Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik Ola Ulvestad

#1
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 19. mai 2017, klokken 11:00
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Nja, DC feilstrøm under utløsenivå til type B  vern kan likevel maskere funksjon til ovanforliggande type A vern for AC feil, er det ikkje så? Derfor er det ikkje anbefalt med A + B. Men det kan nok diskuterast om det likevel er betre enn ikkje noko vern i heile tatt. Forvirrande, ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#2
Sitat fra: Alf79 på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 16:59
Hei!

Vi er et lite sameie i Oslo med en felles garasje med 3 plasser, hvor vi ønsker å installere i første omgang ihvertfall 2 ladere. Vi har felles måler, men ikke noe felles regnskap. Så er ute etter en god løsning for borettslag i "miniformat". Noen tips?

Mvh
Alf M Brasøygård
Spørst jo litt på kva kapasitet du vil ha. Om du kun har 1 stk 16A kurs tilgjengelig i garasja må du kanskje heilt ned i 6A pr ladestasjon. I så fall kan du sette opp 2 enkle ladestasjonar og 2 stk 1-fas energimålarar med display for å lese av akkumulert kwh manuelt pr mnd,år,etc. Kan vere tilstrekkelig for daglig småkjøring med biler med 1-fas lading  (feks Leaf). (Om ladestasjon er uten DC lekasjestrømdetektor skal du også ha 1 stk jordfeilvern type B. Muligens må du også bytte vern i ovanforliggande fordeling til type B.) Om du treng meir effekt må du enten utvide anlegget eller etablere lastfordeling.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#3
Sitat fra: Elbilsjokka på søndag 01. oktober 2017, klokken 17:35
Sameiet jeg bor i har krevet lenge at man skal installere hjemmelader hvis man ønsker å lade El-bilen sin hjemme.
vi har fellesgarasje her hvor alle har tildelt sin plass
jeg fikk min installert i forrige mnd, og med velsignelse av styreleder. siden vi i sameiet krever at vår
"huselektriker " godskjenner hver enkel montasje så skaffet jeg meg dette også.  gjort alt etter boka som kreves, og med dette må man også signere en avtale med borettslaget for å bruke sin egen ladestasjon. i denne kontrakten står det bla. følgende
"Alle kostnader vedrørende etablering av ladeplass må dekkes av den enkelte seksjonseier / huseier.
Dersom endringer i gjeldende retningslinjer for bruk av ladeplassen medfører krav til endringer i
installerte ladestasjoner, må også kostnadene til dette dekkes av den enkelte seksjonseier / huseier."

planen var lenge at så lenge det var plass så kunne hver enkel installere dette i sin garasje og betale selv, når det bare var 3-4 plasser igjen av elektrisk kapasitet skulle styret lage en felles ladeplass for resten..da er det førstemann til mølla prinsippet og hvis man ikke trengte ladeplass lenger kunne man bli nødt til å rotere garasjeplass.

men nå har lederen i sameiet funnet ut at det er smartere å ha såkalte smarte ladestasjoner som går på felles ladenettverk som gjør at flere kan ha plass. noe som ikke er dumt og jeg støtter fult ut. men det medfører at alle som har kjøpt og montert sin må betale for enda en ny ladestasjon.

kan sameiet da kreve at jeg og flere må ut med nye 20 000 kr++, eller kan jeg be de dekke ny fordi det er urimelig å be noen kjøpe en lader til 15-20 000kr for så å ombestemme seg å be de kjøpe ny type for 20 000 kr ish ?

lederen mener lovverket er klart og tydelig på at hver seksjoneier/huseier må betale for ny. men jeg finner ingenting om dette på loverket. ? har han rett eller finner han lover andre steder.

all hjelp tas imot med takk
Er det samme type ladestasjon på alle eksisterande plassar pr i dag? Evt kva type/modell er dette?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#4
Koplar du opp 3 stk ladestasjonar for 3-fas er det vel vanlig å rotere på fasetilkopling eller for kvar veggboks , eller? 1-fas bilar blir då optimalt fordelt. (Bortsett frå Zaptec med sitt fasefordeling konsept som gjer det "in-da-box")

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#5
Lade hjemme / Sv: Ladepunkt hjemme
onsdag 23. august 2017, klokken 09:27
(liten avsporing) Får du ladepunkt heime frå Fortum eller Grønn Kontakt ? Ein kjapp google ga meg ingenting på det...

Edit:
My bad, fant det no :-) Ser at Fortum er på jakt etter pilotkundar for dette; http://www.fortum.no/hjemmelading/

Beste leverandøren er vel den som du kan utnytte også i ladenettverk rundt i landet for å få bonus i form av lademinutter, evt rabatt på strøm til hus og/eller bil, tilbud i shopping, etc.

Om du stort sett kun ladar heime om natta blir det vel  installsjonsprisen som bestemmer.

(Personlig vil eg nøye meg med 16 A (3.7 kW) ladekabel (Siemens) på industrikontakt. Får en god pris på denne og har også kun 25 A kurs i garasja.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA