Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Osloensis

#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:04
Andre land har i mange år hatt systemer for dette et eksempel er Frankrike. De har riktignok et statlig monopol på nettleie (for både el og gass tror jeg), men systemet kan vel overføres.
I Frankrike har man lenge hatt 3 hovedtyper for strømabonnement
week-end: lav fastavgift, høy forbruksavgift. For små feriesteder e.l.
Heures creuses: 8 timer med relativt lav strømavgift året gjennom (dvs om natta, 22-06), medium pris ellers.

Tempo: den mest interessante i denne diskusjonen!
Prisen varierer i frohold til tid på døgnet, se over, og i forhold til dager.
Et tempo-år går fra 1. september til 31. august. Iløpet av den tiden vil man ha 22 røde dager (veldig dyre), 43 hvite dager (medium dyre) og 300 blå dager (billige). Dagen starter kl 06.
Man får vite fargen på dagen innen kl 12 dagen i forveien, via app, sjekk på webside osv.
https://particulier.edf.fr/fr/accueil/contrat-et-conso/options/tempo.html

Dagene er vel basert på historisk statistikk i forhold til tidligere år, slik at man vet at om neste dag vil bli veldig kald, så blir det en rød dag. Men i.o.m at man kun kan ha 22 røde dager i løpet av et år, krever dette litt gjetting også fra EDF's side.

Nå har det også kommet flere typer abonnementer jeg ikke kjenner så godt, men der ihvertfall det ene er mer regionalt (sikkert lignende tempo, men basert på regionale tall?), og andre er grønne, sikkert for de som vil sikre utbygging og bruk av alternative energikilder.

Dette systemet er ihvertfall ganske enkelt, og de fleste jeg kjenner, har dette abonnementet. Det kan føre til litt rare ting, som at man får beskjed om at middagsinvitasjonen er utsatt til senere i uken, da det vil bli så dyrt å benytte ovnen dagen etter, at man heller henger hos de som har heures creuses på røde dager, at man fyrer med kjipe vedovner (selv de nye er sjelden rentbrennende) osv. Poenget er ihvertfall at dette funker, og gjør folk mer bevisste på sitt eget forbruksmønster. Varmtvannstankene er på om natta, og kanskje en time rundt lunsj- og middagstid, for oppvaskens skyld. Man er generelt flinkere til å slå av lys, elektriske duppeditter inkl datamaskiner m.m.

#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
mandag 23. oktober 2017, klokken 20:26
Nissan e-nv200 Evalia har plass til barnevogn(er). Men den er ikke akkurat Bilen for langturer...

Men: har dere prøvd ut godt bæretøy? (Dvs ergonomisk og tilpasset både barnet og bæreren). Det er ikke sikkert at barnevogn i bil da er så viktig lenger. Mye raskere og enklere enn å måtte slå sammen og sette opp barnevogn støtt og stadig. Og de fleste barn foretrekker det også.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil-bilister egoister og køsnikere
torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:03
Nissan evalia 7-seter veier ca 1700 kg, mener jeg å huske. Tviler på at en batteriøkning til 40 kWh vil utgjøre 300 kg.

Så dette er faktisk et alternativ til større familier som koster godt under 300.000 kr ny. Om man ikke trenger over 5 seter, er det også et alternativ å kjøpe en bil med passende batteripakke for typisk kjøring, og heller leie en bil de gangene man skal på langtur.

Å produsere et batteri på 80 kWh vs 40 kWh krever langt større ressurser. Man kan nok kjøre endel langturer med leid, supermiljøfientlig fossilbil og likevel ha lavere økologisk fotavtrykk enn om man velger f.eks en kraftig Tesla mod X, som hovedsakelig benyttes til kjøring en mindre elbil kunne ha utført.

All ære til Tesla, det er supert at slike biler finnes. Og det er viktig at det finnes land som Norge, der innovatører innen transportsektoren har gode kår.

Men en elbil med stort batteri har en klart større negativ miljøpåvirkning enn en moderne med et mindre batteri.

Vekten, og den såkalte "skatt på rekkevidde", er ikke så dum ut ifra miljøhensyn. Én ting er at en TMX vil veie mer og forbruke noe mer elektrisitet per kjørte km. Men produksjonen av lengre mulig  rekkevidde er i seg selv sterkt ressurskrevende. Veislittasje-argumentet er lite holdbart. Men totalt sett er ikke nødvendigvis en Tesla mer miljøvennlig enn en liten elbil kombinert med fossibruk. Eller en hybrid brukt på "riktig" måte. Det kommer an på bruken.
#5
Nissan e-NV200 / Cd (drag coefficient) for Nissan e-NV200 er 0,31
torsdag 12. oktober 2017, klokken 13:28
Finner ikke tall for e-nv200 (fikk ikke med manual), men den skal jo være tilnærmet lik fossilutgaven nv200, som altså har en cd på 0,31.

http://autotk.com/dimensions/nissan/nv200/2016/
http://autotk.com/dimensions/nissan/nv200-taxi/2015/


For sammenligningens skyld:
Leaf 2016 har cd på 0,28

http://autotk.com/dimensions/nissan/leaf/2016/
#6
Nissan e-NV200 / Sv: Digital manual for Evalia?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:47
Tusen takk, mye er skrevet med katakana, dvs engelske ord, så den hjelper masse!
#7
Nissan e-NV200 / Digital manual for Evalia?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:33
Vi kjøpte en Evalia 2015 for to uker siden, men fikk ikke med manual fra forhandleren. Etter endel press fikk jeg endelig en manual i går, men den er for Leaf, og på tysk. Mye er likt, men ikke alt. Og skoletysken min er litt rusten. Vet noen hvor man kan få tak i en digital manual for Evalia? Helst på engelsk, skandinavisk eller fransk?
#8
Hvor i Oslo er det snakk om? Min (sterkt begrensede) erfaring er at St. hanshaugen er nesten umulig, mens Sagene har mer ledig, f.eks.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Think 2000, Reva 2009 eller Prius 2009?
søndag 08. oktober 2017, klokken 15:50
Hei, takk for mange gode svar! Mannen bestemte for meg, og fant ressurser til en brukt Nissan Evalia. Overtok for en uke siden, og er godt fornøyd, selv om den ikke akkurat er verdens mest aerodynamiske (Oslo-Strømstad tar ca 2,5 timer).

Så får vi se om han godtar utleie via nabobil.

Utrolig lettkjørt ihvertfall, føles ut som om jeg kjører en minibil (i forhold til Saab, som er det eneste jeg ellers har kjørt).

Og om et par år bytter vi den nok ut med en tilsvarende 40kW
#10
Drivy har filter der man kan velge hybrid/elektrisk. Finnes på engelsk.
Ouicar har også valget "Véhicules hybrides ou électriques"

Ellers er det ihvertfall 6 franske siter a la nabobil:
http://www.informaction.info/iframe-6-sites-de-location-de-voiture-entre-particuliers
#11
Den midterste boksen har fungert ihvertfall de siste dagene. Var der senest i går. Kun en bil av gangen per boks, men dette er hurtigladere som startes og avsluttes på boksen, så man kan selv flytte over når forrige bil er ferdig.

Tesla har en masse ladere på baksiden, aner ikke noe om disse.
#12
Kjøpe elbil? / Think 2000, Reva 2009 eller Prius 2009?
lørdag 19. august 2017, klokken 11:34
Jeg sikler egentlig på en Nissan eNv200 Evalia 7-seter, men ønsker å vente ettersom det er så mye usikkerhet rundt evt nytt batteri. Men det blir nok en Evalia innen 2 år.
Jeg skal kjøre opp (for første gang) i midten av september, og ønsker meg en egen bil. Mannen har en diesel (blæh). Helst liker jeg å sykle, men helsa gjør at jeg ikke lenger kan sykle så mye, og jeg har barn på to skoler langt fra både hverandre og hjemmet.
Jeg får HC-bevis når jeg har lappen, så fordeler for meg økonomisk med elbil trengs i liten grad (får gratis bomring, parkering osv). Men jeg hater diesel i by, og mye småkjøring = katalysatoren får ingen effekt. Vi bor i Oslo sentrum. 
Sikkerhet er et poeng, men i forhold til alternativet sykkel/rullestol med barn i følge/på egen sykkel, er det meste tryggere.
Kjøremønster:
1 barn 3 km + retur.
1 barn 8 km + retur (kun ved dårlig vær). Om venner er med, kan dieselbilen benyttes.
Hente 1 barn 12 km + retur. Kan gjøres med dieselbilen.
Litt småkjøring til butikk, universitet m.m.

Alternativene:
Reva 2009 10.000 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102443513&ref=conversation&fks=102443513
+
3 seter
Elektrisk
Kanskje mulig på nabobil?

-
blybatterier fra 2013. Men funker visst fremdeles.



Think 2000 26.500 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101186782&ref=conversation&fks=101186782

+
Batteri ok
Visstnok ganske vedlikeholdsfri?
Verdens søteste elektriske

-
Kun en passasjer
For gammel for nabobil


Prius 2009 32.000 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101372239
+
Sikker
5 seter
Kan leies ut på nabobil
Varm
Ingen rekkeviddeangst
Kan tas med på hytta

-
Hybrid, litt usikker på de lokale utslippene. Like ille som en vanlig bensinbil?
Funker batteridelen etter så mange år?
Mer som kan gå galt med den?
Større årlige utslipp?

Jeg kunne tenke meg å leie ut/dele bil med noen andre, så dette blir også en del av regnestykket.

Hva koster de forskjellige i forsikring, hvor mye arbeid / hvor lenge kan jeg forvente å ha en funksjonell bil?
Evt restverdi om 2 år?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA