Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#1
BMW i3 / Sv: Varmen blir borte i kupéen etter kort tid
mandag 16. oktober 2017, klokken 17:25
Sitat fra: Toalmar på søndag 15. oktober 2017, klokken 17:29
Ser at det faktisk er flere som reagerer på litt dårlig varme til tider. Nå har det blitt varmere igjen og da er ikke dette så enkelt å utforske. så fort det blir ned mot null igjen så skal jeg prøve litt forskjellige av det som er foreslått her. Vet noen om dette også er påpekt på andre forum for I3?
Tror dette er et ganske vanlig "problem" på i3. Har vært oppe i forumet her tidligere og på i3 facebook grupppa og mybmwi3.com. Tror det er såpass sjeldent det skjer og/eller lite sjenerende at folk bryr seg voldsomt, men veldig mange har opplevd dette. Den vanlige fortellingen er at kupeen først blir varm og deretter snur det til å blåse kaldt. Etter hva jeg har lest virker det som om de som har fått varmepumpe reparert er de som ikke har fått varm luft i det hele tatt.
Personlig har jeg lagt merke til at bilen noen få ganger har hatt en plutselig stor endring i form av kaldere temp som blåser ut av dysene, men ikke ofte nok til at jeg har brydd meg noe om det.

Jeg har to teorier rundt dette.
1. Avriming: Varmepumpen går i avriming slik at fordamperen ikke skal ise igjen. Avriming er nødvendig når utetemp er lavere enn ca 5°C. Hvor ofte avriming må gjøres har med temperatur å gjøre (jo kaldere, jo oftere)  og med hvor fuktig lufta er (jo fuktigere, jo oftere). Idet fordamper avrimes, snur varmepumpen enkelt forklart om til å kjøle kupeen og evt elbatteriet. Dermed blir fordamper (framme i grillen) varm og kondensator (altså det som blåser inn i kupeen og evt går gjennom elbatteriet) kaldt.
2. Termostat: Det kan ha noe med at når termostaten når sitt setpunkt, slutter varmepumpen å gå og at det derfor kan blåse kald luft i noen minutter. Varmepumper og kjølemaskiner pleier ha begrensning på x antall start/stopp feks pr time. Dette er for å skåne kompressoren som har mye bedre av å gå konstant i 10 min. for så å være av i 10 min. enn å starte og stoppe hvert min.

Jeg tror dette kan ha noe med avriming å gjøre siden de fleste opplever kald luft når det begynner å trekke seg mot 0°C (men så er det da man merker at det evt blir ubehagelig kaldt også). Ved å parkere i garasje på jobb/hjemme/skole/p-hus daglig blir fordamper avrimet og tørket av den varme lufta i garasjen og man trenger sannsynligvis ikke like mye avriming når man kjører som de som kanskje alltid parkerer utendørs trenger.

Dette med varmepumpe i bil har man vel kun på elbiler, men vet noen om noen andre bilermed varmepumpe som har hatt samme "problem"?
#2
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
onsdag 04. oktober 2017, klokken 15:32
Sitat fra: Brede på onsdag 04. oktober 2017, klokken 12:31
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 04. oktober 2017, klokken 11:58
Men seriøst, hva kan være poenget med den knappen?

Motorisert lukking av panser hadde jo vært exklusivt, men innvendig åpning???

Sikkert noen sikkerhetsregler i statene. Det er jo faktisk potensielt mulig at et barn kan bli låst inne.

Det er helt korrekt Brede. Link: http://www.atlasobscura.com/articles/theres-an-escape-release-in-your-car-trunk
#3
BMW i3 / Sv: soc_hv_percent ved fulladet bil ?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:26
Det har vel vist seg tidligere at disse tallene uansett ikke er helt absolutte, uansett hvilke tall det er snakk om. Det jeg prøver å si er at man får forskjellige "bestenotering" (en stund siden man hurtigladet, ladet opp batteri fra lavt batteri, stått lenge i laderen og alle de andre andre ting man kan gjøre for å "manipulere" tallet oppover) med forskjellig software på bilen. Jeg er enig i at det er spennende å "forske" på disse tallene, men jeg er litt redd noen skulle vektlegge tallene de leser på forumet ved kjøp av bruktbil som en fasit.
#4
BMW i3 / Sv: Faceliften er ute på nettet
tirsdag 19. september 2017, klokken 17:45
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 19. september 2017, klokken 16:30
Sitat fra: PionerThink på tirsdag 19. september 2017, klokken 15:31
Virker som 120 Ah (42,5 Kw) utgaven nærmer seg offisielt nå:
http://www.bmwblog.com/2017/09/18/bmw-i3-longer-range-arriving-2018/
Har jo vært en dårlig skjult hemmelighet lenge, men ikke helt bekreftet av BMW så vidt jeg vet?
Det er snakk om 2019-modell, altså tidligst september/oktober 2018. Det vil si at vi ikke får høre noe offisielt angående 120Ah fra BMW før tidligst juni 2018 tipper jeg. Å annonsere lengre rekkevidde nå ville skadet salget av 94Ah, i tillegg må de være HELT sikre på at Samsung har de nye 120Ah-batteriene klare for levering, i stort volum.
Var vel en god del ved forrige oppdatering av batterier som følte seg litt lurt ved kjøp (tror noen var innom forumet etter kjøp), da BMW og forhandlere sa de ikke visste noe om nye batterier ved 94Ah oppdateringen. Både her på forumet og på i3 facebook gruppa var det jo linket til massevis av artikler med rykter om større batteri den gang. Jeg fikk en kamerat til å spørre sin kamerat igjen som jobbet på BMW verksted om de nye batteriene den gang, han hadde bare smilt og sagt at det har vi ikke lov til å si noe om. Vil tro BMW kjører samme taktikk nå, ikke opplyse om nytt batteri før sommeren, for å få solgt biler i første halvår 2018, akkurat som JorgenM skriver.
#5
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
torsdag 14. september 2017, klokken 15:41
Jeg fikk spm fra forhandler i dag om jeg hadde reservert og han lurte også på hvilket reservasjonsnummer jeg fikk, noe som antyder at dette nr er "kølappen". Ingen jeg har sett har fått reservasjon under 100, selv om jeg bestilte med en gang jeg fikk link fra forhandler, noe som kan bety at Mercedes Norge holder av de første 100 til sine beste/faste kunder eller at nummerering startet på 100.
Isåfall er dette den beste forhåndsbestillingsmetoden jeg har vært borte i hittil, se min signatur for de andre bilene jeg har vært med i.
#6
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
onsdag 13. september 2017, klokken 17:31
Sitat fra: tiger``n på onsdag 13. september 2017, klokken 16:04
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 13. september 2017, klokken 14:03
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 13. september 2017, klokken 13:41
Virker som det er interesse. Men ikke på høyde med E-tron.

Jeg reserverte i går og fikk nummer 223.

Det blir annet design med sort og hvitt ikke blått som på konseptbilen. Men mye vil endres før denne kommer.

Hvilke elbiler har du bestilt nå? Er det for å være på den sikre siden eller skal du ha alle?
Mange spekulanter på slikt.
Får bil tidlig og kan videreselge med god fortjeneste siden tilgangen er begrenset.

Er nok en god del spekulanter ja, men sikkert like mange som ikke har bestemt seg for hvilken bil de skal gå for. På veldig mange av de nye elbilene er det særdeles lite informasjon som blir gitt før forhåndsreservasjon begynner, akkurat som EQ C.
Jeg er i alle fall redd for lange ventetider på en god del av bilene som kommer, gitt at de blir priset riktig i forhold til konkurrentene. 1 års ventetid er lenge på en elbil som muligens får mange nye konkurrenter (siden det finnes så lite utvalg elbiler hittil, er det lett at man sammenligner biler som i tradisjonelle former ikke hadde vært konkurrenter med hverandre) eller feks at mva fritak blir borte eller at det innføres av avgifter mens man venter i køen.
#7
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
tirsdag 12. september 2017, klokken 23:20
Pris er som alle andre premium elsuv'er som skal komme (Audi E-tron og Jaguar I-PACE) usikkert på dette tidspunktet. Ifølge autobild mellom 60-80'EUR : http://www.autobild.de/artikel/mercedes-eq-eqc-2019-vorstellung-10241905.html
Pris for reservasjon er som tidligere nevnt 20'.
#8
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
tirsdag 12. september 2017, klokken 19:07
Sitat fra: Viking800 på tirsdag 12. september 2017, klokken 17:15
Størrelsesmessig kan denne bilen sammenlignes med...?

Skal vel være noe i nærheten av GLC, EQ C betyr vel at den er størrelsesmessig som C klasse. Jeg tipper at den blir sånn ca midt imellom C og GLC, ikke like høy som GLC (SUV i elbil forstand pleier å være noe lavere enn vanlig SUV fra samme merke, muligens pga luftmotstand).
Konseptbilen ser nesten helt lik ut som GLC på linjene (se bort ifra grill og fancy blå lys her og der), men akkurat størrelsen er vanskeligere å se på bilder. Mercedes har ryddet i navnekategoriene sine de siste årene for å ha et litt enklere system der A til slutt er henvisning til A klasse, mens C til slutt er C osv. ( https://www.dinside.no/motor/mercedes-med-nye-modellnavn---og-en-del-mer/61198485 )
#9
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
tirsdag 12. september 2017, klokken 18:23
Lenken får man ved å kontakte forhandler, til de som lurer
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA