Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kenneho

#1
Kia Soul EV / Mulighet for å fjernstyre varme på Soul
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 18:26
Hei.

Så vidt jeg forstår er det ikke mulig å bruke mobilen til å sette i gang forvarming av Soul'er, slik at man kan sette seg inn i isfri bil når man ønsker det. Eneste funksjonaliteten som finnes på Soul er forhåndsinnstilt timer, som gjør at bilen står ferdig varmet på et gitt tidspunkt.

Stemmer dette? Var og så på en Soul i dag, men i og med at jeg må parkere utendørs er det en vesentlig ulempe dersom jeg ikke kan fjernstyre oppvarming av bilen. Det å varme opp bilen til et gitt tidspunkt fordrer at jeg skal bruke den til samme tid hver dag, som jeg typisk ikke skal.

#2
Er forvarming tilstrekkelig for å tine på vinduene i bilen, eller er det annet ekstrautstyr som sørger for slikt?
Uansett, hvilke stikkord i bilannonsene skal jeg i tilfelle se etter for å sikre at jeg får med dette - "kupèvarmer", eller er det andre stikkord man også bruker?

Av de 2015-Leaf'ene jeg har sett annonse på virker det som om kun et fåtall har kupèvarmer, men jeg er usikker på om det bare er at man ikke har nevnt dette i annonsen, eller om det faktisk ikke følger med. Det beste hadde vært om jeg kunne styrt dette med en app, men det virker som om det er enda færre Leaf'er som har støtte for dette.
#3
Har helt glemt dette med at Kia har 7 år garanti. Må si at det gjør Soul'en vesentlig mer attraktiv enn den var tidligere, til tross for noe høyere pris (i alle fall av de bilene som ligger ute på Finn nå, som f.eks.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107160743) enn de Leaf'ene jeg har sett på. For to år lenger garanti enn Leaf er det kanskje verdt å betale noen titusen-lapper ekstra. Kanskje.
#4
Takk for mange gode innspill.

Når det kommer til batterikapasiteten skulle 100km rekkevidde holde til det aller meste vi bruker bilen til i det daglige. Man kan også snu på det, og si at det er greit at den ikke kan brukes til langturer, slik at vi har en unnskyldning til å bruke stasjonsvognen nå og da. I tilfelle skulle kanskje en 24kWh bil være helt kurrant.

Skal nevnes at reisevei tur retur jobb er omtrent 25 km, så jeg skulle ha mer enn god nok rekkevidde til både pendling til jobb og en god del ærender, uten at jeg går tom for strøm.

Av de Leaf'ene jeg har sett på Finn, har jeg funnet 2016-modeller på 30 kWh, og 25-modeller på 24 kWh. Sistnevnte ligger på omtrent 30.000,- mindre enn førstnevnte. Jeg har ikke sett på detaljene i forhold til utstyrsnivå etc, men det er i alle fall et ganske stort hopp mellom disse årsmodellene.

Takk for tips om Kia Soul. Den virker forsåvidt også veldig interessant. Har ikke sett så nøye på denne, da jeg har hatt inntrykk av at denne er en god del dyrere enn Leaf.

#5
Hei.

Vi skal kjøpe vår første elbil, og ser at det ligger mange 2015-modell Leaf'er ute på Finn. En slik bil ser ut til å passe perfekt til vårt behov - kjøre til og fra jobb, hente i barnehagen, og lignende. Ford Mondeo stasjonsvognen vår kommer vi til å beholde til langturer.

2015-modell Leaf har så vidt jeg forstår litiumion-batterier, så det skal kunne gå an å bytte ut kun defekte enkeltmoduler ved behov, og på den måten holde batteriet på et bra nivå uten å måtte bruke en formue på et helt batteri.

Det størte ulempen jeg kan se er at batteriet på disse typisk er 24kWh, med den begrensningen det medfører. Jeg har hørt noen si at det holder omtrent 100 km på vinterføre, som i og for seg skulle være tilstrekkelig for oss, men selvfølgelig en ulempe i forhold til at det nå kommer biler som holder vesentlig lenger. Vi er altså bundet til 24kWh så lenge vi velger å beholde bilen.

Nevner også at vi har behov for å anskaffe bilen innen utgangen av året.

Vi kan også vurdere å kjøpe ny bil, men med tanke på at vi trenger bilen i løpet av de neste par månedene må vi velge noe som allerede er på markedet, og da er kanskje teknologien til en 2015-Leaf ikke vesentlig verre en teknologien til en 2017-modell f.eks. Leaf, og vi kan kan dersom like så godt kjøpe brukt.

Innspill?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA