Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tor Ping

#1
Model S / Sv: Brukt 85D, P85D eller noe annet?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:29
Ny eller brukt blir jo er regnestykke. Hva man trenger av utstyr og krefter blir mer følelser og hva man strengt tatt har bruk for.

Tilbake til rekkevidde: Hva er erfaringene til folket på P85D?
#2
Model S / Sv: Brukt 85D, P85D eller noe annet?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:22
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:14
hmm.. 2015 85D til 560k.

Ny 75D starter på 622k (minus 8k i referal om du slår til før slutten av oktober).
Da får du også gunstigere rente (0.99% nom) enn noe annet sted.

En ny 75D klarer 0-100 på 4.4, det er raskt nok for de fleste (personlig får jeg kjeft hver gang jeg gir på og fruen er med).

75D har bare 30km kortere rekkevidde enn 85D. Teslabjørn har en video på youtube der han kjører en 75D hele 512km, så rekkevidden er tipp topp.

Det har også skjedd ett HAV av forbedringer og oppgraderinger fra 2015 til 2017 og vesentlig mer utstyr er blitt standard.

Samtidig så får du jo facelift.

Ingen tvil om hva jeg hadde valgt..

Bra. Takk for innspill.

560k for en s85d er hentet fra et raskt finn søk. En ligger under 560k og tre andre under 580k. Erfaringsmessig er det vel et lite prutningsmonn fra private så jeg tenkte 560k var ganske reelt.

Med den renta som tilbys er jo ny bil interessant, men som nevnt av en annen så ender man vel fort opp over 700k. Det er en del over mitt budsjett. (Føler jeg strekker strikken på P85D til 630k fra Tesla også).

En annen ting er rekkevidde. På de brukte P85D oppgir Tesla en rekkevidde på 410km NEDC, det vil si ned mot og kanskje  under 300 km reelt, ihvertfall på vinterstid.
Jeg har i utgangspunktet tenkt at jeg må som et minimum ha 300km.

Jeg mener å ha sett at P85D har lenger rekkevidde enn 410km NEDC?

Hva er erfaringene i praksis?
#3
Model S / Brukt 85D, P85D eller noe annet?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 00:23
Jeg står i kø på flere av de nye europeiske premium elbilene men begynner å bli litt utålmodig og er samtidig litt ivrig på Tesla. Først og fremst model S da jeg ikke får helt taket på utseende til model X.

Jeg trenger 4wd, men ønsker samtidig å holde prisen på et relativt fornuftig nivå. Det jeg har sett på som mest aktuelt er da en brukt 85D som burde være mulig å få tak i brukt for ned mot 560k for en 2015 modell. Nå ser jeg at Tesla har flere 2015 modeller av P85D med km stand på ca 70k tilsalgs. Priser på ca 630k for en med greit med utstyr og utvidet garanti fremstår da som mye bil for pengene.

Hva mener dere? 85D vs P85D? Privat vs kjøp fra Tesla? Er det noe annet jeg burde vurdere?
#4
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 18. oktober 2017, klokken 12:27
Sitat fra: Touring på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:20
Sitat fra: Rasmus77 på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 23:02
Hvis Audi virkelig ønsker å gå i strupen på TMX så burde det jo vært SJU seter. Da hadde det blitt kjøp på undertegnede.

Tror e-tron blir ganske lav, så vil ikke tro den egner seg som syv-seter.

Det kommer jo an på hva slags type 7 seter man lager, den blir jo sikkert høyere enn Model S.

Men jeg tror heller ikke at Audi ønsker å lage en slik type 7-seter, så det blir nok 5.
#5
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:33
Sitat fra: Avh på torsdag 12. oktober 2017, klokken 00:12
En avgift for å «tilfredsstille» fossilfolket etter bomringsjokket ? Eller vil man virkelig tillegge vekt vekt? Hva med Volvo XC90 ? «Værstingen» der kommer på over 2,7 tonn. Er den vektskattelagt allerede? Hvis ikke blir hele den nye avgiften et latterlig skuespill?

En XC90 T8 har vel omtrent 70000 i engangsavgift og det er vel utelukkende avgift på vekt. Dette kan man selvfølgelig mene er for lite, men så har man jo mva på 150-200k i tillegg. Så de bidrar jo med litt til statskassa.

Engangsavgift på XC90 som ikke er plug-in er naturligvis vesentlig høyere.
#6
Jaguar i-Pace / Sv: Vekt avgift på I-Pace
onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:42
Sitat fra: Vind på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:03
Det varsles avgift på elbiler over 2000 kg fra neste år.  F-Pace veier 1870 kg, hva blir vekten på I-Pace?

Dette kan fort øke prisen med 10-30 000.

Ser at 2100 kg er noe som nevnes flere steder.
#7
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:25
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:20
Sitat fra: Tor Ping på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:19


Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.

Fossilutgaven?

Ja tenker på Jaguar sin SUV, f pace eller hva den nå heter.
[/quote]

F-pace er faktisk ikke så veldig tung og I-pace blir vel en litt mindre bil. Den blir vel allikevel tyngre enn F-pace, men jeg ville kanskje tro at den ikke blir noe tyngre enn model S. Vi får vente å se.
#8
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:19


Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.
[/quote]

Fossilutgaven?
#9
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:11
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:08
Tipper de tar utgangspunkt i registeringsdatoen og ikke bestillingsdatoen dessverre..! Dette vil nok ha ganske store konsekvenser for Audi og jaguar ++ som kommer med ganske tunge modeller right off the bat.. som ble plutselig 70-100k dyrere før de har levert en eneste bil..

Hvis model S bare får en økning på bare noen tusenlapper blir det vel ikke så mye på Audi og Jag heller? Blir vel ikke stort tyngre enn en S? Ihvertfall ikke Jag.
#10
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:07
Sitat fra: Tesley på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:53
Merkelig hvis Model S kun får en økning på 7 000, mens Model X får over 70 000

Kan være VG som feiltolker her?

Hvor står det kr.7000 for model S?
For de av oss som står i kø for en europeisk El-suv kan man jo håpe at innslagspunktet blir så høyt at avgiften blir minimal.
#11
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
fredag 22. september 2017, klokken 18:13
Er det noen som har reservert nylig og vet sånn ca hvilken plass man får ved reservasjon i dag?
#12
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
torsdag 21. september 2017, klokken 00:32
Eur 70.000 for en greit utrustet bil kunne jeg leve greit med. Skulle vel bety Nok 550.000 etter fradrag for tysk mva. For Nok 650.000 ville man da fått en brukbart utstyrt bil hvis man ikke er for kravstor :)

Spekulasjoner men morsomt allikevel  ;)
#13
EQC / Sv: Reservasjon av EQ C
torsdag 14. september 2017, klokken 14:53
Jeg ville ikke vedde på at det ikke er løpenummer. Tror det har vært rimelig stor pågang.
Selv har jeg nr 87x ved reservasjon kl.1030.
#14
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
fredag 08. september 2017, klokken 12:53
I en artikkel på Tek.no som omhandler Jaguars elbilsatsing skriver de om pris på I-pace:

"Prismessig er det lite annet å si enn at dette nok blir en bil i den høyere enden av segmentet. Jaguar har meldt at de «antar» at I-Pace blir priset 10-15 prosent høyere enn en F-Pace med tilsvarende motoreffekt og utstyr.

Det betyr nok at vi fort snakker nærmere en million kroner for en brukbart utstyrt utgave, muligens noe mindre om de ikke har tatt høyde for at elbiler foreløpig har svært gu nstige betingelser i Norge."

Er det jeg som ikke forstår eller er det artikkelforfatteren som er litt ute og kjører?
Når Jaguar har sagt 10-15% høyere enn tilsvarende F-pace så er jo dette pris fra fabrikk og ikke avhengig av norske avgifter. Det ser nesten ut som at han mener på 10-15% over pris for tilsvarende F-pace i Norge. I så fall ville man vel ha havnet godt over millionen men det er en annen sak.

https://www.tek.no/artikler/jaguar-rister-liv-i-gammel-klassiker/405450


#15
Jaguar i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
torsdag 31. august 2017, klokken 00:09
Jeg begynner å bli litt utålmodig :) Det må da snart komme noe mer håndfast rundt prisen på i-pace.

..ellers kan vi jo fortsette å synse og håpe på at Teslas reduksjon av prisene på S100 og X100 og konkurransen fra Audi gjør at prisene blir litt hyggeligere enn vi frykter?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA