Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lerlandsen

#1
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
lørdag 30. september 2017, klokken 07:07
Sitat fra: Peacock på lørdag 30. september 2017, klokken 00:01
Kjære electolux. Kan du ikke bare teste med enfas 32A kabel. Og etterpå be oss alle om unnskyldning. Eventuelt spise en hatt. Du har skapt forvirring for oss alle her. Flere her på forumet lader 32A enfas. Nå må du snart teste selv og se hvor feil du tar. Lader gang på gang enfas 32A. Har ny strømmåler i huset, og når jeg skrur av hele huset og bare har strøm på 32cee til laderen viser den rundt 7200w. Hver gang. Og tror ikke bilen min som du litt frekt påstår er unik. Flere her på forumet kan bekrefte 32A lading. Step down. Det er på tide.

Hvilken kabel benytter du peacock? Er det VW orginal? Hadde vært interessant å vite hvilken veggboks du har.......og ja; dette er veldig forvirrende ;-)
#2
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
torsdag 14. september 2017, klokken 14:15
Takk for info! Trenger man da mode3 kabel for 32A 1F og 32A 3F i bilen? Tenker hvis man treffer noen "odde" ladestasjoner på tur? Eller vil 3F dekke begge? Takk igjen...
#3
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 13. september 2017, klokken 21:06
jkirkebo: takk for svar. Jeg kan kopiere inn ditt svar på e-golf FB siden og kanskje trådeier tar det videre.

[Spennende å høre hva electrolux tenker om dette
#4
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
onsdag 13. september 2017, klokken 16:09
Tipper dere har sett denne fra Møller (fra FB e-Golf Norge):

Emne: SV: Nye E - Golf, kan den lade med 3 fas ?
Kun dersom koplet til 400v
Ellers kun 230 1-fas
Her er hvorfor: Bildet du har sendt over viser at det er mangler en terminal (pinne) for fase-3. Det betyr at bilen ikke har «full 3-fase» men et 2-faset om-bord-ladesystem som utgjør maksimalt 2x 3,6kW ladeeffekt (eller 2x 16A). Dette kan utgjøre et ganske versatilt system som kan passe til flere ulike strømkilder.
Koblingsmåten av dette systemet er mildt sagt utfordrende i våre norske blandede strømnett! Vi har disse mulige strømkiler og koblingsmåter:

1. Vanlig tilførsel fra en kilde med 3-fase 400V med Nøytral (N-leder) og som følger internasjonal standardisering for lading. Stømtrekket fra bilen går mellom L1 og N + L2 og N. Dette går fint med en 16/20A 3-faset ladekabel, der strømmen i N-leder aldri vil overgå 16A, selv om både L1 og L2 faseblandes i N-leder.

2. Tilførsel med 1-fase 230V med Nøytral. Bilen kjenner ikke at det er strøm på terminal 2 og antar da at man benytter en ren 1-faset kilde. Internt i bilen kobles L1 og L2 sammen, og bilen kan motta maks 32A (mot N), så sant ladestasjonen kan gi så mye. Dette går bra med en 32A ladekabel og utgjør 7,2kW ladeeffekt. Men med en 16/20A ladekabel vil ladestrømmen bli begrenset til antatt 20A, som tilsvarer 4,6kW ladeeffekt.

3. Tilførsel med 1-fase 230V uten Nøytral (norsk 230V IT-nett). Tilsvarende ladeeffekt som i punkt 2.

4. Tilførsel med 3-fase 230V uten Nøytral (norsk 230V IT-nett). Vi antar at tilførselens faser tilkobles slik L1 til terminal L1, fase L2 til terminal L2 og fase L3 til N-terminalen. Bilen har her mulighet til å detektere om det er spenning mellom N-terminal og PE-terminalen (jord). Men om bilen gjør det er vi ikke sikre på. (NB! det er bare Norge, Kroatia og Albania som har denne tyep strømnett, og det er ikke sikkert bilen er konstruert til å takle denne koblingsmåten.)
-
Utfordringen her blir å se på hvordan koblinger er gjort. Genrelle ladestasjoner for 3-fase skal ikke kobles korrekt til et norsk 3-faset IT-nett, derfor skal egentlig ikke problemstillingen komme opp i praksis, men det finnes alltid noen som tror de er bedre enn Petter Smart: Hvis man later som om at fase L3 kan benyttes som N, så vil man (hvis bilen ikke er programmert til å spærre for det) kunne få til 2x 16A lading over en 16/20A-ladekabel. Det er bare det at strømmen i fase-lederen L3 (som man simulerer som N), den vil bli på nesten 28A (16A * √3 => 16 x 1,73 = 27,7A). Dermed har man laget en dårlig overbelastningssituasjon som sikkert vil gå bra i noen minutter men som trolig vil gå stygt ut over kabelen etter en stund.
Biln vil trolig kunne tåle strømmen internt fordi den er konstruert til å tåle i alle fall 32A i N-lederen, så med mindre bilen måler spenning mellom PE og N, så ha man muligheter til å lage til noe som ikke er bra.
Koblingsmåten vil likevel teoretisk kunne virke med en 32A ladekabel, men slike kan man ikke garantere for at alltid vil bli benyttet. Derfor skal ikke 3-fasede ladestasjoner, som ikke er laget til formålet, kobles til 3-fase forsyninger i fra norske 2302V IT-nett – og uansett hva som blir skevet om på diverse brukerforum. Sikkerhetsmessig er det da bedre, å fortsette med rene 1-fase-tilførsler, med inntil 32A ladestrøm.

5. VW er ikke den eneste aktør som har konstruert ladestystemer som skaper disse utfordringene ved bruk av 3-fasetilførsel fra det norkse IT-nettet.
(Av tidligere informasjon Salto har mottatt, så vil bilen selv koble sammen L1 og L2 internt med et rele, når kun en 1-faset strømkilde er tilkoblet, og benyttet med en 32A ladekabel.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA