Sitat fra: Toalmar på søndag 15. oktober 2017, klokken 17:29Tror dette er et ganske vanlig "problem" på i3. Har vært oppe i forumet her tidligere og på i3 facebook grupppa og mybmwi3.com. Tror det er såpass sjeldent det skjer og/eller lite sjenerende at folk bryr seg voldsomt, men veldig mange har opplevd dette. Den vanlige fortellingen er at kupeen først blir varm og deretter snur det til å blåse kaldt. Etter hva jeg har lest virker det som om de som har fått varmepumpe reparert er de som ikke har fått varm luft i det hele tatt.
Ser at det faktisk er flere som reagerer på litt dårlig varme til tider. Nå har det blitt varmere igjen og da er ikke dette så enkelt å utforske. så fort det blir ned mot null igjen så skal jeg prøve litt forskjellige av det som er foreslått her. Vet noen om dette også er påpekt på andre forum for I3?
Personlig har jeg lagt merke til at bilen noen få ganger har hatt en plutselig stor endring i form av kaldere temp som blåser ut av dysene, men ikke ofte nok til at jeg har brydd meg noe om det.
Jeg har to teorier rundt dette.
1. Avriming: Varmepumpen går i avriming slik at fordamperen ikke skal ise igjen. Avriming er nødvendig når utetemp er lavere enn ca 5°C. Hvor ofte avriming må gjøres har med temperatur å gjøre (jo kaldere, jo oftere) og med hvor fuktig lufta er (jo fuktigere, jo oftere). Idet fordamper avrimes, snur varmepumpen enkelt forklart om til å kjøle kupeen og evt elbatteriet. Dermed blir fordamper (framme i grillen) varm og kondensator (altså det som blåser inn i kupeen og evt går gjennom elbatteriet) kaldt.
2. Termostat: Det kan ha noe med at når termostaten når sitt setpunkt, slutter varmepumpen å gå og at det derfor kan blåse kald luft i noen minutter. Varmepumper og kjølemaskiner pleier ha begrensning på x antall start/stopp feks pr time. Dette er for å skåne kompressoren som har mye bedre av å gå konstant i 10 min. for så å være av i 10 min. enn å starte og stoppe hvert min.
Jeg tror dette kan ha noe med avriming å gjøre siden de fleste opplever kald luft når det begynner å trekke seg mot 0°C (men så er det da man merker at det evt blir ubehagelig kaldt også). Ved å parkere i garasje på jobb/hjemme/skole/p-hus daglig blir fordamper avrimet og tørket av den varme lufta i garasjen og man trenger sannsynligvis ikke like mye avriming når man kjører som de som kanskje alltid parkerer utendørs trenger.
Dette med varmepumpe i bil har man vel kun på elbiler, men vet noen om noen andre bilermed varmepumpe som har hatt samme "problem"?