Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TJV

#1
Eller så har man den varianten som må være svært ukurant å lade med bagasjeboks på Model X.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/16704497/tesla-lader-apnet-pa-statoil-haukas?publisherId=16596283
At de bildene du viser til mener jeg bare er en bekreftelse på at de tidligere laderne ikke var optimal med utforming og Tesla har tilnærmet seg andre aktører med lenger kabel. Tenker meg det må være styr å rygge inn på laderen, koble i, ta ut barnevogn og gå mellom biler som lader når den er tilkoblet. Har som sagt ikke prøvd det, men se bare på den linken jeg la ved og tenk deg scenarioet.
#2
Hvor den beste plasseringen på hvor ladeporten skal være på biler er jeg sykt glad for ikke bare én bilprodusent/hurtigleverandør har avgjort i markedet.
At Tesla Bjørn er enig i Tesla sin variant, ja det var en bombe!
Er vel en god bekreftelse at Tesla sin variant som har vært standarden frem til "nå" ikke er en god variant da de også har gjort som andre leverandører og laget lengre kabler. Bra de innså det til slutt. Sikkert vært artig med Model X og bagasjeboks frem til "nå" på Tesla sine korte varianter.
Litt off topic så kjørte jeg gjennom halve Europa i sommer og bevisst unngikk ladere fra Tesla hurtiglading siden de kunne ha kort kabel, jeg hadde bagasjeboks på tilhengerfeste og ladeluke på høyre side. Den perfekte kombo på ladehelvete, evt oppta 2-3 plasser.
Er jo bare å innse uansett plassering så vil man ha situasjoner som plassering er optimal og elendig så lenge det bare er én ladeluke på bilen.
#3
Skal vel ikke lenger enn til Sverige før det er upraktisk med gateparkering og ladeluke på venstre side. Der kan man kun parkere på høyre side og ladeluke og blir ut mot veien. Så må man dra ledning rundt halve bilen for å plugge i. Er enig i at høyre side bak muligens er den beste løsningen da det også er bra med tanke på gateparkering i mange land. Underordnet blir vel de som velger å kjøre eller rygge inn på trange plasser. Muligens på ene forskjermen og andre bakskjermen visst bilen skal ha 2 ladeluker.
#4
ID.4 / Sv: Hvis jeg velger «R» under kjøring.
lørdag 18. januar 2025, klokken 01:24
Ganske sikker på det ikke skjer noe.
Har prøvd på Leafen min i fart å trykke «P» og da skjer det ingenting, tror jeg har prøvd R også.
Er ikke helt likt på Leaf og ID.4, for Leaf har én knapp til P(ark) og én til knapp visst man skal sette på håndbrekket. Altså, ikke kombinert som på ID.4.
Tror man skal ned i bortimot stopp før man kan bytte "gir".

Kanskje det er noen andre som VET og ikke TROR sånn som meg?
#5
ID.4 / Sv: Bruktbiltest ID.4
lørdag 28. desember 2024, klokken 14:24
De fleste biler, altså ikke bruktimport og/eller veldig høy km får jo alt dette dekket på garanti. Altså, ingen kostnad utenom å få bilen til og fra verksted.
Ellers så er jo det positivt å se at bilen er godt rustbeskyttet fra fabrikk, men tar det litt med en klype salt 😉. Kunne tenkt meg å sett en tilsvarende test av en bil som har gått på utsatte områder med salt i Norge. De eldste id4 begynner å nærme seg 4 år og man kan danne seg et brukbart inntrykk hvordan bilen vil holde seg rustmessig.
De lenkestagene i forstilling ble jeg fortalt av Møller at det var en annen produsent nå enn når bilen min (2021 mod) ble produsert, så regner med de er mer holdbar. Tror jeg byttet begge mine lenkestag før bilen var gått 35k km og det er kriminelt dårlig kvalitet!
#6
ID.4 / Sv: Bremser som "hugger"
lørdag 21. desember 2024, klokken 09:59
Nei, jeg synest ikke du var slem med det du skrev. Jeg personlig har nok kjøpt min første og siste VW. Hvorfor? Jo, jeg har vært altfor mange ganger innom verksted. Har mistet oversikten, men det er jo bare å telle selv: dørlås foran, dørlås bak, vannlekkasje bagasjerom, lenkestag h, lenkestag v, knirk i panoramatak, 12v batteri og en ny tur innom for en programvareoppdatering. Så kom det en skade på bilen av verksted, så ny tur innom! Er det jeg kommer på no.

Nå er bilen 3,5 år, passert 60k og jeg måtte ta hjulstilling. Fikk en grei pris, men synest kanskje man kunne tatt det på garanti siden det er et kjent problem med MEB, spesielt 2021 mod. Er bilen utenfor visse verdier så må diverse sensorer kalibreres - noe det selvfølgelig var!

Begynner å bli smålig nervøs for denne bilen utenfor garanti, men jeg har ikke lyst å bytte bil hvert 4 år pga verditap på nyere biler.

Bilhold handler om å føle seg godt behandlet som kunde av merkeforhandler, men jeg visste før jeg kjøpte bil at Møller ikke har det beste ryktet - og det har de bevist. For mye feil med bil samt ingen goodwill.

Møller har myyyye å lære av Toyota sin merke lojalitet. Toyota er langt fra feilfri, men de kan goodwill og ta vare på kunder. Føler Toyota sin praksis er å "stille seg i kundens sko", se problemene derfra og komme frem til en god løsning. Synd Toyota valgte hydrogen og havnet flere år på etterskudd med elbiler.
#7
ID.4 / Sv: Bremser som "hugger"
fredag 20. desember 2024, klokken 13:39
Fikk sånn pakningssett på bremsene bak for ca et halvt år siden. Fungert perfekt etter det.

Har ikke googlet, men noen som vet hvor pakningen er? Festes den på innsiden av trommelen eller noe sånt? Regner med det er i glippen rundt hele trommelen fuktigheten kommer inn og lager litt problemer.
#8
ID.4 / Sv: Brukt ID4/evt ID5
fredag 25. oktober 2024, klokken 11:30
Jeg har opplevd uforventet mye småfiks med min bil, men ingen driftsstans eller ting som gjør at det må utbedret med en gang.
Begge dørlåsene på venstre side, begge lenkearmer foran, sporadisk knirk i panoramatak og nå sist vannlekkasje i bagasjerom. Viste seg at det var en fuge bak baklykten som ikke var 100% tett. Har jo selvfølgelig oppstått én og én gang, så uventet mange turer på verksted synest jeg. I tilleg til bytte av 12v batteri som alle måtte på tilbakekalling.
Men bilen er god å kjøre, så sånn sett liker jeg bilen 😄
#9
ID.4 / Sv: Brukt ID4/evt ID5
fredag 25. oktober 2024, klokken 10:01
Ville valgt 1st Max pga utstyrsnivået visst du går for 1st.
Eneste den vanlige mannen i gaten kan gå på en skikkelig kostnadssmell er skjevslitasje på dekk. Disse bilene er ca 3,5 år, normal km tilsier at dekkene bør holde en stund til, men jeg ville faktisk vært litt skeptisk til om det er nye dekk på bilen med normal km.
Er ingen hemmelighet at noen ID biler sliter med skeivslitte dekk. Virker ikke ut som det er så enkelt å gjøre noe med da noen har byttet dekk mange ganger selv etter hjulstilling.
Står en sak på nettet idag om akkurat dette. https://www.motor.no/aktuelt/hevder-moller-biler-har-unormal-dekkslitasje/293790
#10
Var vel som nevnt over 24k for 19' hjul med Nokian hos Møller for 3 år siden. Annethvert år service og ubegrenset km til ca 8k hos Møller Bergen, under 4k hos f.eks NAF.
Forsikring under 900kr mnd for full kasko, leiebil, 75% bonus 5år, 20k km, ikke garasje, inkl trafikkforsikringsavgift hos Enter/Tryg.

Gir en brukbar pekepinn på hva en ID.4 eller Enyaq koster vil jeg tro.

Obs, 3 års serviceavtale betyr vel i realiteten 1 service siden det er service annethvert år? Eller tar jeg feil, kanskje noen andre har mer kunnskap/erfaring med serviceavtale?
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Passer bZ4X for mitt kjøremønster?
torsdag 15. august 2024, klokken 13:22
Sitat fra: Moas på torsdag 15. august 2024, klokken 08:58Tesla har ikke dynamisk prising av online appen slik konkurrentene har. Ingen gebyrer for å forvarme bilen om vinteren når den blir eldre:)

På ID.4 er det gratis med app og trafikkinformasjon de første 5 årene. Min «We Connect Plus» som det heter hos VW går ut på dagen 5 år etter førstegangsregistrering.
Så visst Tesla tar 129kr mnd for trafikkinformasjon så er jo det 7740kr på 5 år.
Er andre måter å unngå med f.eks CarPlay og nesten få samme info i de fleste biler, så det er litt opp til enhver hva man vil betale for.

#12
ID.4 / Sv: "Oppgradering" til brukt GTX
torsdag 15. august 2024, klokken 01:37
Reiseassistent? Er det karttjenester, sende ruteforslag fra appen til bilen og den slags? Betale 600kr i året for kun det?
Har jo Apple CarPlay, og kan fint klare meg uten å sende reisemål fra appen til bilen, det gjør jeg vel 3-4 ganger i året.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Passer bZ4X for mitt kjøremønster?
torsdag 15. august 2024, klokken 01:26
Har faktisk aldri prøvd BZ4X eller Solterra, så skal ikke uttale meg om de.  Men må si meg enig i det suverin over her nevner (og du sikkert vet fra før). Tesla er dyr forsikring på. Greit nok Tesla ikke har fast serviceintervall, men det er ikke en hemmelighet at forsikre en Tesla er dyrt. Så når man summerer forsikring og service, så kommer ofte andre sammenlignbare bilmerker/modeller billigere ut. Verdifallet på Model Y og 3 har vært ganske greit såvidt jeg har forstått (hittil), så det kan tale for Tesla.
Uansett, mitt innlegg hjelper deg dessverre ikke, men vet av erfaring at Toyota sin kundebehandling er enormt bra. Toyota imøtekommer kunder så langt det lar seg gjøre, så misunner de med Toyota på det området. Møller har ikke litt å lære fra Toyota - de har ALT å lære fra de!

Såvidt du beskriver så tenker jeg en Toyota hadde passet deg bra. Jeg hadde lett ofret noen minutter ekstra noen få ganger i året på hurtiglading visst bilen passer deg perfekt de andre 360 dagene.
Lykke til  :)
#14
ID.4 / Sv: "Oppgradering" til brukt GTX
torsdag 08. august 2024, klokken 20:17
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. august 2024, klokken 19:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2024, klokken 18:48Blindsonevarsler er helt basic utstyr i en moderne bil. Med visning der der en naturlig sjekker ved feltskift (ved speil).

Som medtrafikant setter jeg pris på bilene som viser detektert hindring med lys i speilet. Da vet jeg når jeg kommer opp på siden av bilen at den har det utstyret, og at det reduserer sannsynlighet for at bilen i det andre feltet gjør noe som får konsekvenser for meg. Rett og slett en fin ekstra trygghet jeg setter pris på i trafikken. Lyset viser at bilen er klar over hindring. Dermed vil forsøk på å blinke over i min fil resultere i tydelige advarsler i bilen. Og et fint sikkerhetsnett for meg som sjåfør, selv om jeg ikke kan huske å ha gjort den typen feil. Derimot har jeg en 2 år gammel video av en trailer som forsøker å legge seg inn i kollektivfeltet der jeg lå. Den burde hatt blindsonevarsling, selv om den ikke hadde noe å gjøre i kollektivfeltet uansett.

Min egen erfaring er at jeg snur hodet og kikker før jeg skifter felt. Kan ikke huske jeg selv har hatt bruk for blindsonevarsel når jeg gjør slik. Ser man derimot kun i speilet og på blindsonevarslet - ja da trenger man selvfølgelig et varsel der. Det kan være dersom man har helseproblemer med stiv nakke osv - så jeg anerkjenner at man KAN ha bruk for dette ustyret. Men som så mye annet - det er ofte kjekt å ha, men gir ikke så mye ekstra. Hadde det vært viktig sikkerhetsutstyr så hadde det vært standard i alle biler levert i EU. At det ikke er det ennå - til tross for at teknologien har vært der i årevis - viser vel også at de som sitter å ser på dette ikke vurderer det som kritisk


Ryggekamera/sensor ble vel først påbudt for å registrere bil her i landet for noen dager siden. https://www.motor.no/aktuelt/eu-nye-sikkerhetskrav-til-godkjenning/279230

 I USA ble det påbudt i 2019 mener jeg å huske.

Så det er vel tydeligvis først nå blitt kristisk utstyr i følge de som bestemmer.
#15
ID.4 / Sv: "Oppgradering" til brukt GTX
torsdag 08. august 2024, klokken 19:39
På ID.4 er lyset plassert på innsiden av speilet, "mellom" speil og vindusrute (kanskje dårlig forklart. Da kan ikke andre trafikanter se om sin bil er blitt oppdaget. De fleste biler har vel varslingslyset plassert i selve speilglasset.

Men slikt basic utstyr er vel ikke basic utstyr på ID.4 i 2024 ?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA