Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fggade

#1
Takk igjen. Jeg prøver å blåse i slangene, og ser om det hjelper. Får sett på dette i helga.
#2
Jeg ønsker å holde min saxo electrique i live med mest mulig egen hjelp, og ønsker nå å forsøke med på vannfylling på batteriene. I den forbindelse lurer jeg på om noen har påfyllingsutstyr til overs/til salgs? tenker særlig på vannfylle-nippelen som skal passe på bilens. Hvor får man enkelt tak i noe slikt i 2017?

Fredrik
#3
Mente det filteret som er, er den "kurven" som sitter rundt inntaket i bensintanken, ved siden av flottøren. Jeg kan prøve å blåse igjennom slanger og nipler fram til bensinpumpa neste gang jeg ligger under bilen... Ellers hadde det vært veldig interessant å prøve med en annen bensinpumpe, og se om det gjorde noe forskjell ;)
#4
Dagens feilsøking: Bensinpumpa gir ingen tik-tik-lyd når webasto starter opp eller går, selv om jeg veit den får spenning fra webastoen (selv om jeg ikke har noe oscilloskop til å måle pulsene med) . Det kommer heller ingen bensin ut av pumpa når jeg river av bensinslangen videre. Bensinfilteret i drivstofftanken så helt rent ut, så jeg bare antar at det er i orden. Tør jeg konkludere med at jeg bør prøve med en annen bensinpumpe?
#5
Jeg fikk den til å starte ved å pulsere 12v likestrøm på den. Uansett kom det ikke noe bensin ut av slangen foran... Det jeg reagerer på, er at jeg ikke kjenner at den starter og stopper, eller hører noe, når webastoen står og går, og venter på drivstoff, mens pumpa får spenning. At denne spenninga måles til 10v med multimeter(likespenning) og ikke 12,6 som batteriet, tyder vel på at pulsmoduleringa fungerer (?)

Kommer denne pulsspenningen fra elektronikken i webastoen?
#6
Hei. Webastoen på min saxo 98 gir ikke varme, men både sirkulasjonspumpa og selve webastoen har aktivitet når den skrus på, så jeg feilsøkte litt på drivstofftilførselen. Ikke noe slagg eller møkk på filteret i bensintanken, men allikevel ingen bensin som pipler ut foran når jeg aktiverer webastoen med bensinslangen koblet fra foran. Sjekket bensinpumpa, og den gir ingen lyd eller vibrasjon under aktivitet. Kontakten til bensinpumpa har ca 10volt mens webasto går, så intet galt med kablene. Når jeg kobler 12 volt (ekstern spenningskilde) til bensinpumpa, rykker den litt til (ref "Bensinpumpa styres med pulserende 12v" elbilwiki.no). Det skal vel tikke eller vibrere fra denne bensinpumpa under bruk? Bør den byttes?

Dessuten, litt usikker på min webasto-type. Antok først det var type S, men på denne står det BW50, og årstall 2003-2004-2005. Kan noen dette? Se vedlagt bilde.
#7
Takk for svar. Sender deg en epost Elmo, alltid interessant med brukte deler.  :+1:
#8
Hei. Kjøpt meg et nytt prosjekt, riktignok min første elbil, Citroen saxo 1998-modell som har gått 83500. Rekkevidden på batteri (originale NiCd) har jeg allerede testet til å væære mellom 6 og 7 mil, så jeg klager ikke. Men ladingen har kuttet ut fort, og jeg forsto etter noen forsøk at det ble forårsaket av gåen vannpumpe, ingen sirkulasjon i vannet ved kjøring/lading. Jeg har nå demontert denne (merke Webasto, merket 12v/25W/1600L/h/0,15bar, men har også et bosch-klistremerke på seg.), og nå som den er løs, fungerer den på 12 volt. Trolig slitte børster. Noen som har en vannpumpe liggende, evt noen som har tips til bytte av børster på den? Er det vits å kjøpe brukt/forsøke å bytte børster, eller er det like greit å kjøpe helt ny pumpe? Hvor evt finner man?
Holder til i Sandvika/Oslo/Follo.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA