Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mrdain

#1
Tesla / Sv: Tesla Inventory
onsdag 01. november 2017, klokken 00:56
Jeg brukte også din henvisningskode da jeg bestilte ny X i september.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#2
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:40
Sitat fra: ModelS på torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:30
Noen som har den fjerneste anelse om hvordan bilene fraktes til Tromsø?  :)
Tog til Narvik, og videre med bil.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#3
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:59
Har leveringstidspunkt forsvunnet hos flere enn meg nå? Tidligere i dag sto det desember/januar, men nå er bare hele den setningen ang leveringstidspunkt forsvunnet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#4
Model X / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
fredag 13. oktober 2017, klokken 22:31
Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20
Det som er mest tragisk er signaleffekten. En Tesla model X konkurrerer med hybridene som Volvo XC90, BMW X5 og Audi Q7 på plass og fremkommelighet, forskjellen er at Tesla'en er en nullutslippsbil, mens de andre fint kan slurpe i seg flere tusen liter bensin iløpet av et år. Da er det høl i hue at nullutslippsbilen skal ha like høy engangsavgift som f.eks Volvo XC90 T8.

Politikerne er og direkte ufine når de katigoriserer alle Tesla kjøpere som "rikinger". Tesla har senket prisen på model X, deretter gir de en rabatt og gratis hurtiglading, og i tillegg subsidierer de så og si hele finansieringskostnaden og i tillegg forlenger de finansieringsperioden ved fullfinansiering. Tesla har strukket seg langt for at vanlige familier kan ta seg råd til å kjøpe den eneste fullverdige familie-ELbilen som er, og vil være, tilgjengelig på markedet de neste par årene.

En Tesla model X koster fra 665.000 eller ca 5.700,- pr mnd med Tesla finansiering på rentekampanjen. Månedskostnaden tilsvarer finansiering av en mellomklasse suv/familiebil til ca 450.000,- med normalt billån, og det har nok veldig mange familier med helt normal inntekt oppdaget, og dermet bestillt en model X, og nå blir de skjelt ut som rikinger og truet med avgiftskrav opp mot 100.000 kr etter at de har signert og betalt forskudd!

Uhørt!
Spikeren på hodet, dette.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#5
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
fredag 13. oktober 2017, klokken 22:29
Sitat fra: Vegard Winther på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:26
Bortsett fra dette med Tesla-avgiften, så er det en del gode poeng her, synes jeg. (Nesten så han har et lite poeng angående Tesla-avgiften også, selv om jeg ikke er enig.)

https://www.dinside.no/motor/spill-for-galleriet/68785654#_ga=2.167521342.1225054387.1507806737-1908095466.1492678367
"De foreslåtte endringene for elbil vil gjøre en gjennomsnitts Tesla Model X P100 rundt 8 prosent dyrere i innkjøp, og vi snakker da om biler til over en million kroner"

Irriterende lesing mange av disse forståsegpåerne kommer med. Ser mange som bruker dette millionbil-argumentet (som om en X P100 noen gang vil bli gjennomsnittlig), når sannheten er at mange barnefamilier strekker seg langt opp i 7-800k for å få kloa i en X. Da er ikke 50-60k ekstra bare småpenger som han skal ha det til.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#6
Model X / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
fredag 13. oktober 2017, klokken 15:58
Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:36
Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:06
Det er ingen av oss som har noe å tjene på at lastebiler blir avgiftslagt, det er du og jeg som må betale regningen okke som.

Her er poenget at det er lastebilene som sliter ut veien og personbilene som får avgiften.
Og i så måte er det faktisk helt fasit at elbiler er fritatt, da veldig mye av tungtransporten som faktisk sliter på veien faktisk kjører ut drivstoff til fossilbiler.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#7
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
fredag 13. oktober 2017, klokken 13:38
Har forstått det slik at muligheten til å bekrefte før uka er gått forsvant for en stund siden. Jeg kunne ikke bekrefte manuelt da jeg bestilte for to uker siden. Måtte pent sitte rolig og vente en uke.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#8
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
fredag 13. oktober 2017, klokken 13:14
Sitat fra: Espen79 på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:05
Sitat fra: mrdain på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:31
Skjønner ikke helt greia med disse inventorybilene, med mindre det er mulig å forhandle prisen enda mer ned enn det som er oppgitt som rabatt? De aller fleste er jo dyrere enn en nykonfigurert bil. Fint at den kan leveres raskere, men om prisen blir 30k høyere så har det liksom ikke så mye å si.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Stemmer ikke ift den jeg endte opp med å kjøpe igår, Model X 100D med "alt" inkl hengerfeste og 20" vinterhjul, men ikke selvkjøring til 1,019. Tilsvarende bil i konfiguratoren blir 1.032. Får bilen i slutten av november, tidlig desember. Ferdig produsert og i transit så styrer unna risk for nytt avgiftsregime.
Mulig det ikke gjelder alle, men de fleste jeg har vært inne på har det hvertfall vært tilfellet på. F.eks. denne: https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE24HF064329?redirect=no
Jeg får ikke prisen til å stemme hvertfall? Og dette mener jeg er ganske ofte. Nå har de aldri inventorybiler etter min konfigurasjonssmak uansett, så blir nok aldri aktuelt, men.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#9
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
fredag 13. oktober 2017, klokken 12:31
Skjønner ikke helt greia med disse inventorybilene, med mindre det er mulig å forhandle prisen enda mer ned enn det som er oppgitt som rabatt? De aller fleste er jo dyrere enn en nykonfigurert bil. Fint at den kan leveres raskere, men om prisen blir 30k høyere så har det liksom ikke så mye å si.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#10
Model X / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
fredag 13. oktober 2017, klokken 09:49
Sitat fra: T.K på torsdag 12. oktober 2017, klokken 23:13
Arbeiderpartiet har ingenting i mot denne avgiften, så selv om KrF og Venstre sier nei går det gjennom, tror jeg.



Arbeiderpartiet har i utgangspunktet ingenting de skulle sagt. Dette er ikke et enkeltstående lovforslag som skal stemmes over i stortinget, det er et budsjettforslag som nå H, FrP, V og KrF skal danne flertall for. Så håpet må være som du er inne på, at V og KrF sier nei og at H/FrP gir bort denne mot noe annet.
#11
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:14
"trenger ikke mene det samme som i fjor".. Politikere i et nøtteskall.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#12
Krysser fingrene for at noen får stoppet galskapen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#13
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:59
Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil.
Handler ikke om at det skal være "gratis" med Elbil, men måten dette nå gjøres. Hadde det kommet forslag om at nå er det på tide å gradvis innføre moms på elbiler generelt, så hadde de fleste holdt kjeft. Men når det skal legges inn en avgift som kun rammer de som MÅ ha en stor bil med lang rekkevidde (aka. Tesla), så blir det selvsagt riv ruskende galt. Det blir jo som om de skulle innført en særegen Volvoavgift.
Kjør på med 5% mva på alle elbiler, og ikke dette tullet her. Personbiler sliter ikke på asfalten uansett, det er det tungtransporten som gjør.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#14
Model X / Sv: Norges beste 7-seter?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:08
Men ofte er det S-max som er alternativet til en X for de av oss som virkelig trenger plassen. Har lenge vurdert den, men etter å ha lest meg litt opp på X, samt vurdert kostnadene og tatt det negative med fossilbiler med i betraktningen, så endte det selvsagt opp med en X, 7-seter.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

#15
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
mandag 09. oktober 2017, klokken 13:41
Sitat fra: lunitiks på mandag 09. oktober 2017, klokken 13:10
Sitat fra: mrdain på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:47
Noen som vet noe om utbygging i nordnorge og nordsverige? Hadde håpet det var flere ladestasjoner nord for Töre, men dårlig med det ser jeg. Kiruna hadde jo vært fint å hatt en SuC.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Mulig det ikke er dette du spør om / allerede vet det, men vi har jo fått en i Skibotn og en i Sørkjosen
Klar over den ja, men på min ferd fra Narvik via Kiruna og nedover til Luleå er det skralt med lademuligheter såvidt jeg kan se.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA