Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jornare

#1
Takk for alle gode tekniske innspill, men det er fremdeles ingen som har vært inne på temaet hva jeg skal gjøre?

Er det greit? -Skal jeg bare betale og godta det slik tydligvis flere har gjort?

Jeg er fremdeles av den oppfatning at jeg ikke har fått det jeg har bestilt, og leverandøren har levert uten å informere om at jeg ikke får det jeg forventet.

Hadde jeg kjøpt en 32m2 stor ny leilighet, og fått en på 26m2 med et 6m2 stort rom som var utilgjengelig så hadde jeg ikke brydd meg så mye om hvorfor. Det ville vært 6m2 jeg har betalt for men som jeg aldri får brukt.
#2
Sitat fra: Griffel på torsdag 07. september 2017, klokken 22:31
En jordfeilautomat kan belastes med merkestrøm varig.
Kablen til ladestasjonen må selvfølgelig være dimmensjonert for det samme. Kabel dimmensjoneringen skal ta hensyn til at sikringen skal løse ut før kablens overføringskapasitet er nådd.
Reglene for valg av tverrsnitt tar hensyn til dette.

For en fastmontert ladestasjon bør dette være problemfritt.
Ladestasjonen benyttes for styrte likerettere, ingen behov for å ta hensyn til tilfeldige overbelastninger som kunne ha glede av en slik «skjult reserve».

Hav slags bil benytter denne stasjonen?

Takk for innspill :)

Jeg har en Hyundai Ionic, men for montasjen sin del ser jeg det som irrelevant da investeringen også er for andre biler og hva jeg måtte ha på den i fremtiden.

Det er helt klart at montør har tatt utgangspunkt i en 32A sikring, beregnet margin til lading og montert kabel og stilt inn boksen deretter.
#3
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. september 2017, klokken 22:23
Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 21:59
Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

Ideelt sett ja, og det er også det vi anbefaler kunder å få installert. Ulempen er at man stort sett må oppgradere fra 6mm2 til 10mm2 kabel for å gå fra 32A til 40A sikring.

Det er vel snakk om noen hundre kroner i forskjell, og neppe det som koster?
#4
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. september 2017, klokken 22:30
Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 22:08
Ser at Fortum også tilbyr opptil 7,4kW på 32A sikring. Det er vel samme feilannonsering som min leverandør? (7,4kW tilsvarer ca 31A på 230V) Er du sikker på at du får det du skal ha?

U * I = P

230V * 32A = 7360W

Avrundet opp til 7,4kW

Nær nok for meg.

Poenget var at du har 32A sikring, og med sikkerhetsmargin da kan trekke maks 28A, og boksen er kanskje stilt inn (slik min) til å trekke maks 26A.

230V *26A = 5980W.

32A tilsvarer ca 23% mer enn 26A.
#5
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. september 2017, klokken 21:50
Fortum leverer Schneider veggladere (kan også monteres på stolpe) og de skal levere 32 A. Man kan med egen kontroll veksle mellom AV/16/32 hvis man legger opp egen styreledning eventuelt kanskje via WEB grensesnittet.

De kan sikkert kjøpes via andre også.

http://www.fortum.no/hjemmelading/pakke2/

Mitt prosjekt

Ser at Fortum også tilbyr opptil 7,4kW på 32A sikring. Det er vel samme feilannonsering som min leverandør? (7,4kW tilsvarer ca 31A på 230V) Er du sikker på at du får det du skal ha?
#6
Sitat fra: bosonic på torsdag 07. september 2017, klokken 21:53
En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.

Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?
#7
I vinter kjøpte vi vår føste elbil, og bestilte samtidig hjemmelader. Vi ønsket å lade fortest mulig, og bestilte 16A ladeboks med mulighet for oppgradering til 32A dersom Netteier (Hafslund) hadde kapasitet. Dette skulle ordnes via tredjeparts montør.

Jeg ringte selv til Hafslund, som opplyste at vi var heldige og hadde rikelig med kapasitet. Totalt opp til 80A.
Jobben ble gjennomført, og alt virket bra til jeg begynner å lade bilen. Da får jeg en mistanke om at ladingen tar litt lengre tid enn den burde.

Helt tilfeldig får jeg greie på at montør har stilt inn ladeboksen på 26A. Ved henvendelse får jeg til svar at sikringen er på 32A og pga sikkerhetsmargin så kan ikke ladeboksen stilles høyere. Ved neste henvendelse tilbyr montør seg å justere den opp til 28A for å blidgjøre. (Det gjøres ved hjelp av PC og programvare)

Salto.no (leverandør av ladeboks) står det tydelig at boksen kan levere lading på 32A, og det står det i alt annet materiell jeg har lest også. Når alt kommer til alt er det jo kortere ladetid jeg betaler for.

Bestiller man 16A ladeboks, får man 20A sikring. Jeg synes det da er veldig rart at når man bestiller 32A ladeboks så får man 32A sikring og 26A lading.

Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg nok ikke bestilt produktet da det ikke kan forsvares av den ekstra prisen de tar for oppgraderingen.
Hva bør jeg gjøre? -Og er det andre som er i samme situasjon?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA