Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arild Nilsen

#1
Njaa - det er akkurat det som er saken.
Batteriet har ikke tapt seg mye - imponerende nok - men det begynner å bli akkurat for dårlig til å komme seg på jobb. Vil ikke bruke mye penger på å sette inn LEV50 batterier da det bare er marginale endringer, ønsker derfor å øke kapasiteten skikkelig, derav spørsmålet om LEV75 passer i bilen. Nå har jeg vel funnet ut at de ikke passer siden de har en noe større størrelse, så da er spm om det finnes andre batterier man kunne satt inn i stedet med høyere energi tetthet.

Skal jeg ta kostnaden og jobben så må det være fordi det utgjør en skikkelig forskjell. En marginal forskjell er ikke interessant.
#2
Hei Kyrre.

Jeg har en 2012 Mitsubishi (88 cellers LEV50 batterier).
Den passerer i disse dager 110 000 km, og jeg har en del erfaring med vinterkjøring.

Bare for å si det med en gang - varmeapparatet i denne bilen suger eselballe  ;D.

Bor i Drammen og kjører til Svene på jobb hver dag - det er ganske nøyaktig 60 km en vei.
På de kaldeste dagene om vinteren - og det er vel da man virkelig trenger et varmeapparat - så kommer jeg meg akkurat frem til jobb med 5-6 km igjen på batteri, da er det uten varme i bilen det meste av veien. Forvarmer bilen når jeg står opp og går i dusjen, og setter på varmeapparatet på fullt der jeg har nedoverbakker og kan regenerere strøm.

Det skal sies at en del av veien er det 90 km grense og det er oppoverbakke - det suuuuuger strøm.
Hjemover er det som regel litt mer varme i bilen, men det er ingen komfort varme.
Har man noenlunde flate veier og 60-70 soner så blir forbruket noe annerledes.

Det er en kald opplevelse med dunjakke, lue, skjerf og votter.

Merker nå at batteriet begynner å tape seg litt, ikke mye, men noen prosent. Skal kjøpe meg utstyr for å måle ut dette. Mulig at denne vinteren blir den vinteren vi må kaste inn håndkledet på de kaldeste dagene.
Hvorfor gidder jeg? Tsjaa, det går en liten fan i meg og så er det litt sport å se hvor lang man kan strekke dette.

Bilen har fungert uten noe problemer siden ny, har kun byttet fordekk på sommerhjulene, og skal bytte bakdekk når jeg skifter hjul senere i høst.

Det er en enkel og lettkjørt krabat, overraskende god å kjøre og er en genial bybil.

Til tross for det negative med varmeapparat og rekkevidde har jeg vært, og er fremdeles, strålende fornøyd med bilen - beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort. Det er litt gokart følelse.

Venter nå på nye LEAF for å se hva som kommer der, fordi jeg ukependler mellom Drammen og Bergen, og håper å kunne bytte fly med bil samt noe mer hjemmekontor.

Så for å konkludere:
Du må se på hva slags type veier og hastigheter du skal bruke bilen på, om avstandene ikke er for lange så kan jeg anbefale deg bilen - det er en bra kost/nytte verdi på denne, og den er gøy å kjøre. Alle som har prøvd min har vært kjempehappy med hvordan den oppfører seg på veien og hvor lett den er å kjøre i byen.
Har du lang vei og høye hastigheter så bør du derimot se etter en annen bil.

Lykke til.

PS: Du kan få kjøpe min om du vil
#3
Sitat fra: kaiat på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:37
Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:25
Noen her som kan bekrefte at I-Miev batteripakke med LEV50 og nyere LEV50N passer overens?

I følge delekatalogen for PSA-klonene er det nytypen batteripakke med LEV50N-celler som settes inn ved batteriskifte, selv på LEV50-bilene. Det er visstnok et "conversion kit" som da må brukes. Hvordan det går å blande LEV50- og LEV50N-celler i samme pakke er jeg ikke sikker på.

Hei og takk for innspill.

Tror ikke det hjelper med LEV50N batterier da det er samme Ah i disse - trenger noen med mer energi i.
Om jeg finner det så blir det kanskje en hel jobb med omprogrammering av SW i bilen - kan bli litt mer enn jeg er villig til å gjøre, men hadde vært et spennende prosjekt.
#4
Sitat fra: Karl-Wilhelm på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:25
Noen her som kan bekrefte at I-Miev batteripakke med LEV50 og nyere LEV50N passer overens?

Før du går videre dog,
1. Kjøp en OBD og sjekk gjenværende kapasitet på batteriet.
2. Vurder om et brukt batteri fra en kondemnert I-Miev plus arbeid er verdt det, batteriene forsvinner fort fra høggerne og koster fra 10.000kr og opp, 15.000kr++ er kanskje mer vanlig? Det gamle batteriet kan også selges.

Det kan hende det er lettere å selge deres I-Miev og kjøpe en nyere en som har gått betraktelig kortere for mellomlegget av batteribyttet. Hold et øye med finn.

Takker for innspill - som jeg svarte i et annet innlegg her så er jeg i gang med prosessen med å måle.

Om jeg må kjøpe en hel bil så blir det nok en ny bil - venter spent på nye LEAF.
#5
Sitat fra: svingen på tirsdag 01. august 2017, klokken 18:59
Du bør få målt hva den laveste cellen er,mener hvis 1 er lav så blir hele bilen kortere rekkevidde på. Blir som en lommelykt med mange batterie og så er 1 dårlig. 1 celle koster ikke mye mener jeg undet 1000kr? Kan må med android tlf og blåtann sak på kjells. (Søk på canion her på forumet) har selv forsøkt å få flere kwh ved å bytte batteri det virker ikke lett/billig men bytte hele batteriet er nok mulig mener å ha sett trilling batterier til rundt 20 tusen og noen tusen får jobben bør det være mulig. Elbilmekken på fornebu er nok en kar som kan hjelpe her. Han har og bytta enkelt "batterier/celler" på trillinger.

Takk for svar.
Har tenkt samme tanken, og har allerede lastet ned en app - skal kjøpe med et adapter for å hente ut data.
Egentlig tviler jeg på om det er dette er problemet, er nok heller det at pakken som helhet er i ferd med å tape seg noe etter 110 000 km og et ukjent antall ladinger.
#6
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 01. august 2017, klokken 16:20
Det jeg ville gjort i ditt tilfelle er å bytte hele batteri pakken til den nye typen som kom i 2013. Da disse holder ca 3 ganger så lenge med samme kapasitets tap. Cellene er 100% like store.  Få tak i batteri fra 2014 modell eller nyere fra Imeiv som har 88 cellers batteri(C-zero/ion har 80 celler). Jeg har Berlngo som bruker LEV75 cellers men tror det blir vanskelig å få disse til å passe da de er noe større å tyngre utfra det jeg har funnet ut. Det er 2 batteri pakker på min Berlingo med 22.5 kW via 80 celler. 88 celler ville gitt ca 26 Kwh. Vekten på batteri pakkene er ca 380 kg så de har lav ytelse kg/kwh. LEV75/LEV50N er  av den nye typen som skal klare ca 3000-5000 fulle sykluser iflg fabrikk før de når 80% av ny kapsitet.  mot ca 1000 på de "gamle" LEV50 som er på din bil.

Takk for svar.
Usikker på om det løser utfordringen da det er rekkevidden som er problemet, dvs LEV50N og LEV50 har vel samme mengde energi, men LEV50N har bedre "kvalitet". Trenger vel egentlig batterier med mer energi - dvs flere Ah
#7
Hei alle-

Er ny i forumet, men "voksen" som elbil pilot.
Har hatt katta mi i 5 år nå, og i disse dager passerer den 110 000 km på samme batteripakke (faktisk samme dekk på bakhjulene også  ;D )

Det er en framifrå bil, og den ble fort familiens lille hore når den kom i hus, alle ville ha tur med denne og lot fossilbilene stå.

Nå tror jeg tiden begynner å bli moden for å bytte batterier fordi jeg har 7 mil til jobb, og på vinteren tømmes batteriet fort i 90 km i motbakke  (Drammen  - Svene)
De 2 siste vintrene har det blitt hustrig når det kryper ned mot 20 blå, og det ikke er strøm til å kjøre varmeapparatet. Selv uten varme i bilen så er jeg nede på 6 km når jeg parkerer på jobb. Det var sist vinter, og kommende vinter er muligens marginene ikke på min side når jobben kaller og vinterkulda ligger som et dasslokk over Drammensdalen.

Jeg forsøker å lese meg opp på batterityper til bilen, og leser litt om LEV50 og LEV50N, samt at det skal være noe som heter LEV75 batterier.

Skal innrømme at dette kan jeg ingenting om, men jeg er kjapp i hjernevindingene og lærer lett.

Det jeg lurer på er:

Kan man få større rekkevidde om man bytter LEV50 med LEV50N?
Er det mulig å gjøre det? Dvs - er det samme fysiske plass og vil elektronikken takle det? Mekkingen er mulig - det har jeg sett på YouTube.

Er det noen som vet hva slike celler koster? Å kjøpe via forhandler i Norge/Europa er utelukket - det er hinsides priser.

Er det mulig å bytte til LEV75 batterier? Fysisk plass og elektronikk igjen?

Supert om noe har kunnskap om dette og gidder svare.
Vil gjerne piske denne katta til 200 000 før jeg pensjonerer henne.

Hører fra en eller flere av dere.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA