Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Espen Bjørnbak

#1
Sitat fra: Caspar på søndag 13. august 2017, klokken 00:09
Sitat fra: Espen Bjørnbak på fredag 11. august 2017, klokken 19:34
Dette var mye og komplisert lesning. Jeg vet at det tidligere har vært lettere å bygge om til elbil enn å oppgradere batterier i en eksisterende.

Spørsmål til de med erfaring:Om bilen er fra 1960 tallet, er reglene-og kravene da like strenge? Skal man tolke direktivet bokstavelig vil det jo si at man ved oppgradering av ei feks boble må til et laboratorium for å få godkjent en 1600 motor i en 1200 bil... Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den store forskjellen er at motorbytte i boblen krever ikke noe dokumentasjon fra produsent eller uavhengig laboratorium så lenge Trafikkstasjonene med rimelighet kan kontrollere ombyggingen selv. Denne muligheten gjelder ikke for batteribytte, eller elkonvertering. (Og det er veldig synd)

Yepp, ser ut til at el konvertering i praksis har blitt umulig. Jeg skjønner i utgangspunktet myndighetens strenge krav, men umyndig gjøring at hele svv på bakgrunn av kunnskapsmangel er litt trist. SFRO i Sverige har utarbeidet en krav beskrivelse og rettledning i forhold til dette. Dette har de gjort i samarbeid med de med best kompetanse på området. Synd at ikke Norge kan klare det samme,- men dette handler nok ikke om evne- kun vilje. Illusjonen om at de norske statsorganer er til for oss alle er død for lenge siden. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Dette var mye og komplisert lesning. Jeg vet at det tidligere har vært lettere å bygge om til elbil enn å oppgradere batterier i en eksisterende.

Spørsmål til de med erfaring:Om bilen er fra 1960 tallet, er reglene-og kravene da like strenge? Skal man tolke direktivet bokstavelig vil det jo si at man ved oppgradering av ei feks boble må til et laboratorium for å få godkjent en 1600 motor i en 1200 bil... Eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA