Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magnus Hansen

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 15:04
Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 14:32
Tilbake til topic kan Waymo bestille så mye de bare ønsker,faktum gjenstår-kun Tesla kan levere et meningsfullt antall Elsuver de nærmeste årene.

Men leste du ikke hva jeg skrev? Waymo baserer seg ikke på el-suver. De baserer seg på en blanding av hybrider og elektriske biler og kan få kjøpt alle bilene de ønsker seg uten å bruke 10-talls milliarder kroner på å kjøpe Tesla. Rent bortsett fra det, så hadde Elon Musk aldri i verden vært interessert i få Google inn som dominerende eier for å bli en fabrikk for Waymos teknologi.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 15:01
Sitat fra: gr på fredag 24. august 2018, klokken 14:03
Hvordan kan du mene at Waymo er i mål med selvkjørende kjøretøy uten fører når de fortsatt kun kan brukes i begrensede områder hvor de har "kontroll" på omgivelsene?

Altså kan ha hatt mulighet til å manuelt programmere inn kompliserte områder? Selv om du er en early rider i USA kan du kun bestille Waymo innenfor en viss geofence. Så lenge man begrenser geografien så handler det om at alle disse gatene og mulighetene allerede har blitt kjørt og "bearbeidet" enten automagisk eller manuelt. Hadde bilene håndtert ALT dette 100% selv, så kunne de parkert den hvor som helst i verden og bedt den kjøre "hvor som helst", og det er det ingen som får til. Godt mulig at det som må til før dette virker rett og slett er at alle mulige ruter må ha vært kjørt og bearbeidet, men det er forskjell på programmert og autonom.

Du beskriver forskjellen på level 4 og level 5, og selvfølgelig blir Waymo level 4 begrenset til geografiske områder. Som gradvis utvides. Det er likevel milevis (pun intended) foran hvor Tesla er.

Ellers indikerer du at Waymo "jukser" ved manuelt programmere inn vanskelige områder. Det er ikke sånn det funker. Det er riktig at Waymo kjører gjennom alle gatene på forhånd for å lage et detaljert kart over alle skilt etc. Men dette er bare et utgangspunkt. Bilene som kjører er fullt i stand til å reagere på omgivelser som forandrer seg. Med nevrale nettverk slik som Tesla gjør. Når en bil så oppdager at for eksempel stoppskilt er fjernet, så sendes informasjon tilbake til Waymo og alle bilene blir gjort oppmerksom på det. Dette gir en ekstra sikkerhet ved at bilene gjenkjenner skilt mm, men også sammenligner med kartet. Den vil da feks stoppe for skiltet selv om  sikten til det skiltet akkurat da er sperret av en trailer. Forøvrig er også Tesla avhengig å bygge opp et tilsvarende kart av omgivelsen før de kan bli level 4 eller 5. De kan ikke bare basere seg på hva kameraene ser, de trenger et detaljert kart i tillegg. Som beskrevet over, for eksempel hvis sikten er blokkert til et stoppskilt. Det er ikke noe hemmelighet at Tesla bygger dette nå. De har jo fordelen av å ha masse biler på veien som samler inn data. Så når en Tesla passerer et sted den tror det er et stoppskilt, så sendes den infoen til Tesla. Og når tilstrekkelig antall biler tror det er et stoppskilt der, så legges det inn i kartet. Således bygges kartet opp på en billigere måte. Men prinsipielt så er det ikke forskjell.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 13:36
Sitat fra: Ares på fredag 24. august 2018, klokken 13:17
Senke nivået på debatten? Ser ut for meg som halvparten på denne tråden er inne for å trolle så blir ikke lett å senke nivået her. Grunnen til at jeg mener Google/Waymo trenger Tesla er fordi de trenger 100 000 vis av Elsuver, hvor skal de skaffe de om ikke fra Tesla.

Selv om noen er uenig med deg, så er de ikke nødvendigvis troll..

Når det gjelder tilgangen til el-suver så har Waymo foreløpig bestilt 20.000 i-pace. Og du skal ikke se bort fra at de kan kjøpe flere... Men så er det dessverre slik at Waymo ikke satser 100% elektrisk. Hoveddelen av flåter er  Chrysler Pacifica (hybrid).
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 13:26
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 12:48
Vi får se om Waymo og Cruise faktisk vil tilby ubetjente selvkjørende taxier. Jeg har mine tvil om at det skjer i år eller neste år.

Det er selvfølgelig legitimt å tvile på det disse selskapene sier. Etter alt jeg har lest, så virker det på meg som tidsplanen er realistisk. Det er forøvrig i dag 400 personer som benytter seg av Waymo som prøveprosjekt. Pluss ansatte som har hatt tilgang til det i lenger tid.

En av flere interessante artikler om Waymo:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-07-31/inside-the-life-of-waymo-s-driverless-test-family
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 12:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 10:59
Det kan godt hende Waymo kommer først med førerløse taxier, men det kan like gjerne skje at Waymo og Tesla kommer samtidig, ettersom det fortsatt er ukjent tidshorisont på når det blir lov å ha førerløse biler.

Nei, det kan ikke hende at Waymo og Tesla kommer med dette samtidig. Hvorfor snakker du stadig om "ukjent tidshorisont"? Waymo starter i år. 2018. Og vi kan være enig om at Tesla ikke starter opp i år? Og det er også lov per i dag å ha førerløse biler der hvor Waymo starter opp.

https://eu.azcentral.com/story/money/business/tech/2018/03/01/gov-doug-ducey-issues-order-keep-arizona-capital-self-driving-cars/385812002/

#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 10:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 09:46
Det er forskjell på å ha noen eksperimentelle selvkjørende biler, der det sitter en profesjonell sjåfør i førersetet og følger med, og det å rulle ut features til hundretusener av privateide biler.

Vi snakker ikke om "noen eksperimentelle biler". Vi snakker om kommersielle taxitjenester i drift innen et år. Waymo har bestilt over 80.000 biler til sin flåte. GM bygger sine egne basert på Bolt.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 09:46
Waymo og de fleste andre gjør seg avhengig av lidar, som er en dyr løsning og noe man stort sett ikke vil se i privateide personbiler med det første.

Det er riktig at det per i dag er for dyrt å sette inn Lidar i privatbiler. Men da antar du at biler fortsatt blir privateide, og ikke en abonnementssystem, som synes å være veien utviklingen går. I alle fall i byer. Du antar også at prisen ikke går vesentlig ned når volumet går opp.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. august 2018, klokken 09:46
Dermed er det i mitt syn litt poengløst å diskutere om Tesla er nr 1, nr 2 eller nr 3, i dag. Det er fortsatt helt uavklart hvem som kommer til mål først. Jeg tror Tesla ligger bra an, i hvert fall.

Det er ikke uavklart hvem som kommer først i mål. Waymo er allerede i mål. Hvis målet er fullverdig selvkjøring uten sjåfør ute på offentlig vei. Så kan man se på situasjonen om 10-15 år og vurdere om Teslas beslutning om ikke å bruke Lidar kommer til å være den beste på sikt. Men det er ingen tvil om at per i dag så er minst to andre nærmere ekte selvkjøring enn det Tesla er.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 24. august 2018, klokken 09:33
Sitat fra: Ares på torsdag 23. august 2018, klokken 23:01
Ha, skulle jeg bli utestengt for å påpeke at du bringer påstander og presenterer det som sannhet skal jeg jaggu ikke savne dette forumet! Du er rapportert til moderator for TROLLING

Det er måten du ordla deg som er problemet. Ved å bruke ord som "vås" og "latterlig" så bidrar du til å senke nivået på debatten. Så får moderator vurdere hvor de vel legge lista.

Interessant nok så påsto du selv, uten forbehold eller kilder, at Tesla var nr. 2. Men det synes du var greit?  Innen ett år vil både GM og Waymo ha selvkjørende taxier operative i utvalgte amerikanske byer. Dette blir da de første Level 4 bilene. Som blir kjørende rundt i svært komplekse bymiljøer med fotgjengere, syklister, folk som kjører på rødt lys osv osv. Og hva gjør Tesla? De slår på stortrommen for at bilene snart skal kunne svinge av motorveien på egenhånd..

https://www.reuters.com/article/us-gm-autonomous/gm-plans-large-scale-launch-of-self-driving-cars-in-u-s-cities-in-2019-idUSKBN1DU2H0

https://cleantechnica.com/2018/08/22/waymo-prepares-for-first-paid-autonomous-taxi-service/
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 21. august 2018, klokken 14:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. august 2018, klokken 13:58
Enig. Men samtidig er det ingenting i veien for å gjøre begge deler, heller. Twittertirader er nok i verste fall omkring nøytralt. I beste fall åpner det øynene til folk litt til at de ikke skal tro på alt de leser på internett.

Selv mener jeg twitringen bare øker støyen og negativ oppmerksomhet rundt selskapet. Det er bare å se hvor mye denne siste "going-private" twitringen har skapt av støy. For ikke å snakke om den famøse "pedo" meldingen. Logg av twitter og konsentrer deg om viktigere ting, ville vært mitt råd til Elon Musk...
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 21. august 2018, klokken 13:48
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. august 2018, klokken 08:55
Men når det gjelder mediedekningen så virker det som Tesla er selskapet alle medier elsker å hate. Med en gang det kommer noen nyheter, uansett om de er positive, negative eller ganske nøytrale, så skal det svartmales så mye som overhodet mulig. Om det er fordi Musk har påpekt at mediene har troverdighetsutfordringer gjentatte ganger, eller at Tesla i all hovedsak ikke betaler mediene for annonsering, eller fordi det rett og slett genererer klikk. Jeg vet ikke, men det er liten tvil om at mediene har en historie å fortelle, og de lar ikke sannheten komme i veien for en god historie.

Og dette er igjen en veldig nær parallell med Apple. Som også er et selskap med ekstremt sterke meninger for og i mot. Således er det lønnsomt for media og slå på stortromma hver gang det er noe positivt, og spesielt når det er noe negativt. Til tross for dette har Apple blitt verdens mest verdifulle selskap. Og de har ikke gjort det med å gå til frontalangrep via twitter mot all urettferdig kritikk. De har lagd attraktive produkter og har kvartal på kvartal levert bedre enn de har guidet. Det mest effektive middel mot shortere og andre negative er ikke impulsive twittertirader, men å selge masse biler og tjene gode penger.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. august 2018, klokken 11:06
Sitat fra: gr på fredag 17. august 2018, klokken 10:16
Jeg forstår ikke at visse her stadig prøver å snakke betydningen av dette ned og nærmeste vri det til noe positivt. Både pedo-tweeten og denne siste runden her har vært en skikkelig nedtur i forhold til Musk for min del. Han må kanskje vurdere å droppe 120-timers arbeidsuker og medisinering, og la Twitter ligge litt. Klarer overhodet ikke se at det som har skjedd har noen som helst positivt i seg, og for det globale perspektivet betyr det ingenting hva som skrives her inne, så en kan like godt innrømme at det ikke akkurat er positivt...

Bingo. Elon Musk har utvilsomt gjort utrolige ting med SpaceX og Tesla, men han har åpenbart noen negative sider han trenger å jobbe med. Når man er sjef for 10000-vis av mennesker, så er noe av det absolutt viktigste man gjør å ansette riktige mennesker i ledelseposisjoner og gi disse nok ansvar. Ledelseflukten tyder vel på en viss manglende evne til å delegere ansvar. Han har tydeligvis ofret helsen på å få kontroll på produksjonen, ned til de minste detaljer. Han er sikkert flink på det, men det er ikke sånn det skal være i store selskaper. Det må være nok andre dyktige folk i organisasjonen til å løse detaljproblemer. Så er det ingen som kan jobbe 120 timer i døgnet i ukesvis uten at det går ut over kvaliteten på arbeidet. Som denne tweeten tydelig viser.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. august 2018, klokken 10:09
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. august 2018, klokken 09:51
Tweeten har nok nær null negativ effekt på salg og produksjon. Tviler også på at rekruttering skades. Så da er vi eventuelt nede på fremtidig lån/funding, forretningsavtaler etc.

Jeg er mer bekymret for inntrykket folk sitter igjen med blant de som ikke følger Tesla tett. Det er jo akkurat det som samme som Elon Musk bekymrer seg for når han vil ta Tesla av børs. All negativ omtale rundt selskapet skader Tesla. Og nå har han selv sørget for masse negativ omtale og støy i mange måneder.  For eksempel er overskrift i Aftenposten akkurat "Sendte omstridt tweet: Elon Musk forsikrer at han ikke var ruset".
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. august 2018, klokken 09:40
Sitat fra: Ares på fredag 17. august 2018, klokken 09:33
Ceo Musk har baller, har ofte blitt imponert over hvor store sjanser han er villig til å ta for saken.

Men i dette tilfellet så spørs det vel om det skader saken mer enn det noe annet. Han vil ta Tesla av børs for å vekk all negativitet rundt selskapet skapt av shorte interessert. Og det er jo greit, men fordi han kom med dette via en tweet som ikke var sjekket av hverken advokater eller via styret, så skaper han jo bare mer støy og usikkerhet rundt selskapet. Og gir masse ammunisjon til kritikere og shortere. Dette er bare forferdelig uprofesjonelt og håper det ikke får langvarige negative konsekvenser for selskapet. 
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. august 2018, klokken 08:58
Sitat fra: OlaM på fredag 17. august 2018, klokken 08:51
Blant annet linket direkte i posten rett over din.

Jaggu  :+1:
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. august 2018, klokken 08:38
Veldig interessant intervju hvor de åpenbart i tillegg til Musk har snakket med to styremedlemmer som er anonyme. Disse var åpenbart misfornøyde med å ikke bli informert på forhånd. Dessuten er de på aktiv jakt etter en COO.

#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. august 2018, klokken 08:29
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:37
Min tolkning er ikke at det ble gjort i affekt. Jeg ville ikke i det hele tatt bli overrasket om han snakket med en advokat om ordlyden før han twittret. Tweetene var jo helt saklige og avbalanserte.

Tja..

SitatElon Musk said no one saw or reviewed his tweet about the plan to take the electric-car maker private before he posted it, the New York Times reported, citing an hour-long interview with the billionaire.

Musk, Tesla's chief executive officer and chairman, typed the tweet as he drove himself to the airport on Aug. 7, the newspaper reported, citing Musk.

Dette er fra et NYT intervju gjengitt blant annet her:

https://finance.yahoo.com/news/musks-bombshell-tesla-tweet-wasnt-044005617.html

Beskriver også ekstremt stress og lange arbeidsuker:

SitatIn the newspaper's account of the interview, published Friday, Musk said he was working up to 120 hours a week and sometimes takes Ambien to get to sleep.

Forøvrig rapporterer også WSJ at Tesla er under etterforskning av SEC og at denne begynte før denne siste episoden knyttet til rapportering av model 3 produksjon. Nå er selvfølgelig ikke etterforskning det samme som at de får straff. Rapportene er ubekreftede, men WSJ har nok gode kilder hvis de går ut med slik info.

https://www.wsj.com/articles/sec-pressing-tesla-directors-for-details-on-communications-with-elon-musk-1534450010

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA