Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RazAquato

#1
Model 3 / Sv: Galskap
onsdag 01. november 2017, klokken 20:35
SitatEr det i hele tatt sannsynlig at HW2/2.5 noensinne vil komme over level 3, eyes off?

Ambisjonen til Musk er jo en 'tesla fleet', der man kan la bilen 'jobbe som drosje' om man ønsker, når du ikke bruker den.
En skyhøy ambisjon, men om ikke annet, vil jeg iallefall tro at Tesla kommer til å  pushe så langt de klarer med  dagens hardware.

En ting som sjelden nevnes, der Tesla har ett enormt konkurransefortrinn, er de massive datasamlingene bilene gjør, som igjen simuleres.

hvis bilen 'kjenner veien', har lasted ned simuleringer av alle tenkelige utfall på strekningen som skal kjøres og klarer kombinere de dataene med 8 kameraer++ for sanntids formasjon?   

Det gir en iallefall ett svakt håp om lvl4...... *fingers crossed*
#2
Tesla / Sv: Codan forsikring - InsuremyTesla
mandag 30. oktober 2017, klokken 21:01
Hørte også med tribe, 9300 skulle han opprinnelig ha (full bonus, egen garasje, S75) . Da jeg sa at jeg får billigere forsikring hos Gjensidige, sa selgeren at de matcher pris hos konkurrent, og at man  i tillegg får 5% bonus for hver venn...

Tenkte lese vilkårene deres nøyere, men får bla kundeutbytte hos Gjensidige hvert år på ca 2000kr, så må regne og tenke litt
#3
Model S / Sv: Beskyttelse mot katter
søndag 29. oktober 2017, klokken 09:30
Her er løsningen  ;D ;D
#4
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
fredag 13. oktober 2017, klokken 20:56
Bekreftet 18.08, Ingen dato enda, ingen treff på UECC.
Ringte DS, og de bekreftet at bilen var på en båt på vei til Belgia, men kunne ikke si hvilken.. Men regnet med utlevering tidlig november.
#5
I mine øyne er dette enda en større grunn for å betale for selvkjøring , for da forplikter Tesla seg i større grad til å levere. - Dersom dette skulle kreve annen hardware e.l. så ligger den kostnaden hos Tesla og ikke hos de som allerde har betalt.

Det kan dog hende man får lvl4 og ikke lvl5 (klarer seg stort sett selv, men ikke på unsaltede veier midtvinters).. Men det er vel rene spekulasjoner

Sitat"Full self-driving capability" can mean a lot of things, but it most likely refers to Level 4 automation as defined by SAE International, which is defined as "high automation." That means it's a car capable of driving in most road or weather conditions without any human intervention"

Tenker det sees i et litt annet lys når LA - >NY turen er utført.. Som skal utføres i år?
En ting som uansett er til teslas fordel er at de har en enorm datainnsamling allerede som gir svært gode simuleringsmuligheter for AP læring

#6
En slik du er på jakt etter?
Ikke nøsvendigvis for bruktbiler, men en generell sjekkliste er jo uansett grei å ha..
#7
Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 11:32
Nå er ikke jeg noen økonom, men jeg hører stadig lignende historier, og fatter og begriper ikke at folk som ikke har hatt råd til Tesla plutselig får råd når renta er 0,25% i en "ukjent periode". Hvis de 1,5-2% forskjell fra normal rente er det som gjør utslaget så fremstår dette som ren gambling. De første fem årene har dere mest sannsynlig innbetalt langt mindre enn verditapet på bilen, og ved en renteøkning risikerer dere da å sitte igjen med usikret lån etter salg (om det må til). Er helt enig i at kjøpet blir mer attraktivt av rentekampanjen, men har ikke helt tro på at de som velger å gå for det ikke også hadde klart å håndtere det med 2,5 boliglånsrente eller 3-4% billånsrente.

Vel.. du har nok dessverre rett i at mye av dette egentlig handler om følelser fremfor kroner om man skulle regne på det..   Jeg kan ikke snakke for andre, men for egen del så kunne jeg vel tatt meg råd til tesla ved å tømme sparebufferen min; men det som frister med så lav rente er jo nettopp at jeg slipper dette.

Opprinnelig var tanken å finansiere bilkjøp med ca 200.000 i lån til ~5% rente, samt betale ca 200.000 i egenkapital (50% lånefinansiert bil)

Isteden tar jeg nå opp lån på ca 650.000 til ~0,25% rente med nedbetaling over 10 år, og sparer heller egenkapitalen.

Så lenge renta holder seg lav/lavere enn rente på boliglån, har jeg ingen problemer med dette, da jeg tjener mer på å ha egenkapitalen på sparekonto enn det rentene på billånet er.
- men dersom renta plutselig skulle stige kraftig eller gå i disfavør av huslån eller sparekonto vil jeg selvsagt cashe ut 'mest mulig', og iallefall så mye at bilens verdi er høyere enn lånebeløpet


edit: hadde jeg ikke hatt noe i sparebuffer så hadde jeg nok heller ikke valgt denne bilen, men et annet aspekt å tenke på, er jo de som går fra bensin/dieselbiler som jo sparer enorme drivstoffutgifter med å bestille en tesla, der andre elbiler ikke er aktuelt fordi de "ikke når frem til hytta" o.l.
#8
Sitat fra: Larsebass på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:25
Samme som meg da, RazAquato. Var mellom to kundebesøk og tok en tur innom Rud... Ble dyrt, gitt. :)

Hva slags utstyr endte du med ellers? Har AP2, vinterdekk og skinnseter her. Vurderer FSD og premium.

Det ble en helt basic S75 med oppgradert autopilot og selvkjøring; samt rød lakk.

vinterdekk tar jeg via dekkhallen på jar, da de har godt rykte på dette forumet.  da får jeg svarte felger, samt at de monterer på røde alloygators (så slipper bekymre meg for at kona skal skrape opp felgene  ::))
#9
Førstegangskjøper her også. (vel og merke Model S)
Kravet til el-bil var egentlig enkelt. trengte en bil som klarer 27mil på én lading (på vinterføre, uten å måtte ligge i 80 på motorveien for å spare batteri)

Tesla var alt for overpriset for vår økonomi, så tanken var å bestille ampera/bolt eller evt bestille nye nissan leaf (trodde den skulle komme med 60kWh batteri før den ble annonsert), ha denne i 2-3 år, deretter velge en bil med selvkjøring..

Men en dag vi skulle på plantasjen; som til min forvirring åpnet kl. 10 og ikke kl. 9, så hadde vi en time å slå ihjel.  - Dro da innom Tesla på Rud bare for å se på..... Det viste seg å bli den dyreste plantasjen-handleturen i manns minne.

Vi var heldige og fikk låne en bil til prøvekjøring med en gang... og fant da ut hvor mye mer bil dette var enn de andre elbilene vi har prøvd.  - Det var en drømmebil, med vekt på ordet drøm; da dette ikke var en bil vi ville ha råd til med det første.. -  men når selgeren da sa at de hadde 0,25% rentekampanje (noe vi ikke var klar over) ble valget svært enkelt.

Ved investering i en slik bil valgte vi da selvsagt også å ta med selvkjøring da dette jo var planen å kjøpe om 2-3år allikevel, (og man slipper jo MVA på å bestille det umiddelbart fremfor 'i senere tid')

..og nå tenker jeg at vi har bestilt en bil vi skal ha i mange år.
håper dog ikke vi havner på "3-fots syken" som båteiere har eller rettere sagt "ny tesla hvert 2-3år grunnet ny teknologi etc"  :P
#10
Model X / Sv: Utrolig lav rente?
søndag 01. oktober 2017, klokken 08:48
Sitat fra: Baresorgen på søndag 01. oktober 2017, klokken 08:42
Fortsatt 0,25% for 75D og 1,69% for 100D.... :o ;D

Nettsidene er vel fra statene, og der (freemont)  er det fortsatt 30.sept (11:48PM) så kan hende renta endrer seg ila dagen.
#11
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
lørdag 30. september 2017, klokken 08:37
Sitat fra: Marinius95 på lørdag 30. september 2017, klokken 01:54
Flere som har fått endringer på final invoice? Jeg har fått første final invoice kreditert og fått en ny med høyere beløp.
Lånedokumentene og slikt ble signert med den første, så spent på hvordan dette skal ende...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er flere som feilaktig fikk dobbelt med rabatter, hvor en av de ble trukket fra i ettertid på 'final invoice2' ..

Men grunnlag for lån er vel order invoice?   Du har vel ikke fått høyere beløp på final invoice enn det som står på order?
#12
Model S / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
onsdag 27. september 2017, klokken 11:55
Husker ikke hvor jeg fant denne, men her er iallefall en sjekkliste for Model S
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA