Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - T.K

#1
Model X / Sv: Bagasjeromsmatte til TMX 5 seter
onsdag 01. november 2017, klokken 17:15
Sitat fra: HowieX på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 14:21
Ikke begynt å produsere? Det høres rart ut. Det er jo et av valgene på denne siden? https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-x-all-weather-interior-mats.html?sku=1103024-00-A

Samme svaret fikk jeg på Rud i dag - ikke begynt å produsere til 5-seter. De har priser og bilder på alle matter, hun jeg snakket med viste meg hjemmesiden, men altså ingen produksjon enda. Hun virket dessuten troverdig, flakket ikke med blikket slik som selgerne gjør :=)
#2
Sitat fra: Ebe på søndag 29. oktober 2017, klokken 08:10
På leaf er forvarmingen i alle fall tilstrekkelig, den står og varmer i flere timer når den er koblet.

Tror alle leaf har forvarming via timer (det du kaller kupévarmer), men ikke alle har varming med app. Da må du ha norsk modell, mulig europeiske også. Varming styres via app og systemet Carwings. Har bilen fungerende carwings, så tror jeg kan du fjernevarme via mobilen, tror jeg.

Alle Leaf kan slå på varme med app, om bilen ikke er amerikansk. Alle. Om bilen er koblet til strøm eller ikke. Ta frem telefonen og trykk to ganger og du kommer til varm bil. Ser enkelte mener de ikke savner dette, men som sagt, jeg har kjøpt og betalt kr. 35 000 på to av mine dieselbiler for å få tilgang til et slikt system. Om bilen er parkert ute, hvor som helst, det er 10 kuldegrader ute og du sitter på jobb og vet du kommer ut til varm bil. Det er gull :) De som ikke savner dette, vel, de om det.

Selv har jeg en 2013 Leaf, med varmepumpe. Bilen har gått 115 000 km, og den har full score på batteriet. Har hurtigladet veldig lite, og bilen kjører fortsatt 100 km om vinteren og 140 km om sommeren. Jeg ble veldig irritert for en stund siden da vindusviskermekanismen gikk i stykker, men fikk tips på forum og fikk det fikset med en del til to hundre kroner. Det er eneste feil som har vært på bilen. Har hatt 1 service, har kun byttet kupéfilter og bremsevæske og har dermed spart tusener på serviseutgifter. Service på Leaf er visuell kontroll. Man trenger ikke betale Birger N. Haug tusenvis av kroner for at de skal glo på bilen. Bilen gikk gjennom EU-kontoll med null feil. Setter på nye 195/60-dekk på fredag og legger den ut for salg straks Teslaen, som er i produksjon, kommer. Setter prisen til laveste pris på finn.no sett i forhold til kilometerstand, noe jeg alltid gjør når jeg selger bilen min. Det er hyggelig å selge noe bra til en rimelig pris :) Dette blir et godt kjøp om man skal ha Leaf.
#3
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 19:24
Sitat fra: Obba på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 19:17
Min 75D ble bekreftet 7/10.
Står fortsatt ingenting om "beregnet leveringstid" på Tesla konto hos meg.
Status har vært "Bestillingen din av Tesla-en er bekreftet og planlagt for produksjon ved fabrikken vår" siden den ble bekreftet.

Hvis bilen virkelig var planlagt for produksjon burde de vel kunne angitt leveringstid...

Slik er det med mange flere produkter enn Tesla. Bestill noe på dealextrem eller fra andre nettbutikker fra Kina, og planlagt leveringstid er mellom én og tre måneder. Produktene er på lager, men det er høyst usikkert når de blir levert. Jeg bestilte en del til en vaskemaskin på Elkjøp, og det var helt i det blå når den ble levert, ingen visste. Det tok litt over én måned, delen kom fra Sverige. Og hva med alle de tusen som har ventet på sin Opel eAmpera, opelforum koker like mye som her. De hører ingenting, og får vel ikke levert bil overhodet. Velkommen til moderne logistikk.
#4
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
mandag 30. oktober 2017, klokken 22:19
Sitat fra: rasev på mandag 30. oktober 2017, klokken 21:17
Bestilte en X100D den 12/10. Det har siden før helgen stått "Din Tesla er for øyeblikket i produksjon". Tror dere den rekker å bli registrert før nyttår?

Det samme med min, bestilte noen dager etter, nå i produksjon. Foretrekker imidlertid levering i januar og NULL teslaskatt
#5
Model X / Sv: Tesla fraskriver seg garantien om bilen er foliert
mandag 30. oktober 2017, klokken 22:09
Nei, er ikke sikker på at prisen er riktig, men det var den de oppga. Jeg sendte en link til et bilde med en foliert X i en flott farge, og fikk tilbakemelding:

"Takk for din henvendelsen. Ca pris på foliering etter ditt ønske vil komme på 24 000,- inkl.mva. Vi kan også tilby deg å legge solfilm på rutene og/eller foliere alle krom detaljene og gi en pakke pris på dette. Du er velkommen å ta en tur innom oss for å se på forskjellig farge prøver samt hyggelig folie prat :)"

Jeg skal stikke innom dem i løpet av uka og se stedet og slå av en prat.
#6
Model X / Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?
søndag 29. oktober 2017, klokken 02:31
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:53
Sitat fra: Tai på mandag 23. oktober 2017, klokken 08:24
Er det forskjell på frem og bakdekk til model x?
Standard er 275 bak og 255 foran.

I flg selger er det kun "P" som har forskjell på dimensjoner foran og bak. Standard 75D og 100D har samme dimensjon foran og bak.
#7
Har ikke Kia forvarming? Må jo si at akkurat den funksjonen er det jeg alltid har savnet tidligere, sette seg inn i oppvarmet bil om morgene. Derfor har jeg alltid installert Webasto på dieselbilene mine, til den nette sum av kr. 35 000 med app. Dette er inkl. og gratis på Leaf. Uten den funksjonen ville jeg installert dieselforvarming på kiaen, men hvorfor bry seg når man kan styre unna og kjøpe det konkurrentene har inkludert.
#8
Sitat fra: automat på fredag 27. oktober 2017, klokken 21:10
Eneste grunn til å gå for 24kwh Leaf, er hvis du har stramt budsjett. Har du mulighet, så gå for en 30kwh-bil. Da får du en bil med et mye bredere bruksområde. Det er elbilen som kommer til å bli hovedbil. Fossilbilen kommer du bare til å bruke når du må.

2 mil lenger om vinteren er bil med mye bredere bruksområde? Kjøp heller 195/60-dekk, kjør 10 km/t saktere de gangene du har behov for 20 km ekstra. Gjør samme nytten. Sparer titusener.
#9
Model X / Sv: Tesla fraskriver seg garantien om bilen er foliert
torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:56
Der høres ikke bra ut, nei. Jeg må revurdere folie. Synd, bestilte sort standard, tenkte å foliere med orange. Burde undersøkt på forhånd og heller bestilt rød  :-\
#10
Model X / Sv: Tesla fraskriver seg garantien om bilen er foliert
torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:27
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:42
Kjører man dørene bak opp i taket i f.eks garasjen, og sensorer er tildekket, er det klart ikke Tesla kan stå ansvarlig for at dør ikke stoppa. Da må man i såfall bevise at f.eks styresystemet eller software har svikta

Er det noen som overhodet har denne erfaringen med at sensorer er tildekket etter foliering? Siden det er så mange folierte modell X burde det være noen som har erfaring med det.
#11
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
torsdag 26. oktober 2017, klokken 17:13
100D.
#12
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
torsdag 26. oktober 2017, klokken 15:56
Sitat fra: Quiste1 på torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:27
Jeg bestilte 7.oktober, er fortsatt inne 71 ganger om dagen for å sjekke om det er kommet noe vin-nummer....  :-\

Jeg bestilte rundt samme dato, eller et par dager etter. Fikk understellsnummer to dager etter der igen, regner med understellsnummer er det samme som VIN.
#13
Takk for oppklaring.

Får bare håpe at de, Tesla, ikke har en policy hvor de som ikke følger serviceprogrammet blir behandlet dårligere - får ikke lånebil ved reparasjoner etc.
#14
"Hvis du finansierer din Tesla gjennom Tesla Finansiering, vil du bare være kvalifisert for full garanti for annenhåndsverdi hvis din Tesla er brakt inn til service i henhold til ovennevnte anbefalt tidslinje".

Dette står det å lese på Teslas hjemmeside. Jeg forstår ikke hva det betyr. Forstår noen andre?

Setningen foran lyder "Det anbefales på det sterkeste at du utfører service på ditt Tesla-kjøretøy en gang i året eller ved hver 20.000 km (det som inntreffer først). Hvis du ikke følger denne anbefalingen, vil det ikke ha noen innvirkning på din begrensede nybil- eller bruktbilgaranti".

Det kan virke som om de med Tesla-lån ikke får overført fulle garantier ved salg av bil om ikke Teslaservice er fulgt, mens de uten Teslalån har garantier.

Selv har jeg hatt min nåværende bil, Leaf, til bremsevæske- og filterservice hos Enviro Bil, i hht til intervaller, men har ikke hatt visuelle punktservicer, og har dermed spart relativt store beløp, tilsvarende forsikringspremien. Spesielt Leaf har stort sett kun visuell kontroll ved servicer, da det kun er kupéfilter som skal byttes ved hver 50 000 km, samt bremsevæske. Man betaler altså stort sett for at en tekniker skal krysse av på et skjema ved service. På Tesla er det noe mer, ser jeg, men mye å spare på å bytte filter hos Enviro (eller andre), evnt bytte selv. Bremsevæske koster 1000 kroner å bytte, og gjøres sjeldent.

Reklamasjonsretten gjelder selv om ikke servicer er fulgt av Tesla, og jeg kan ikke se at garantien dekker noe som reklamasjonen ikke gjør, bortsett fra batteri og drivverk. Men om man bytter batteriets kjølevæske ved hver 80 000 km som er intervallet, er det ikke noe på batteri eller motor som skal byttes, så vidt jeg kan se. Og dermed er det potensielt over 20 000 kroner å spare over 4-5 år.

Noen vil sikkert innvende at service er noe man bare tar, men igjen, hvorfor betale 25 000 kroner for at noen skal glo på bilen? Og EU-kontroll kommer også etter 3 år, og der avdekkes trafikkfarlige forhold.
#15
Model X / Tesla fraskriver seg garantien om bilen er foliert
torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:15
Fikk epost fra Kjersti hos Adek AS i Asker i dag. Bad om pris på foliering, fikk svar med god pris, men det stod:

"Tesla fraskriver seg garantien ved foliering over sensorer".

Jeg ringte opp Kjersti og spurte om ikke montøren kunne skjære rundt sensorene. Det hadde vært betryggende om det også hadde stått "vår profesjonelle montør sørger for at sensorene ikke blir dekket til".

Kjersti svarte at montøren var veldig god og var instruktør for folieleverandørene og var spesielt sertifisert, men Tesla hadde dette som policy, at de fraskrev seg garantien ved foliering.

En av deres kunder var advokat og skulle undersøke dette, men kanskje noen her har kjennskap til saken - ser mange folierte modell X på veiene? Kan ikke foliere om det blir bråk med Tesla etterpå, tenker jeg, selv om dette høres merkelig ut.

Har forøvrig fått følgende priser:

Scandinano: Kr. 24 000 inkl. mva

Adek AS: Kr 22 000 + mva

WTP Dekor Gøteborg: Kr 22 000 inkl. mva

Marcoreklame: Kr 26 000 + mva

ProShop AS: Kr 35 - 50 000 + mva, avhengig av utførelse ("synlige/ikke synlige skjøter, hvor mye tid som skal legges i detaljer osv")
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA