Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - uerfaren_trønder

#1
Vi sjekket at der er lading på jobb først, ja, og har fått beskjed om at det finnes ladestasjoner der og at det ikke skal være så mye rift om dem. Det sjekket vi før vi kjøpte bilen, alternativet ville vel nesten vært hurtiglading omtrent hver dag og det håper vi å slippe :-)

Føler vi har fått mye bedre oversikt og mye gode tips her, takk alle sammen!

Plan A er nå å få sjekket den kursen som er lett tilgjengelig. Plan B er å få en elektriker til å sette opp en ladestasjon midlertidig, enten ved å kjøpe, så få den flyttet senere eller den leie-ordningen som ble tipset om her.
#2
Takk for hjelpen, da kan jeg tydeligvis slutte å panikk-researche elektriske installasjoner og strømnett i denne omgang!
#3
Fint å høre at dette kan gå bra uten masse hodebry! :-) Jeg blir fort engstelig av strøm og det er mulig jeg er i overkant forsiktig her...

Jeg er helt sikker på at vi får lov til å skru opp en krok eller en kurv, så ikke bekymra for tyngden på den kladden (regner med at vi snakker 2kg, ikke 50kg).

Vi vet ikke om det er egen kurs. Slik sikringsskapet står i forhold til utestikket gir det egentlig ikke mening å hente strøm fra "andre steder". Vi må ta en runde med familien vår og høre om de vet. Huset er fra 80-tallet og jeg tror ikke de har byttet ut det elektriske, utover kanskje å få satt inn automatsikringer.
#4
Sitat fra: elektrolux på mandag 18. september 2017, klokken 18:35
Hva er problemet med å bruke medfølgende ladekabel?

Vi har vel først og fremst blitt skremt av at det er lading fra vanlig stikkkontakt er til nødbruk og ikke noe man skal gjøre fast. Jeg fikk inntrykk av at dette er noe som man anbefaler veldig sterkt å ikke gjøre over tid pga brannfare/varmgang, og 5 måneder er jo en stund.
#5
Føler for å forklare brukernavnvalget her; jeg er ikke trønder enda, men blir vel det en eller annen gang i løpet av de neste 40 årene. 10 år siden jeg har bodd på Sørlandet og jeg flytter jo stadig lenger vekk, så det er bare å innse at slaget er tapt :-)
#6
Hei!

For noen måneder siden gikk jeg og samboeren på en smell og kjøpte oss rekkehus i et nybygg rett utenfor Trondheim. Rekkehuset er ikke ferdig før ut på nyåret (antakeligvis mars/april). Vi har solgt det huset vi bor i nå og flytter ut i starten av November. I mellomtiden bor vi midlertidig hos familie.

Forrige uke gikk vi på en ny smell og kjøpte oss en Nissan Leaf 30kw/h på kampanje hos Birger N. Haug. Bilen får vi antakeligvis i starten av November en gang og så kjører jeg den opp til Trondheim når den er klar.

Fra ca. midten av November blir samboeren nødt til å pendle rett under 10 mil en vei til jobb. Det er en hurtiglader på veien (etter ca. 4 mil). Men vi må egentlig prøve å få til en grei ladeløsning der vi skal bo midlertidig, ettersom det allerede er ganske langtekkelig å kjøre 10 mil hver vei. Vi investerer selvfølgelig i en fremtidsrettet ladestasjon i ny-huset, men i mellomtiden kunne vi tenke oss å få til noe som ikke koster skjorta der vi skal bo midlertidig. Siden det ikke er vårt hus, så er vi ekstra opptatt av at det skal være sikkert, men vi er ikke helt sikre på hva som er i sikringsskapet enda eller hva slags nett som finnes.

Hva er noen greie alternativer for oss å undersøke? Er det farbar vei å legge opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B i dette huset, og så få en elektriker til å flytte den til det nye huset når det er klart, eller blir det fryktelig dyrt? Finnes det trygge alternativer som er billigere?

Det er en stikk-kontakt der vi har tenkt å lade nå, så vi får sikkert lov til å trekke om / bytte ut den i en periode.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA