 😅
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA