Jeg brukte også din henvisningskode da jeg bestilte ny X i september.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: ModelS på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:30Tog til Narvik, og videre med bil.
Noen som har den fjerneste anelse om hvordan bilene fraktes til Tromsø?
Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20Spikeren på hodet, dette.
Det som er mest tragisk er signaleffekten. En Tesla model X konkurrerer med hybridene som Volvo XC90, BMW X5 og Audi Q7 på plass og fremkommelighet, forskjellen er at Tesla'en er en nullutslippsbil, mens de andre fint kan slurpe i seg flere tusen liter bensin iløpet av et år. Da er det høl i hue at nullutslippsbilen skal ha like høy engangsavgift som f.eks Volvo XC90 T8.
Politikerne er og direkte ufine når de katigoriserer alle Tesla kjøpere som "rikinger". Tesla har senket prisen på model X, deretter gir de en rabatt og gratis hurtiglading, og i tillegg subsidierer de så og si hele finansieringskostnaden og i tillegg forlenger de finansieringsperioden ved fullfinansiering. Tesla har strukket seg langt for at vanlige familier kan ta seg råd til å kjøpe den eneste fullverdige familie-ELbilen som er, og vil være, tilgjengelig på markedet de neste par årene.
En Tesla model X koster fra 665.000 eller ca 5.700,- pr mnd med Tesla finansiering på rentekampanjen. Månedskostnaden tilsvarer finansiering av en mellomklasse suv/familiebil til ca 450.000,- med normalt billån, og det har nok veldig mange familier med helt normal inntekt oppdaget, og dermet bestillt en model X, og nå blir de skjelt ut som rikinger og truet med avgiftskrav opp mot 100.000 kr etter at de har signert og betalt forskudd!
Uhørt!
Sitat fra: Vegard Winther på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:26"De foreslåtte endringene for elbil vil gjøre en gjennomsnitts Tesla Model X P100 rundt 8 prosent dyrere i innkjøp, og vi snakker da om biler til over en million kroner"
Bortsett fra dette med Tesla-avgiften, så er det en del gode poeng her, synes jeg. (Nesten så han har et lite poeng angående Tesla-avgiften også, selv om jeg ikke er enig.)
https://www.dinside.no/motor/spill-for-galleriet/68785654#_ga=2.167521342.1225054387.1507806737-1908095466.1492678367
Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:36Og i så måte er det faktisk helt fasit at elbiler er fritatt, da veldig mye av tungtransporten som faktisk sliter på veien faktisk kjører ut drivstoff til fossilbiler.Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:06
Det er ingen av oss som har noe å tjene på at lastebiler blir avgiftslagt, det er du og jeg som må betale regningen okke som.
Her er poenget at det er lastebilene som sliter ut veien og personbilene som får avgiften.
Sitat fra: Espen79 på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:05Mulig det ikke gjelder alle, men de fleste jeg har vært inne på har det hvertfall vært tilfellet på. F.eks. denne: https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE24HF064329?redirect=noSitat fra: mrdain på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:31
Skjønner ikke helt greia med disse inventorybilene, med mindre det er mulig å forhandle prisen enda mer ned enn det som er oppgitt som rabatt? De aller fleste er jo dyrere enn en nykonfigurert bil. Fint at den kan leveres raskere, men om prisen blir 30k høyere så har det liksom ikke så mye å si.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Stemmer ikke ift den jeg endte opp med å kjøpe igår, Model X 100D med "alt" inkl hengerfeste og 20" vinterhjul, men ikke selvkjøring til 1,019. Tilsvarende bil i konfiguratoren blir 1.032. Får bilen i slutten av november, tidlig desember. Ferdig produsert og i transit så styrer unna risk for nytt avgiftsregime.
Sitat fra: T.K på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:13
Arbeiderpartiet har ingenting i mot denne avgiften, så selv om KrF og Venstre sier nei går det gjennom, tror jeg.
Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43Handler ikke om at det skal være "gratis" med Elbil, men måten dette nå gjøres. Hadde det kommet forslag om at nå er det på tide å gradvis innføre moms på elbiler generelt, så hadde de fleste holdt kjeft. Men når det skal legges inn en avgift som kun rammer de som MÅ ha en stor bil med lang rekkevidde (aka. Tesla), så blir det selvsagt riv ruskende galt. Det blir jo som om de skulle innført en særegen Volvoavgift.
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.
"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.
Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.
Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.
Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil.
Sitat fra: lunitiks på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:10Klar over den ja, men på min ferd fra Narvik via Kiruna og nedover til Luleå er det skralt med lademuligheter såvidt jeg kan se.Sitat fra: mrdain på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:47Mulig det ikke er dette du spør om / allerede vet det, men vi har jo fått en i Skibotn og en i Sørkjosen
Noen som vet noe om utbygging i nordnorge og nordsverige? Hadde håpet det var flere ladestasjoner nord for Töre, men dårlig med det ser jeg. Kiruna hadde jo vært fint å hatt en SuC.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk