Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AtleCM

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Barnevogn og hundebur
onsdag 27. september 2017, klokken 22:03
En TFK Jogger Twist (eller hva den nå heter) går fint baki vår 2017-modell, med da kan du glemme hund både med og uten bur...
#2
Mekanisk / Sv: Montering av hengerfeste på Nissan Leaf
torsdag 24. august 2017, klokken 06:28
Da jeg passerte Vikeså i Rogaland her om dagen så jeg en Leaf med en biltilhenger lastet opp med dekk bakpå. Det så litt brutalt ut, lyste liksom "hei, stopp meg i kontroll!"

Men praktisk? Ja, hadde vært konge om det var lov.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Tilbud på utående Leaf?
søndag 20. august 2017, klokken 12:19
Sørlandets bilsenter selger Acenta 24kW for 189 900,-
209 000,- med vinterdekk, met. lakk og type 2-kabel.

Nordic kommer på 221 000,- for samme pakke men med skvettlapper i tillegg (ikke spør).

#4
Lading / Sv: 80% eller 100%
onsdag 02. august 2017, klokken 14:23
Sitat fra: Geir Arne på tirsdag 01. august 2017, klokken 12:59
Leser mye om 80% eller 100% her på el-bilforum.
Kjøpte Leaf i mai, og jeg spurte selgeren om dette - og han mente det ikke spilte noen rolle - at batteriene nå var så bra at de krevde å bli ladet på en viss måte.
Nå ser jeg her i forumet at tillitten til selgerne er liten. Derfor har jeg også forsøkt å finlese Brukerhåndboka, men finner heller ingen anbefaling der om å stoppe lading på 80%.
I brukerhåndboka står det heller ingen advarsel om å la bilen stå lenge på 100%, slik det advares heftig mot her...

Jeg har en 17-modell, og der står det at man bør lade den ut til det er seks streker igjen om bilen skal stå lenge.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Sikkerhetssvakhet i Leaf via 2G-forbindelse
onsdag 02. august 2017, klokken 14:03
Det skal lite ressurser til for å lage en hjemmelaget falsk basestasjon. Google og Ebay løser alt. Det finnes ferdige oppsett som er bare å laste ned.

Om 2G-nettet er slått av er det superenkelt å få leafen til å koble seg til basen din, den vil være glad for å endelig få noe å snakke med :) I GSM autentiseres håndsettene av basen, men basen autentiseres ikke av håndsettene. Derfor er det lett å få en mobil til å koble seg opp mot en falsk base.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Feste nettbrett i Leaf
fredag 28. juli 2017, klokken 19:35
Car home ultra? Jeg har tenkt på det samme med et gammelt Samsung 7,7 jeg har liggende. Ser veldig bra ut, håper det henger i kulde og varme.
#7
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
mandag 24. juli 2017, klokken 23:59
Takk takk.

Joda, antar at det er noe økonomi som har noe med saken å gjøre ja. Passer dårlig gjør det uansett.

Noen har vel regnet på at det er bedre å bytte batteriet en gang ekstra i løpet av bilens levetid enn å bruke noen liter ekstra bensin/diesel.
...eller å få noen ekstra meter ut av det store batteriet.
#8
Elektriske utfordringer / Sv: Tomt 12v batteri..... igjen
mandag 24. juli 2017, klokken 21:27
Hei hei, første innlegg her. Har bestilt meg ny gammel-Leaf som jeg får i neste uke. Kampanjetilbud jeg ikke kunne si nei til.

Uansett. Jeg har jo selvsagt ingen erfaring med dette problemet i Leaf, men kan dele andre erfaringer.

Jeg har en 2016 modell Vito på jobb. Denne har mye ekstra strømting montert, bl.a et landstrømopplegg. Jeg har en batterimonitor fra Victron på dashen. Denne viser at bilen lader startbatteriet med 14,noe volt en liten stund etter start, så slutter den å lade. Da ligger spenningen på ca 12,4V. Slik ligger den i timesvis, bortsett fra hver gang jeg kjører gjennom en tunnel  ;D
Jeg kan, som dere gjør med viskerene, starte ladingen ved å slå på kjørelysene. Da holder spenningen seg over 14V konstant.
Den begynner å lade en sjelden gang ellers også, men jeg har ikke klart å finne ut hva det skyldes ennå...

Så det er ikke bare Leaf som er sær på ladingen. Jeg skal snakke med noen som kan noe hos BOS etter ferien da dette er litt irriterende. Forbruksbatteriet kobles fra automatisk etter fire minutter ved 12,4V så da "ser" ikke bilen at det må lades. Jeg bruker mye strøm, så må stadig vekk slå på lysene under kjøring for at ikke instrumentene skal slå seg av.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA