Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ramnes

#1
Kia Soul EV / Sv: Hvordan fikse mangelen på app
fredag 04. mai 2018, klokken 23:29
Sitat fra: larsern6 på onsdag 02. mai 2018, klokken 21:10
Dette virker veldig spennende.
Bestiller på dagen når mulighet for preheat er tilgjengelig :)

Ditto

Jørn
#2
Kia Soul EV / Sv: Forbruk
torsdag 28. desember 2017, klokken 14:43
Sitat fra: Heinz på torsdag 28. desember 2017, klokken 13:53
Strømprisen varierer jo selvfølgelig, jeg tok også prisen inkl nettleie, og delte på total kw, og fikk ca 1kr. Selvfølgelig er det jo mye billigere om sommeren, og da får en i tillegg lengre rekkevidde.
Her er mitt regnestykke. Jeg har kun hatt bilen siden 11.12.17.

kr.113,71 / 189kW/T = 0,60 øre, strøm inkl fastbeløp
Kr.342,60 / 390kW/T = 0,87 øre, nettleie inkl fastbeløp
Total                         =1,47 kroner

[attachment id=0 msg=643748]
#3
Kia Soul EV / Dette skjer med elbilbatterier i vintertemperatur
torsdag 28. desember 2017, klokken 13:19
Denne er grei å lese for de osmikke allerede vet om dette.

https://www.tu.no/artikler/dette-skjer-med-elbilbatterier-i-vintertemperatur/414856


#4
Kia Soul EV / Sv: Forbruk
torsdag 28. desember 2017, klokken 08:33
Sitat fra: Usikker på onsdag 27. desember 2017, klokken 22:06
Hvis hueregnina klarte å koble inn..

Tror min bruker +/-  2kr/mil nå i perioden hvor det har vært ned mot -10 blå
Kjører ca. 7 mil t/r jobb og lader mellom 4 og 5 timer på 16Amp. kurs

5 timer x 3200watt = 16000watt/t ~ 16kW/t x 1kr = 16kr / 7mil = 2kr. 20 øre
(mesteparten av de 7 mila er i +80km/t)
Ser at prisen din pr kW/t er lavere enn den jeg beregner utfra. Tar hele fakturabeløpet og deler på antall kW/t for perioden, men det tar også med strøm for alt annet. Skal se på regnestykket etter en måneds bruk fra Halo Wallboxén. Uansett er det en bra pris pr mil.
Legger man til Halo Wallbox pris pr mnd nedbetaling på kr.449 for de som har gått for denne så blir prisen straks noe høyere, kr.5,30 pr mil(0,53 øre pr KM), men fortsatt langt under dagens bensin-/diesel pris.

#5
Kia Soul EV / Sv: KIA Soul 2018 navigasjon
tirsdag 26. desember 2017, klokken 19:06
Utrolig, dette innlegget har jeg slettet 3 ganger og fått bekreftet at det er slettet. Men det er det jo ikke.
#6
Kia Soul EV / KIA Soul 2018 navigasjon
tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:58
Jeg tok ut SD kortet før jeg startet opp bilen i dag, og da ble jeg faktisk litt overrasket for det finnes ikke navigasjon om ikke SD kortet står i og fungerer. Når jeg satt det tilbake når bilen var startet opp så restartet anlegget og navigasjon var mulig igjen.
Dette viser at .apk filen på SD kortet starter med bilen, og at den ikke tar hensyn til versjon. Fildatoen på filene på mitt SD kort er 05.12.2016. Utfordringen er at hele installasjonen på SD kortet er på 11+GB. Om noen i nærheten av Langhus har en nyere versjon er jeg klar for å prøve.
[attachment id=0 msg=643470]
Hyundai/Kia har her laget en lukket Android versjon som det ikke går å installere egne programmer på. Skulle heller sett at den var en helt ordinær Android versjon med begrenset tilgang til vitale funksjoner som jeg har i min Golf med anlegg fra www.graviton.no .


#7
Kia Soul EV / Sv: Norsk språk i Soulen?
mandag 25. desember 2017, klokken 19:00
Sitat fra: Ramnes på lørdag 16. desember 2017, klokken 23:41
Sitat fra: HPSE på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:02
Det stemmer at Ioniq har norsk språk, så syns også det er rart at ikke Kia har dette.
Skal ta en telefon til en bekjent i Hyundai da all elektronikk i de to bilene er helt like og versjonen i min samstemmer med Ioniq. Det ville være veldig rart om ikke norsk installasjon fra Ioniq også fungerer på Soulen.
Jeg fikk aldri tak i den bekjente i Hyundai, men sendte en mail til en selger hos en forhandler, men han har ikke svart meg ennå. Tror han er medlem her og leser litt så om du leser dette EK så blir vi glad for et svar, selvfølgelig ikke noe bindende :-)

#8
Sitat fra: goggo på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:58
Sitat fra: holidayfun på fredag 22. desember 2017, klokken 17:19
Klarte i julemasset å kjøre et par nye alpin ski rett i skjermen, den sprakk og liten rose nede på siden samt at den ikke virker så bra på diverse knapper

74000 for ny hos Kia Ensjø, det er jo helt sykt, noen som har noen tips her, har kjørt over 65000 med bilen på 2 år og er super fornøyd men dette var ikke helt etter planen


Takker for all hjelp

Dette er jo helt vilt.  Finnes det virkelig ingen lover/regler i Norge eller EU/EØS som begrenser hvilke påslag en leverandør kan beregne når de er i en monopolsituasjon slik som dette?  Vi har jo lover for alt mulig annet...
Jeg vil anta at KIA sin underleverandør får max noen hundre dollar for en slik radio/nav enhet.

mvh
Hugo
Ingen lover om slikt. I min dieselpurke, VW Golf 2010 sitter en radio(CRD510) med vanlig DAB, og den koster ny kr.30.000, også i dag. Problemet er jo at ingen i Norge har bruk for den lenger, men svenskene har jo FM fremdeles.
#9
Kia Soul EV / Koble til Dashcam
onsdag 20. desember 2017, klokken 15:52
Finnes det et punkt i bilen annet enn sigarettenneren som kan brukes til et dashcam som skal slå seg av når tenningen slås av?
#10
Kia Soul EV / Sv: Kia frontfager
onsdag 20. desember 2017, klokken 13:24
Det er vel ikke så mange som har dette annet enn forhandlere tror jeg.
#11
Hyundai KONA / Sv: God lesing om Kona i NCAP test
onsdag 20. desember 2017, klokken 13:22
Fant det når noen nevnte NBL, så her er linken så alle slipper å lete :-)

https://agrol.no/avtaler/bil

#12
Hyundai KONA / Sv: God lesing om Kona i NCAP test
onsdag 20. desember 2017, klokken 12:56
Kan noen forklare oss uinnvidde hva denne Agrol avtalen er og hvor den eventuelt er gyldig i kongeriket Norge?
#13
Kia Soul EV / Sv: Negativ erfaring %-måler/guessometer
tirsdag 19. desember 2017, klokken 17:05
Sitat fra: Zattaxu på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:09
Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 21:10
Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.
Derfor lader jeg bilen mellom kl.24 og 06:00 og lar varmen tas rett fra kontakten så bilen er varm kl.07. Når jeg da kommer til bilen før den er ferdig med oppvarming så står det at den lader samtidig med at den varmer. I dag tidlig stod det 99% da bilen var varm kl.07, så da ble den ikke ferdig før tiden for varming var ute. Den bruker definitivt ikke mye strøm når batteriet er nesten fulladet og varmer samtidig. Men å lade og varme bilen på ett "tomt" batteri skal man ikke gjøre.
Mulig jeg har misforstått noe her, så vidt jeg har forstått har Kia fjernet muligheten til å forhåndsinnstille lading til 80% på de siste modellene, men så lenge man ikke kjører batteriet ned under f.eks. 25 % trodde jeg det var bedre å ikke hele tiden topplade? Altså at det var bedre å bevege seg i intervallet 80% - 25% enn 100% - 25%.
Det er mange faktorer som spiller inn her, men jeg holder meg til LG Chem og KIA´s anbefaling om å lade opp til 100% når nødvendig og heller til 80% når jeg må hurtiglade.
#14
Hyundai KONA / God lesing om Kona i NCAP test
tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:32
Kona kommer bra ut i denne testen, så om det smitter over på elbilen også så gleder jeg meg stort:-)

https://www.dinside.no/motor/denne-bilen-fikk-null-stjerner/69120747#_ga=2.18732217.1498770827.1512742173-1375904370.1499803649
#15
Kia Soul EV / Sv: Negativ erfaring %-måler/guessometer
mandag 18. desember 2017, klokken 21:10
Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 20:42
Sitat fra: hanche på mandag 18. desember 2017, klokken 19:39
Tar jeg ikke feil, har andre rapportert om lignende tilfeller før, her i forumet. Selv er jeg en forsiktig fyr som aldri har våget meg av gårde uten minst 15 km margin, så jeg har bare positive erfaringer med gjettometeret. Og etter å ha hørt historier som din, blir jeg ikke mindre forsiktig, for å si det sånn.
Jeg hadde ikke fått det med meg, men håper dette kan tjene som en liten advarsel til andre iallefall.

Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 15:47
Du bør kanskje sjekke om battericellene i bilen din lader til 4,20 volt eller ikke. Batteriene i Soul har nominell volt på 3,75 volt som viser at de er såkalt HV(High voltage) celler og egentlig lades til 4,35 volt per celle. Volten over 4,20(3,70 nominell volt) er en "reserve" da batteriene er LiPo, og ikke LiIon selv om de kaller dem Li-Ion Polymer som er i både pose og sekk.
Vanlige LiIon batterier lades til 4,20 volt, men faller fort til 4,10 da dette er denne kjemiens "arbeidsområde" slik er det ikke med LiPo batterier.
Det kan også tenkes at de har en stor pakke batterier som er LiIon hvor de tar ut boost, og resten er LiPo som ikke har den samme boosten til vanlig kjøring. Kjører du da mye i høy hastighet og tar ut batteriene så blir HV delen fort brukt opp og LiPo batteridelen vil falle drastrisk mot slutten av kapasiteten på batteriene.
Jeg har ikke tilgang til måleverktøy for å få målt spenningen på fremdriftsbatteriet (bør jeg høre ved neste service?), men teorien din kan stemme godt. Jeg antar at ca 40.000 - 50.000 av de 75.000 kilometerne er kjørt på motorvei med fartsgrense 110 km/t (ofte noe høyere fart på speedometeret enn fartsgrensen). Normalt har jeg ladet til 80%, og opplevd ingen/lite tap av kapasitet, men hvis kapasiteten "spises" fra de lavere prosentenhetene er jo ikke det særlig heldig.
Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.
Derfor lader jeg bilen mellom kl.24 og 06:00 og lar varmen tas rett fra kontakten så bilen er varm kl.07. Når jeg da kommer til bilen før den er ferdig med oppvarming så står det at den lader samtidig med at den varmer. I dag tidlig stod det 99% da bilen var varm kl.07, så da ble den ikke ferdig før tiden for varming var ute. Den bruker definitivt ikke mye strøm når batteriet er nesten fulladet og varmer samtidig. Men å lade og varme bilen på ett "tomt" batteri skal man ikke gjøre.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA