Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electricity

#1
Huff...jeg klarer bare ikke å like designet på den saken der....
#2
BMW i3 / Sv: Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3
lørdag 25. november 2017, klokken 16:46
Hadde det vært dumt å behandle den med Tectyl/Carosol-liknende saker når den er ny?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
lørdag 25. november 2017, klokken 14:42
Uten å ha lest tråden så er det liten tvil om at å få opp produksjonstakten på TM3 er make or break for dem.
#4
BMW i3 / Sv: Ulyd i forstillingen ved kjøring i dumper
lørdag 25. november 2017, klokken 11:55
Sitter og skal kjøpe ny bil i løpet av en ukes tid, i3 har vært høyt oppe, men tråder som dette pluss korrosjon og diverse annet gjør meg litt skeptisk.
#5
Kia Soul EV / Sv: Ny eller brukt Soul?
lørdag 25. november 2017, klokken 11:46
De nye har litt større batteri og midtarmlene bak.

Lite å prute på. Ca 270 med vinterdekk for exclusive og 3 års service tipper jeg er gangs pris.
#6
BMW i3 / Sv: Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3
fredag 24. november 2017, klokken 11:45
Carosol?
#7
Lade hjemme / Sv: Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 23:42
Er vi ikke tilbake til starten av tråden da?

Jeg har 16A kurs i garasje.
Kan jeg sette et skap der med 10A sikring  fra den kursen og bruke til lading på 10A og så komples resten av garasjen på før og nyter hele 6A?

Jeg ringte en bekjent elektriker og han mente vi måtte strekke ut ny kurs da behovet nok ville øke med årene.
#8
Lade hjemme / Sv: Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 21:27
Sitat fra: Initium på torsdag 23. november 2017, klokken 21:17
Blå stikk er neppe trefas, men CEE stikk ? Tell pinnehullene, er det tre, så er det enfas CEE. Mye, mye tryggere og bedre en Schuko..

Antakelig, men er jeg "lovlig" ved å bruke den? Jeg bør vel egentlig har dedikert kurs med egen jordfeil B?
#9
Lade hjemme / Sv: Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 19:42
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 23. november 2017, klokken 19:26
Hvorfor vil du sette på en 10A sikring til elbilen? Går du ned på tverrsnittet fra fordelingsboksen?

Jeg så for meg å være lovlig med 10A B-sikret kurs?

Jeg har også en "blå" trefase-kontakt i garasjen, er den lurere å bruke?
#10
Lade hjemme / Bruke eksisterende delt kurs?
torsdag 23. november 2017, klokken 17:19
Jeg ser det blir kronglete å få lagt ut en ekstra kurs for lading i garasje.

P.d.d. har jeg en 16A kurs ut med 3 x 2.5 mm2 ledere som forsyner lys/port/uttak. Den kabelen går inn i en boks som det fordeles fra.

Kan jeg bytte ut sikringen inne med en sikring med jording-B og så gå ut fra boksen med en 10A jordet-B for å lade på og drive resten fra boksen?
#11
Føler meg litt slow her:

- Jeg går ute med 4 leder, f.eks. PFXP 4G16 og kopler den i et skap i garasjen og så videre til vegglader?
#12
Da har jeg sjekket igjen og jeg har ikke 400V som jeg trodde. Amatører i omløp. Jeg har 230 TT nett.

Er da en 3-leder nok ut?
#13
Tenkte en veggmontert sak? Ikke en portabel lader, men vanlig på strømnettet.
#14
Jeg har fra før av trefase i garasjen, men må vel ha en dedikert kurs ut. Det blir da en et lite skap kun til billading.

Jeg klarer meg nok lenge med 10A, men når jeg først skal "switche" er det like greit å gjøre det skikkelig. Det er også greit å kunne lade kjapt de få gangene behovet skulle være der.

Konkret tips om rimelig, godkjent lader?

Lader uten fast kabel er vel å anbefale? Må jeg tenke på hvilken bil som passer til hvilken lader?
#15
Jeg er i ferd med å kjøpe ny elbil (CCS) og vil da trekke ut en kabel for å kunne lade kjapt ved behov selv om 10A nok ville holdt til normal bruk.

Jeg har 3-fas nett inn i hus på 63 ampere inntak 400 Volt.

Min plan var å legge opp en 32 Ampere sikring i skapet og trekke ut en treleder i garasjen og lage en liten underfordeling der, men:

- Hva slags sikringer bør jeg ha der ute?
- Hva slags ladestasjon er "future proof" å bruke der ute og anbefales?
- Hadde det gått an å ha en enunderfordeling der jeg splitter strømmen som kommer på 32A lederen og ha en 10A sikring med jordfeil til et 230V stikk som kan lade tregt og en annen kurs som forsyner en vegglader. Ser jo for meg å ha to elbiler på sikt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA