Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Geir Arne

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Uforutsigbar batterikapasitet, 30kWhbil.
søndag 20. august 2017, klokken 15:59
Siden sist jeg skrev her, har jeg skaffet meg div erfaring med hurtiglading:
Og jeg merker meg at dersom jeg lader opp 50% (f.eks fra 20 til 70), så måler ladestasjonen at den har gitt meg ca 12 kwh.
Hvordan kan dette forklares når jeg har 30 kwh batteri? 12kwh er 40% av 30 kwh - og ikke 50%...

Dagens kjøretur på 270km krevde 150% av batteriet (inkl lading selvfølgelig). NissanEv-appen forteller at totalt strømforbruk er 37,5kwh. Med andre ord yter et fulladet batteri 25 kwh. Dette synes jeg er for dårlig med ny bil og 30kwh batteri...

Er det andre som har relevant erfaring å dele om dette?
#2
DRIFTSBATTERI / Sv: Uforutsigbar batterikapasitet, 30kWhbil.
torsdag 03. august 2017, klokken 15:40
Takk for oppklarende svar. Dette skjønner jeg - og det er jo altså en logisk forklaring på problemet.
Men Nissan inngir jo ikke tillitt - dette er ting de tydeligvis har null kunnskap om. Jeg stilte spørsmålet til lokal forhandler som måtte sende spørsmålet videre. De lurte først på om jeg var ingeniør... Dernest så kom de med noe tøv om at hvis jeg skulle foreta så nøyaktige målinger, måtte jeg ta hensyn til flere parametere, som f eks vindstyrke... Hvor sannsynlig er det liksom at motvinden alltid øker når batteriet nærmer seg slutten??? Og uansett burde det gitt utslag i økt forbruk.
#3
DRIFTSBATTERI / Sv: Uforutsigbar batterikapasitet, 30kWhbil.
tirsdag 01. august 2017, klokken 13:43
% er fra dashbord
#4
Lading / Sv: 80% eller 100%
tirsdag 01. august 2017, klokken 12:59
Leser mye om 80% eller 100% her på el-bilforum.
Kjøpte Leaf i mai, og jeg spurte selgeren om dette - og han mente det ikke spilte noen rolle - at batteriene nå var så bra at de krevde å bli ladet på en viss måte.
Nå ser jeg her i forumet at tillitten til selgerne er liten. Derfor har jeg også forsøkt å finlese Brukerhåndboka, men finner heller ingen anbefaling der om å stoppe lading på 80%.
I brukerhåndboka står det heller ingen advarsel om å la bilen stå lenge på 100%, slik det advares heftig mot her...
#5
DRIFTSBATTERI / Sv: Uforutsigbar batterikapasitet, 30kWhbil.
tirsdag 01. august 2017, klokken 12:33
Skjønte ikke helt det.
Men det betyr at jeg må anse dette fenomenet som normalt?
#6
DRIFTSBATTERI / Uforutsigbar batterikapasitet, 30kWhbil.
tirsdag 01. august 2017, klokken 10:59
Har kjørt Leaf, 30kwh, i to måneder nå. Og har gjort meg en erfaring som Nissan ikke vil høre på. Noen som har samme erfaring som meg? Eventuelt noen tips?

Jeg legger tidlig merke til at samme kjøretur under samme forhold bruker ca 15% av batteriet om det er fulladet, men ca 20% dersom det er under halvfullt. Jeg er aldri i nærheten av å få samme kjørelengde ut av siste halvdel av batteriet som av første. Det er dermed helt umulig å vite hvor langt jeg har igjen og må operere med en sikkerhetsmargin på 30km.

Ved målinger erfarer jeg at:
Fra 100%-90% yter batteriet ca 3,0kwh
Fra 90%-80% yter batteriet ca 3,0kwh
Fra 80%-70% yter batteriet ca 2,7kwh
Fra 70%-60% yter batteriet ca 2,6kwh
Fra 60%-50% yter batteriet ca 2,6kwh
Fra 50%-40% yter batteriet ca 2,3kwh
Fra 40%-30% yter batteriet ca 2,2kwh
(Sjelden jeg kjører lengre uten lading, så jeg har ikke gode målinger lenger ned enda.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA