Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dantheman

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Leaf vs Kia Soul
lørdag 23. september 2017, klokken 17:27
Har en Leaf Tekna selv, og er veldig fornøyd med den. Dog en 24KWh, men dog.

For meg som er bilinteressert, og ikke bare skal ha elbil fordi det er billig, så var Tekna eneste option på Leaf. Å sitte i en Acenta fra 2012, med beige stoffinteriør og 16" hjul var ikke helt min greie, så det ble en 2. gen 2014 med alt av utstyr. Var godt å få en med skinnseter, Booseanlegg og 360 graders view. Kia Soul og Nissan Leaf er på ingen måte premiumbiler av noe som helst slag, så for meg var det helt avgjørende å få på det meste av utstyr for at det i alle fall skulle hjelpe litt på. :)

Leaf bruker litt på motorvei dersom man ligger over den "magiske" grensa på rundt 95 km/t. Selv kommer jeg rett tilbake fra "langtur" på motorvei nå hvor jeg med varmen på klarte 13 mil med 10% igjen nå ved ankomst hjemme.
#2
Leaf 2010-2017 / Blir ikke helt klok på klimatimeren.
torsdag 14. september 2017, klokken 21:41
Hei!

Nå som det går mot kaldere tider er jo klimatimeren mer i bruk.

Jeg lader bilen hver dag, stort sett til 80% da jeg har hørt at det forlenger levetiden på batteriet, og vi bruker kanskje 30% strøm i løpet av en dag.

Jeg sliter med at jeg har satt ladetimeren på at den skal være ferdigladet til 0620, og klimatimeren på avreise 0700.

Jeg opplever stadig at når jeg da kommer ut i bilen på morgenen står den på typ 73% de dagene jeg har på klimatimeren. Ellers pleier den å stå på 79%. Tenker jo da at de siste 6% er strøm klimaen har brukt for å varme opp bilen. Er det ikke rart at den tar fra batteriet, når den står med ladekabelen i?

Eller er det sånn at jeg bør sette både ladetimer og klimatimer på avreise 0700? Jeg har ikke starttid på laderen.

Hvem av disse bør jeg har prioritet på for at jeg skal ha mine 80% og varm bil?

Et annet spørsmål: Noen som vet hvordan man skifter emblemet foran på ladeluka på disse? Det er fryktelig flassa, og har et nytt originalt liggende, men får ikke av det gamle..
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Beste Leaf valg 24kwh til ca. 150.000,-
tirsdag 29. august 2017, klokken 23:11
Sitat fra: tanumfr på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:34
Takk for god info.
Men var det en så god pris i forhold til det som ligger ute? Klar over at det er en Tekna, men for meg betyr ikke skinnseter og Bose annlegget så veldig mye. Ser på f.eks denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91429081
Hva er dine synspunkter? :)


Klar over at dette er en Europa-importert, men det er etter hva jeg har forstått ikke så rare forskjellen til de norske. Skal vel være samme bilene, og du har fortsatt fabrikkgarantien fra Nissan.

Teknapakken inneholder også 360 graders kamera, samt større hjul etc. :) For meg som er autofil så har det ganske mye å si, men der er jo folk veldig forskjellig.

Jeg velger også å tro at det gjør bilen vesentlig mer lettsolgt den dagen jeg evnt skal selge den, det er jo ingen hemmelighet at utstyr selger :)

Hvis du kun er ute etter en Leaf som et kjøretøy, og du ikke er opptatt av utseende og utstyr så ville jeg jo prøvd å finne en som hadde gått så kort som mulig, og med god historikk. Det er vel også forskjell i garantien på importbiler kontra norsksolgte.

Jeg vil si jeg fikk mye bil for 145 000. En med 49 000 på telleren, men skinnseter, skinnratt, CarWings, Navi, 360 view, største stereo osv. Ser jo mange ligger mye dyrere enn dette selv om de er et år nyere, men ribbet for utstyr. :)

Jeg så liksom ikke poenget med å kjøpe en 2014 med stoffseter, minste stereo og lite utstyr, når jeg kunne kjøpe en sen 13, med så godt som alt utstyr til 10 000,- mindre :p

Men som sagt, når du finner en du vil ha, vær rask - hvis ikke blir de fort borte.

Nissan selv sier at det er store variasjoner i delenummer på importbiler og norsksolgte som lager kluss når man skal ha deler. Dette gjelder spesielt USA-importerte ifølge Birger N. Haug.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Beste Leaf valg 24kwh til ca. 150.000,-
tirsdag 29. august 2017, klokken 21:56
Hei!

Jeg har akkurat kjøpt Leaf i akkurat den klassen du snakker om! Jeg var heldig, og kom over denne, og fikk kjøpt den med det samme:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102283195&fks=102283195

Som du ser har denne en god del mer utstyr enn mange av de som er linket til over her. Jeg ble frarådet USA-import, da mange av disse er sparsommelig utstyrt, og veldig mange av dem er uten CarWings, navi, ryggekamera osv.

Ta deg litt tid og vent på den rette bilen. Jeg så på mange som var priset høyere enn den jeg kjøpte, men de var ofte sparsommelig utstyrt.

Jeg vil absolutt anbefale deg å finne en med Teknapakke. Interiøret ser jo mye bedre ut, pluss at Boose stereoen er et must i mitt hode! :)

Hvis du finner en hos merkeforhandler er absolutt det letteste løsning. I min var det en sprekk i basskassa bak som jeg ikke så da jeg kjøpte den. Klagde på det, og fikk installert en ny uten et eneste spørsmål. Disse koster nesten 15 000,- så det sier jo litt om hvor enkelt det er med forhandlerne! :)

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg fikk denne så "billig" da jeg har sett mange i ettertid som har ligget til 15 000,- mer, som har gått lenger og har mindre utstyr.

Pass på at du får en med chassisnummer som begynner på SJ, ikke JN. JN betyr at det er den japanproduserte førstegenerasjonen, og SN er andregenerasjon som har mye bedre varmeapparat bla. :)

Lykke til i jakten. Husk, finner du den drømmebilen, så ring og hold av med en gang. Folk er helt gale etter disse. Min ble lagt ut av Nissan kl. 22:00 på kvelden, og jeg var hos forhandleren dagen etter ti minutter etter de åpnet for å kjøpe den, og da hadde allerede to stk ringt, og fire sendt mail på den.
#5
Får oppdatere litt her!

Leaf ble hentet forrige onsdag, og jeg er veldig fornøyd foreløpig. Bilen funker fint, med unntak av at forsterker/basskasse i bagasjerommet til Booseanlegget er stygt skadet av et eller annet som har slått hunn i kassa. Forhandler ville ta dette på garanti, så det var ikke noe problem. Nå får jeg helt ny basskasse/forsterker. :)

En annen ting er at jeg sliter litt med vindsus på høyre side. Har merket at lista over taket som går ned langs ruta er løs. Forhandler skal også fikse dette. Kjøpte bilen av Birger N. Haug, så er veldig fornøyd med service derifra.

Det siste problemet jeg sliter med, som irriterer meg noe grenseløst er den forbanna CarWings-appen. Det er så sjanseløst. Jeg er vant til Volvo on call, som jeg nå har brukt i seks år. Det har fungert sømløst, og to ganger i løpet av de årene har jeg ikke kommet inn, eller måttet gi en kommando mer enn en gang.

Problemet med CarWings er at jeg ikke kommer inn i appen. Jeg får logget inn og sett ladestatus osv i nettleseren på macen, men i det sekundet jeg bruker nøyaktig samme innloggingsdetaljer i appen, så kommer det bare at det ikke finnes. Merkelig, i og meg at jeg kommer inn med det på laptopen.

Synes hele CarWings (det lille jeg har fått prøvd det på laptopen) er rotete og preget av mye bugs og feil. Eneste jeg får gjort er å se ladestatus og sku på kupevarmer. Ellers henger alt. Kjørehistorikk får jeg ikke sett, heller ikke noen av de andre tilvalgene, og jeg har ikke tilgang til ladetimeren.

Noen som har noen forslag til løsning?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av Nissan Leaf og elbil for første gang
tirsdag 15. august 2017, klokken 23:30
Hehe!

Nå kan jeg faktisk ikke si Volvoer lenger, for la ut S80en til salgs i går kveld på Facebook, og i dag er den hentet av ny eier! :)

Altså, jeg kan fint ta toget på nattevaktene også om det er det, og jeg har jo faktisk 1,5 måned mellom hver natthelg, så noe stort problem er det ikke.

Har funnet en 2013 (2. generasjon) med 360 graders view, ryggekamera, norsksolgt, sort skinninteriør osv til salgs hos en Birger N. Haug i området her. Skal kikke på den i morgen :)
#7
Sitat fra: Ebe på mandag 14. august 2017, klokken 20:25
Kan du definere behovet deres litt kort?

Skal du bruke den til oslo, eller kona til jobb?

Kan godt være den ble litt uklar:

Vårt behov:

I hovedsak at kona bruker den til og fra sin jobb. Det vil si 1,2 mil hver vei. Jeg jobber natt i Oslo hver 6. uke, og kunne da tenke meg å bruke den til jobb på fredag, men jeg bor i Oslo hele tiden mens jeg er på nattjobb, så blir sånnsett en tur til og fra Oslo hver 6. uke sånn egentlig.

Ellers blir det nok småkjøring rundt i området her (Sarpsborg/Fredrikstad med en og annen tur over grensa for å handle :) )
#8
Kjøpe elbil? / Kjøp av Nissan Leaf og elbil for første gang
mandag 14. august 2017, klokken 15:21
Hei godtfolk! For et flott forum med mye ålreit kunnskap!  :)

Da var tiden kommet for å se på "ny" bil, da pendlerbilen jeg har brukt til Oslo fra Sarpsborg de siste fem årene, en 2005 modell Volvo S80 Diesel, snart runder den magiske grensa på 400 000km. Denne er da derfor moden for utskiftning, da ting begynner å bli litt slitt.

Har hele livet vært en Volvomann, og vi har i dag også en V70 på bensin som vi tenker å beholde.

Ble sittende å tenke litt på hvor mye denne bilen egentlig koster meg, selv om jeg nå har begynt å ta toget inn til jobb.

Har jo ikke noe lån på den, men når fruen bruker den til og fra jobb, så går det vel en 1500,- i måneden i diesel, pluss 650 i forsikring. Så kommer jo reparasjoner og det hele i tillegg som det begynner å bli litt av på den km. standen der. Bompenger og årsavgift på en Euro 3 diesel er ikke gratis det heller.

Tenkte derfor brått på at kanskje tiden er inne for å prøve elektrisk? Vi er jo bare to personer (foreløpig) og ser jo at det er mye penger å spare både i bompenger, drivstoff og forsikring. Fullkasko på en Leaf fikk jeg pris på 435,- måneden med 20K km. i året. Det er 2400,- mindre i året enn på S80en. Vi har strøm inkl. der vi bor nå, pluss at fruen kan lade på jobb. Hun har ca. 1,2 mil hver vei til jobb.

Tok derfor motet til meg, og kjørte den vante veien fra der jeg bor og ned til Volvo i Sarpsborg, dog denne gangen for å besøke nabobutikken, nemlig Brennes Auto, som er Nissanforhandleren her.

Der stod denne bilen, som passet greit med tanke på budsjett (tenkte å legge i 120-130 000,-):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100945726

Jeg har jo aldri i livet kjørt en Nissan Leaf før, så jeg fikk selvfølgelig prøve en demobil de hadde, som hadde gått 12 000km. Skinninteriør, og 30kw/h pakke. Kan ikke si annet enn at jeg ble mektig imponert. Skli rundt helt lydløst, med godt drag og alt det der var fantastisk. Jeg synes også at bilen var veldig god å kjøre. Tight og fin. Etter å ha testet den en times tid måtte jeg kjøre tilbake, fordi jeg på testrunden min oppdaget at de solgte bensin på stasjonen rett nedenfor butikken til 12.49 literen, så måtte ned der og tanke før det ble videre prat med selger.. Tenk så deilig å måtte slippe det styret der..

Saumfarte aktuell bil litt grundigere, og oppdaget straks at den bare hadde 11 av totalt 12 tilgjengelige barer. Fikk allerede da litt "kjip" feeling, og det ble ikke bedre da jeg fant en liten skade på ene hjulbuen som det kunne begynne å ruste i når som helst. Forhandler tilbød seg å fikse den skaden, men jeg ble litt skeptisk til batteriet, da han introduserte med å si at den hadde alle 12 barene inntakt. V70en vi har er sølvfarget, så jeg hadde heller ikke så lyst på enda en sølvfarget bil. Selger noterte navn og nummer, og han skulle ringe meg når de fikk inn en Nissan Leaf igjen, og de forventet å få inn mange den neste måneden nå som det kommer en ny.

Vårt bruksmønster på denne nummer to bilen blir stort sett at fruen bruker den til og fra jobb, samt noen kortere turer i nærområdet på vinteren. En og annen Oslotur når jeg har jobbhelg blir det nok, men det kommer ikke til å prege bruken sånnsett, så om jeg da må lade en gang på veien vinterstid gjør ikke det så mye. De store langturene har vi jo Volvoen til.

Etter hva jeg har skjønt, så er det generasjon 2, altså de med SJ-chassisnummer og ikke JN-chassisnummer som er de beste.

Hvor stor forskjell er det egentlig på disse? Er det sånn at en 2013 mod, men som er førstegenerasjon er et dårlig kjøp? Hvor mye skiller det egentlig på rekkevidde osv på 1 generasjon og andregenerasjon?

Hvordan er serviceprisene på disse bilene? Brennes sa 4 000,- i året eller 20 000km noe jeg syntes hørtes ganske mye ut. Ser jo Ford og VW opererer jo med halve den serviceprisen.

Kunne jeg selv valgt farge og interiør hadde jeg valgt den lyseblå, svart eller koksgrå med mørkt interiør. Synes ikke det lyse interiøret var så veldig fint, men det går jo det også.

Ser at en hel haug av disse bilene er importert fra USA, Frankrike og alle andre rare steder. De fleste USA-bilene har jo varme i rattet, seter og batterivarmer. Problemet her blir vel at en ikke får navigasjon som virker (ser noen har det), at radio ikke virker, og sikkert noe fuss med batterigaranti.

Kunne virkelig godt ha tenkt meg ryggekamera, varmepakken (sånn at jeg kan tidsinstille varmer for varm bil på morgenen) og navigasjon samt bluetoothforbindelse. Er det ellers noe man må ha på disse?

Jeg blir heller ikke helt klok på dette med kapasitetsbarene. Noen biler er fra 2012, har gått langt over 100 000km og har alle barene inntakt. Andre har gått 30 000km og mangler en bar. 

Vet dette ble en laaaang tråd med mye prat, men jeg er helt ny i elbilverden som gjør at jeg føler jeg famler litt i blinde. Har hengt meg veldig opp i at jeg ønsker batteri med alle 12 barene i det minste.

Håper noen her har tid og ork til å komme med litt erfaringer til en som er ny i gamet, og som ellers er besatt av forbrenningsmotorer og elsker å skru selv.  :P

Har lest denne artikkelen, som i og for seg er greit informativ:

http://www.tv2.no/a/9157672/

Mvh Daniel.




#9
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf eller Leaf?
mandag 14. august 2017, klokken 14:32
Den siste du lenket til her er ikke den nye typen. Det er veldig lett å se om det er oppdatert eller ikke, da den gamle generasjon 1 (japanproduserte) har JN i starten av chassisnummeret, mens 2. generasjon fra 2013 har SJ. Merk at veldig mange 13-modeller er overliggere, og at forhandlerne ofte solgte 1.gen biler de hadde på lager til langt ut i november samme året. Chassisnummer er derfor den eneste måten å sjekke om du har en 1. eller 2. gen for hånden. Det med chassisnummeret gjelder kun på norsksolgte og noen europeiskimporterte. I USA har den andre chassisnummer igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA