Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zoe240

#1
Kjøretips / Sv: Rekkevidde på E18 med 2016 Zoe R240
onsdag 11. oktober 2017, klokken 15:08
Oppdatering: Nå om dagen med 2-8 plussgrader, kommer jeg ikke t/r Oslo - Eidsvoll på en lading med 90 km/t hele veien. Må lade etter ca 8-9 mil. Skal bli interessant å se når termometeret måler -13 grader. For ikke å snakke om -20 som slett ikke er uvanlig på Øvre Romerike.
#2
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
søndag 24. september 2017, klokken 00:09
Takk. Har mye å lære om ymse kontaker skjønner jeg :-)
#3
Zoe / Sv: Får ikke ladet
lørdag 23. september 2017, klokken 14:34
Griffel: ja, det er korrekt. Jeg bruker Nofuel-boksen (hytteladeren som noen kaller den) inkludert en kort kabel fra schuko til type 2. Takk for svaret, jeg skal nevne det for importøren for de hadde nelimg aldri hørt om problemet før. Noe jeg synes er mer enn merkelig
#4
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
lørdag 23. september 2017, klokken 14:29
Har nok uttrykt meg uklart. Jeg tenker på et adapter fra type 2 til trefas med tanke på å lade fra slike kontakter når vi reiser til Danmark igjen. Det var der jeg så disse kontaktene for første gang, her hjemme har jeg aldri sett (etter) dem  :)
#5
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
lørdag 23. september 2017, klokken 09:59
Lars C. Krogenæs: Jeg tenker på et lite adapter som den C. Ohlson har fra schuko til trefas. Det har jeg ikke sett før.
#6
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
fredag 22. september 2017, klokken 15:30
Hei igjen

Har dere noen gang sett et adapter med type 2 i den ene enden og trefas i den andre?
#7
Zoe / Sv: Får ikke ladet
fredag 22. september 2017, klokken 13:34
Niks, det kommer ikke ut strøm i det hele tatt når jeg plugger inn. I alle fall lyser ikke lampa på den grønne overgangen.
#8
Zoe / Får ikke ladet
fredag 22. september 2017, klokken 12:37
Hei

Vi bruker ladeboks fra Noefuel for å lade vår Zoe240 på ladestopler i Norge. I det siste har vi støtt på to kliss nye og ulike ladebokser som ikke virker når vi plugger inn. Legger ved bilde av den ene, som funker fint på f.x. Leaf. Noen som har støtt på samme problem, eller vet hvorfor?

#9
Kjøretips / Sv: Rekkevidde på E18 med 2016 Zoe R240
fredag 22. september 2017, klokken 12:32
Hei

Jeg kjører Zoe240 daglig, t/r Oslo - Eidsvoll, 66 kilometer hver vei. Ligger i 92 km/t på ECO hele veien og måleren står på +- 90 km igjen når jeg kommer frem. Når jeg skal hjem på ettermiddagen viser måleren 120 km igjen, og det rekker jeg fint tilbake på. Tipper jeg kan kjøre et par mil til i den hastigheten. Så 15 mil på en lading sommerstid, inkludert noen timers pause går bra. Har ikke prøvd vinterføre ennå.

Har prøvd å kjøre lenger i ett strekk, men noe særlig mer enn 10 mil går ikke.
#10
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
fredag 22. september 2017, klokken 12:24
Takk goggo og Amatøren.

Stemmer at Clever ikke er i Skagen, det var der vi fikk gratis Eon-lading. Men parkeringsplassen ytterst ved fyret har to kommunale ladepunkter type2, vi fikk imidlertid ikke ladet der. Aner ikke hvorfor.

Vi bruker ladebøtta til Nofuel for å få tilgang til kommunale ladestolper i Oslo (men har møtt på et par kliss nye ladestolper i Norge som ikke gir oss strøm via denne).

Problemet blir vel omvendt i Danmark. Ladebøtta skal gi bilen norsk strøm, så da tipper jeg den er ubrukelig der.
#11
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
fredag 22. september 2017, klokken 10:54
Hei

Har ikke lest alle innleggene om å kjøre elbil i Danmark, vil bare dele erfaringer fra vår ukestur i Nord-Jylland for litt siden. Vi kjører Zoe240, en bil som kun er ment for korte turer. Men med et temmelig godt utbygd ladestolpenettverk (Clever og Eon) med type 2, fungerte det helt greit. Gjelder bare å planlegge litt hvor man skal.

Vi kjørte fra Oslo til Larvik og tok ferge til Hirtshals. Tips: Husk å lade batteriet full før fergeturen - Fortum har flere ladestasjoner rett borti veien. Vi rakk ikke det og måtte starte ferien med lading i Danmark. Kjeeedelig  :(

Ved ankomst kjøpte vi Clevers ladekort til 300 kroner i butikken til Hirtshals Transportcenter som ligger bare noen minutter fra fergeleiet (stenger kl 22), og ett til hos turistkontoret i Sæby noen dager etter. Disse kortene selges flere steder, sjekk Clevers hjemmeside. Vi klarte ikke å bruke opp begge. Vi prøvde også ladeappen EasyPark som gir  tilgang til Eons ladestolper, men siden dette ikke virket da vi prøvde, åpnet kundeservice hos Eon en ladestolpe og ga oss en time gratis lading. Svært fornøyd med det  ;D ;D

Begge disse firmaene har gode kart over ladestolpene sine, null problem å finne dem.

https://clever.dk

https://www.eon.dk

Vi hadde med oss det blå adapteret fra Biltema som skal funke mellom schuko og danske utekontakter. Vi prøvde aldri det, men kunne ha plugget inn på en campingplass vi bodde. Strøm fra hytta var uaktuelt, men alle campingvognplassene var utstyrt med en slik kontakt. Faktisk så vi ikke de kontaktene andre steder.

En kontakt vi derimot så flere av, inkludert på en elbilparkingsplass på et hotell i Aalborg, er den som er avbildet under her. Den har jeg aldri sett før og de hadde heller ikke noe adapter.

Oppsummering: Elbilfeire i Danmark er absolutt problemfritt. Og særlig for dem som har lengre rekkevidde enn vår bil. Men før vi drar neste gang skal vi sette oss bedre inn i ymse kontakter så vi vet mer enn det vi gjorde nå. Er nok noen varianter vi ikke har fått med oss.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA