Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vhagar

#1
Tesla / Sv: Codan forsikring - InsuremyTesla
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:45
@Schanche
Tenkte å gi de (Tribe) en sjanse, men de ligger ca 3000,- høyere for min del enn tilbudet du fikk.
En ting å tenke på er at de trolig ikke har råd til å hjelpe deg om uhellet skulle være ute, så jeg holder meg godt unna. Dette er selskapet bak som er den faktiske parten du forsikrer bilen hos.
https://www.proff.no/selskap/vardia-insurance-group-asa/oslo/forsikring/Z0I3IX4J/
#2
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
fredag 27. oktober 2017, klokken 00:17
Det er nok ikke vedtatt enda nei, før det skjer så er det mye som skal på plass. Du kan forvente at et endelig svar foreligger i desember. Tidligere om partiene skulle være heldige og bli enig fortere, men det er vel heller tvilsomt.
Se ellers "timeplanen" her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/statsbudsjettet-2018/arbeidsplan/
#3
Model X / Sv: Kåring: Tesla Model X er den minst pålitelige bilen
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:57
Nå er det mange som setter spørsmålstegn ved punktene på den listen og rangeringen i det heletatt. Både når det kommer til top og bunnlisten deres. Det som ikke nevnes er at knirker noe i en VW så er det sånn det skal være og sånn blir det til du kjøper ny når de kommer med en facelift. Tesla fikser dette fortløpende.

En annen ting er hva som er omfattet av "pålitelighet", for meg handler det om at batteriet virker, ladingen virker og motoren virker. Altså at bilen er til å kjøre med stort sett. Resten er kosmetisk og har ikke noe direkte med pålitelighet å gjøre i mitt hode. Greit at dørene åpner seg "pålitelig", men knirk i de påvirker ikke hvorvidt de lar seg åpne eller ikke samt Tesla fikser det på garantien uten å kverulere slik VW gjør.

Det sagt, Tesla har hatt mye smårusk som jeg godt skjønner trekker ned totalopplevelsen. Og Bjørn har jo hatt noen total-stopp også som jeg mener absolutt går på påliteligheten her. Men at det skal gi de en bunnplassering oppleves litt drøyt, Tesla kunne fint unngått dette om de hadde tatt seg litt mer tid til å klargjøre bilene før utlevering og under produksjon. Men den er i godt selskap da.

Jeg har lurt på det og ser at de trekker for det nå også. Rust. På våre saltsørpeveier og vinter "hele året" så burde det være mange rustne Tesla'er på veiene, men har ikke hørt om noen. Så hva er status?
#4
Tesla / Sv: Erfaring med X75D og Tesla så langt
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:37
Tipper denne er lagt ut flere ganger, men greit å ha oversikt over hva som er verdt å sjekke ved utlevering.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-delivery-checklist.60648/
#5
Tesla / Sv: Erfaring med X75D og Tesla så langt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 20:44
Hva gjør Tesla med slike bulker? Jeg ser for meg at om de prøver å reparere de så kan det føre til lakkskade? Eller relakkeres hele panelet? I såfall, fargeforskjell mot de andre panelene? Byttes hele panelet ut i nytt? Samme fargeforskjell som ved relakkering? Hvem i alle dager godtar å få en ny bil til "millionen" utlevert ferdig bulket? Ved for store feil/mangler/skader ved utlevering er jeg mer enn forberedt på å takke nei og ikke se meg tilbake.
#6
Tesla / Sv: Codan forsikring - InsuremyTesla
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 20:34
Codan ringte og var potte sur for at jeg ikke skjønte at skjermbeskyttelsen deres alene var verdt blodprisen de ville ha på ca 14000,- i året. Stresset veldig med at de var foretrukket forsikringsselskap av Tesla også, noe som ikke betyr en døyt for meg så lenge de ikke er konkurransedyktige på pris og det beste argumentet de har er at skjermen er dekket. Forøvrig en uting at de ringer opp på bakgrunn av en pristest på hjemmesiden sin når de takler det så dårlig. Neste gang legger jeg igjen et 820-nummer.

Så langt "leder" Troll og IF, til ca halve prisen av Codan.
#7
Tesla / Sv: Lade macbook i Tesla Model S/X
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 20:10
Eller en magsafe2 til usb, overgang eller kabel, uten at jeg har prøvd noen av de som dukker opp på et googlesøk.
#8
Model X / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
fredag 20. oktober 2017, klokken 14:18
Sitat fra: T.K på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:05
Du har bestilt en Tesla med litt over 20 000 kroner i månedslønn? Enten er du kreativ i bokføringen, eller du har en god slump fra før. Uansett, det hever ikke nivået på diskusjonen å påstå at man tjener 50 % av gjennomsnittslønn og har råd til å kjøpe bil til 800 000 kroner.

Og da regner jeg med at du skjønner hvor urelevant det fremstår å hele tiden peke på inntektsgrunnlaget til teslaeiere. Når poenget hele tiden er at det er fordelene ved driftskostnadene som folk flest ikke klarer å regne på men hiver rundt seg med fordommer, spekulasjoner og misunnelse. De om det.

Tvert i mot, det beviser at slike foreslåtte avgifter rammer skjevt og ikke "rikinger".

God helg.
#9
Model X / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 01:00
Sitat fra: T.K på onsdag 18. oktober 2017, klokken 11:46for teslaeiere tjener mer enn snittet

En påstand jeg ser ofte, men som jeg ikke er enig i.
Selv tjener jeg ca 50% av snittlønnen i Norge i 2016 (sum alle sektorer) og har en Tesla Model X75D i bestilling. Jeg er med andre ord ingen "riking" som kjører Tesla og det er flere av oss!

Min teori er at det er "rikinger" som har kontroll på sin egen økonomi og faktisk bruker tid på å regne på slikt og funnet ut at en Tesla er økonomisk forsvarlig i forhold til alternativene. Her burde flere rett og slett gått gjennom sin egen økonomi og de har trulig da kunne se det samme, at å gå over fra diesel til elbil (Tesla) faktisk er lønnsomt. Men her ligger problemet, "fattige" regner sjelden på privatøkonomien sin og går dermed glipp av det de TROR er luksusgoder som bare "rikinger" kan ta seg råd til. Og vips har vi "klasseskille" på elbiler.

For egen del går jeg nå fra diesel til elbil, fra en bil til under en halv million til en Tesla til ca doble prisen, 800 tusen. Og jeg ender opp med å ha et bilhold som er billigere med god margin enn jeg hadde før Tesla kjøpet! Her kommer det berømte regnestykket inn som alt for få setter seg ned og gjør, og dermed oppstår misunnelsen og feile tankerekker om at det bare er rikinger som har råd til Tesla.

Fasiten min er at med dobbel så dyr bil, lånet inkludert, så kommer jeg ut med ca 30 tusen i pluss i året i forhold til gamlebilen, en differanse som bare ville økt pga kostnader til service/vedlikehold på en gammel dieselbil. Og som vil øke jo flere mil jeg kjører i året med Teslaen (bidrar til økt differanse på drivstoffkostnadene). En eventuell avgift fra nyttår (om bilen blir utlevert over nyttår) vil redusere dette betraktelig i noen år, men men.

Jeg tror flere kunne tenkt seg å spart 30 tusen i året på bilholdet sitt, men da må de gidde å ta regnestykket og ikke skylde på at det bare er rikinger som har råd til en Tesla.
#10
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:37
Noen som vet hva denne sluttmonteringen går ut på?
#11
Tesla / Sv: Hvor får dere info fra?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:30
For å slippe å rense stringen dere får fra den "view spec" linken, så lim den inn på linken under og trykk på "decode". Siden bør være trygg da det er Eric Meyer som står bak, men er dere usikkre så går det alltids an å fjerne personlig data i stringen først (det ligger inne RN nummer som tredje siste verdi, så slett alt fra og med & før rn= og ut så går det bra).
https://meyerweb.com/eric/tools/dencoder/
#12
Sitat fra: morpheus på lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:55
I løpet av ca 1 uke har den kommet fra Fremont til båten og nå står den i Tilburg. Forventet levering i slutten av nov-tidlig des. Hvis dette kan hjelpe på ventetiden  ;D

Kommer denne detaljerte reiseruten også opp på MyTesla eller hvor finner man info om hvilken båt/havn bilen er på underveis?
#13
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
søndag 15. oktober 2017, klokken 20:40
Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:41
Produksjonstidspunktet avhenger helt av hvordan bestillingen treffer med produksjonstid satt av til norske biler, og riktig konfigurasjon. De har akkurat produsert mye norske biler nå. Mange som har blitt ferdigstilt her inne siste uka.

Det tok to måneder før min X ble ferdigprodusert. Så anslår de to måneder fra den er ferdig til levering.

Forøvrig ser jeg flere her sier at Tesla gir lite optimistiske anslag og heller justerer etterhvert - jeg håper dere har rett, men hos meg har det vært motsatt. Først ble jeg fortalt oktober i butikken, og oktober var også første valg, så ble det sent oktober - november, så sent november - desember, og nå har det gått til november - tidlig desember. Og bilen har ikke gått fra USA enda, så jeg regner med det blir desember. Bekr. 09/08.

Ser man på testlastats.no så ser man helt tydlig at det er en gang i kvartalet at Tesla pusher ut de store mengdene biler til det norske markedet. Dette taler i favør av at de skal klare å pushe ut en bråte biler i desember igjen. Klarer de 2000 biler i desember, som nå i september, så tror jeg nok de fleste får bilene sine før nyttår, gitt at de har bestilt i tide. Den cut off'en tror jeg nok gikk i månedsskiftet augsut/september.

#14
Model X / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
søndag 15. oktober 2017, klokken 20:33
Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:59
Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.
Har du hatt elbil eller er det første du venter på?

Vi så aldri for oss å bruke 190km e-Golf på 50-milsturer da vi kjøpte den som konebil, men har nå gjort det flere ganger. Riktig nok ikke om vinteren, men tidlig vår og høst. Det går overraskende fint! I går ble det 48 mil med 76 minutters lading. Med en X 75 hadde dette antageligvis vært 25-30 minutter. Ulempen med å stoppe der det er lademuligheter blir mindre for hver gang en kjører strekket, da kjenner en både bil og ladestopp godt og ting blir mer på automatikk. Åpenbart at dette er en ulempe og at det fortsatt ikke er som å kjøre fossilt, så det er klart det blir å veie opp den billige turen mot ulemper og innkjøpskost.

Min første elbil.
At det kommer til å gå greit er det jeg også håper og har landet på etter mye frem og tilbake. Fortsatt en ulempe, fortsatt mye mer venting på bilen enn omvendt, fortsatt lading der bilen og ikke passasjerer trenger det. Og noen turer som pr. i dag ikke er mulig å gjennomføre angstfritt. Alt dette bedrer seg med erfaring. Bedre år for år. Tesla Model X var første elbil som noen lunde dekker mitt behov, det er egentlig et bilkjøp som ligger noen år før jeg hadde regnet med å kjøpe elbil. Godt rentetilbud, gunstig besparelse på bilbudsjettet, frykten for økte avgifter før neste mulighet gjorde at jeg likevel kjøpte nå. Hadde håpt å unngå falkevingdørene, men det var da enda en kamel en stolt måtte svelge. Og nå ser det ut til at det kommer en avgift som nuller ut fordelen de neste 6 årene, så burde egentlig ventet, men å tape 30k blir for dumt.
#15
Model X / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
søndag 15. oktober 2017, klokken 20:28
Sitat fra: Jeronan på søndag 15. oktober 2017, klokken 10:12
Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.

So you drive 1000km without a single stop?

Your family must have iron implants in their back, super large bladders and be on an extreme diet.

That's not what I said at all!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA