Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Battello

#1
e-Golf / Sv: Strøm i bakre 12V kontakt
fredag 04. august 2017, klokken 22:13
Jeg har en Golf 2014 modell (bensin). På den bakre 12V kontakten går strømmen av når jeg slår av tenningen.
#2
Sitat fra: Griffel på søndag 30. juli 2017, klokken 21:27
Sitat fra: Battello på søndag 30. juli 2017, klokken 20:37
Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.
Dette er en regel skrevet for de tilfelle hvor en har en felles jordfeilbryter for flere kurser. En forutsetter at grunnen til at B type er brukt er fare for DC feil.
Summen av noen små DC feil kan da få A automaten til å gå i metning og ikke reagere på AC feil og beskytte de andre kursene den også står for.
Dermed har dette blitt et prinsippregel.

Har en for eksempel en underfordeling i garasjen med stiger sikret med en A-jordfeilautomat og et antall kurser ut fra denne hvor noen kan forårsake en DC feil kan slike DC feil hindre forankoblet A type i å gjøre jobben om det oppstår en feil på en av de andre kursene.

Det har altså ikke å gjøre med B type vernet som så dan, men med at disse er montert fordi det er fare for DC feil.

I et tilfelle uten en felles jordfeilbryter A for denne og andre kurser har regelen ingen mening.

Takk for svaret. Da forstår jeg det slik at det egentlig burde være en jordfeilbryter (type A) i sikringsskapet for denne kursen også, siden den går til en CEE-kontakt og denne kontakten kan eventuelt brukes til annet utstyr. Ikke at jeg har planer om dette, men i tilfelle noen skulle bruke kontakten til noe annet enn en ladestasjon med B-vern.
#3
Jeg har fått installert egen kurs fra sikringsskapet til en CEE-kontakt i garasjen. Der står det en lader med jordfeilbryter type B. Alle kurser i sikringsskapet har egne jordfeilbrytere unntatt denne kursen. Denne har kun sikring. Jeg ville egentlig ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet også på denne kursen, men elektrikeren sa at to jordfeilbrytere etter hverandre ikke er tillatt. Det skrives også her på forumet at dette er et problem, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.

Er det noen som kan utdype dette nærmere eller gi meg en link til en beskrivelse av problemet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA