Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PalEngh

#1
Lade hjemme / Sv: Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
søndag 29. oktober 2017, klokken 16:17
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:20

Velger du ladeboks, kan den ha innebygget jordfeilbryter typeB og du trenger da ikke jordfeilbryter typeB i sikringsskapet

Velger du kun stikkontakt, må elektriker også sette inn type B jordfeilbryter i sikringsskapet.

Jeg har denne på kursen til garasjen.
Jordfeilvern virker å være det samme som vi «dødelige» kaller sikring?

Hva er forskjell på «Type A», «Type B» og «Type C»?

Vil det være tilstrekkelig å oppgradere denne modulen til en «Type B» forutsatt at kursen er dedikert et ladepunkt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Sitat fra: HEL på mandag 23. oktober 2017, klokken 15:28
Et annet spm. Jfr bildene i innlegget mitt over.
Dersom bilen er fulladet etter en time og den blir stående i to.
Blir jeg da belastet for to timer?
Det vanlige er at du belastes for den tiden du er tilkoblet, så ja.
#3
Sitat fra: jhenrikb på mandag 23. oktober 2017, klokken 16:42
Hva er egentlig forskjell på disse 2? Bortsett fra 3 fas og strømstyrke.

Prisen! [emoji23]



Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Sitat fra: e-curious på søndag 22. oktober 2017, klokken 21:23
Skal det ikke kontrollenheten være max 30 cm fra uttaket?
Ser forøvrig at den ikke er anbefalt brukt i kraftig regn da håndtaket ikke er helt vanntett.
Kontrollenhet 30 cm fra chuco-kontakt, er det ikke?

Regner sjelden i garasjen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Fant denne i et annet forum. Direktelading fra 3-FAS 16A standard-uttak.
https://evconnect.se/collections/typ2/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v

Den omtales som en veldig god kabel med all styring i håndtaket (slipper klump på ledningen)
Dette er en enkel løsning der du kobler direkte i et 3-fas uttak. 3x16A gir 11kW. Da trenger man ingen  kostbar ladeboks på veggen, kun er 3-fas uttak.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design
#6
Spennende tanker du har. Jeg har også lett etter en mer permanent ladeløsning hjemme, men syns 15.000,- for en ladestasjon er noe i overkant dyrt.
Har du tilgang på eller kan montere eget sikringsskap for sikringer og spenningsvern kan kanskje denne løsningen være noe?
http://www.ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner

Der kjøper du komponenter og rigger en fast ladekabel.

Pål Engh
Volvo XC60 T8 R-design
#7
Med fare for å bli oppfattet som treg...

Det er tidligere antydet at Volvo T8 skal ha 1-FAS lading...

Men med en ladeboks skulle man tro at det er ladeboksen som avgir korrekt fase, og basert på kommunikasjon fra bilen; korrekt ladehastighet.

Burde det ikke da være mulig å benytte 3-faset ladestasjon for å utnytte nettet i huset bedre?
Sånn som denne?
#8
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:37
Da ble det mer forstålig. Det er ikke nødvendig men det øker følsomheten og noen synes dette er en god ide, når en skal bruke en slik bryter på en fase.

Jeg hørte idag om en Tesla-bruker som hadde fått elektrikeren sin til å koble opp følgende:

- Type 2 kontakt rett i bilen
- ledning (andre enden) rett i sikringsskapet.

Tror ikke han hadde 400V, men det har jeg.
Han elektrikeren kompisen min brukte sa han pleide koble det slik. Kan dere forklare/tegne opp et sånt oppsett...? Må jeg ha noe omformer i sikringskapet i garasjen om jeg får lagt ut 400V dit?




Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Sitat
....bare lurte på om flere biler hadde muligheten til å styre dette i software slik som tesla har.

Hvorfor må du styre det i Software? Når du kobler til ulike uttak er det vel enklest å trykke på knapp på ladeboksen.

Du spurte om andre produsenter har mulighet til å endre ladestyrke, og min Volvo har det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Min Volvo XC60 T8 lar meg sette korrekt apere på ladeboksen som er en del av schuko-kabelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
Er litt ny på dette...
Jeg er ikke Fortum-kunde fra før, og har bedre strømavtale i boligen enn de tilbyr....

Men for lading av bilen...?
Kan man ha strøm fra Fortum kun til bruk på ladestasjonene deres?
Gir det bedre pris enn ved å registrere kort på Charge & Drive?

Er det andre fordeler jeg ikke har sett?


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA