Sitat fra: larsern6 på onsdag 02. mai 2018, klokken 21:10
Dette virker veldig spennende.
Bestiller på dagen når mulighet for preheat er tilgjengelig
Ditto
Jørn
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: larsern6 på onsdag 02. mai 2018, klokken 21:10
Dette virker veldig spennende.
Bestiller på dagen når mulighet for preheat er tilgjengelig
Sitat fra: Heinz på torsdag 28. desember 2017, klokken 13:53Her er mitt regnestykke. Jeg har kun hatt bilen siden 11.12.17.
Strømprisen varierer jo selvfølgelig, jeg tok også prisen inkl nettleie, og delte på total kw, og fikk ca 1kr. Selvfølgelig er det jo mye billigere om sommeren, og da får en i tillegg lengre rekkevidde.
Sitat fra: Usikker på onsdag 27. desember 2017, klokken 22:06Ser at prisen din pr kW/t er lavere enn den jeg beregner utfra. Tar hele fakturabeløpet og deler på antall kW/t for perioden, men det tar også med strøm for alt annet. Skal se på regnestykket etter en måneds bruk fra Halo Wallboxén. Uansett er det en bra pris pr mil.
Hvis hueregnina klarte å koble inn..
Tror min bruker +/- 2kr/mil nå i perioden hvor det har vært ned mot -10 blå
Kjører ca. 7 mil t/r jobb og lader mellom 4 og 5 timer på 16Amp. kurs
5 timer x 3200watt = 16000watt/t ~ 16kW/t x 1kr = 16kr / 7mil = 2kr. 20 øre
(mesteparten av de 7 mila er i +80km/t)
Sitat fra: Ramnes på lørdag 16. desember 2017, klokken 23:41Jeg fikk aldri tak i den bekjente i Hyundai, men sendte en mail til en selger hos en forhandler, men han har ikke svart meg ennå. Tror han er medlem her og leser litt så om du leser dette EK så blir vi glad for et svar, selvfølgelig ikke noe bindende :-)Sitat fra: HPSE på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:02Skal ta en telefon til en bekjent i Hyundai da all elektronikk i de to bilene er helt like og versjonen i min samstemmer med Ioniq. Det ville være veldig rart om ikke norsk installasjon fra Ioniq også fungerer på Soulen.
Det stemmer at Ioniq har norsk språk, så syns også det er rart at ikke Kia har dette.
Sitat fra: goggo på lørdag 23. desember 2017, klokken 09:58Ingen lover om slikt. I min dieselpurke, VW Golf 2010 sitter en radio(CRD510) med vanlig DAB, og den koster ny kr.30.000, også i dag. Problemet er jo at ingen i Norge har bruk for den lenger, men svenskene har jo FM fremdeles.Sitat fra: holidayfun på fredag 22. desember 2017, klokken 17:19
Klarte i julemasset å kjøre et par nye alpin ski rett i skjermen, den sprakk og liten rose nede på siden samt at den ikke virker så bra på diverse knapper
74000 for ny hos Kia Ensjø, det er jo helt sykt, noen som har noen tips her, har kjørt over 65000 med bilen på 2 år og er super fornøyd men dette var ikke helt etter planen
Takker for all hjelp
Dette er jo helt vilt. Finnes det virkelig ingen lover/regler i Norge eller EU/EØS som begrenser hvilke påslag en leverandør kan beregne når de er i en monopolsituasjon slik som dette? Vi har jo lover for alt mulig annet...
Jeg vil anta at KIA sin underleverandør får max noen hundre dollar for en slik radio/nav enhet.
mvh
Hugo
Sitat fra: Zattaxu på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:09Det er mange faktorer som spiller inn her, men jeg holder meg til LG Chem og KIA´s anbefaling om å lade opp til 100% når nødvendig og heller til 80% når jeg må hurtiglade.Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 21:10Mulig jeg har misforstått noe her, så vidt jeg har forstått har Kia fjernet muligheten til å forhåndsinnstille lading til 80% på de siste modellene, men så lenge man ikke kjører batteriet ned under f.eks. 25 % trodde jeg det var bedre å ikke hele tiden topplade? Altså at det var bedre å bevege seg i intervallet 80% - 25% enn 100% - 25%.
Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.
Derfor lader jeg bilen mellom kl.24 og 06:00 og lar varmen tas rett fra kontakten så bilen er varm kl.07. Når jeg da kommer til bilen før den er ferdig med oppvarming så står det at den lader samtidig med at den varmer. I dag tidlig stod det 99% da bilen var varm kl.07, så da ble den ikke ferdig før tiden for varming var ute. Den bruker definitivt ikke mye strøm når batteriet er nesten fulladet og varmer samtidig. Men å lade og varme bilen på ett "tomt" batteri skal man ikke gjøre.
Sitat fra: Zattaxu på mandag 18. desember 2017, klokken 20:42Som det står i manualen så er det lurt å lade over lang tid og opp til 100% og heller lade 80% og hurtiglading en gang i blant.Sitat fra: hanche på mandag 18. desember 2017, klokken 19:39Jeg hadde ikke fått det med meg, men håper dette kan tjene som en liten advarsel til andre iallefall.
Tar jeg ikke feil, har andre rapportert om lignende tilfeller før, her i forumet. Selv er jeg en forsiktig fyr som aldri har våget meg av gårde uten minst 15 km margin, så jeg har bare positive erfaringer med gjettometeret. Og etter å ha hørt historier som din, blir jeg ikke mindre forsiktig, for å si det sånn.Sitat fra: Ramnes på mandag 18. desember 2017, klokken 15:47Jeg har ikke tilgang til måleverktøy for å få målt spenningen på fremdriftsbatteriet (bør jeg høre ved neste service?), men teorien din kan stemme godt. Jeg antar at ca 40.000 - 50.000 av de 75.000 kilometerne er kjørt på motorvei med fartsgrense 110 km/t (ofte noe høyere fart på speedometeret enn fartsgrensen). Normalt har jeg ladet til 80%, og opplevd ingen/lite tap av kapasitet, men hvis kapasiteten "spises" fra de lavere prosentenhetene er jo ikke det særlig heldig.
Du bør kanskje sjekke om battericellene i bilen din lader til 4,20 volt eller ikke. Batteriene i Soul har nominell volt på 3,75 volt som viser at de er såkalt HV(High voltage) celler og egentlig lades til 4,35 volt per celle. Volten over 4,20(3,70 nominell volt) er en "reserve" da batteriene er LiPo, og ikke LiIon selv om de kaller dem Li-Ion Polymer som er i både pose og sekk.
Vanlige LiIon batterier lades til 4,20 volt, men faller fort til 4,10 da dette er denne kjemiens "arbeidsområde" slik er det ikke med LiPo batterier.
Det kan også tenkes at de har en stor pakke batterier som er LiIon hvor de tar ut boost, og resten er LiPo som ikke har den samme boosten til vanlig kjøring. Kjører du da mye i høy hastighet og tar ut batteriene så blir HV delen fort brukt opp og LiPo batteridelen vil falle drastrisk mot slutten av kapasiteten på batteriene.