Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mjoellnir

#1
og da kan jeg jo kjøpe en slik i stedet som kan kobles til CEE og spare et par tusen:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
#2
Godt poeng. jeg tar det med meg videre.

Installering av ny kurs, trekking av kabel og ladestasjon kom på 15 000 inkl mva
Bortfall av ladestasjon og installering av b-bryter og industristikk vil koste 7875 inkl mva i stedet.

Så det er omtrent halve prisen.
#3
vel siden elektrikker tar litt ansvar her, noe han strengt tatt ikke har behøvd å gjort.. så har han gitt meg et tilbud om å endre til  15 A  industristikk uten ekstra arbeidskostnader. Det betyr at vi kan få samme lading som med ladesatasjonen (3,3kw) til halvparten av prisen vi  skulle ha betalt. - eller tar jeg feil?

Da er det også enkelt og billig å endre til 3-fase ladestasjon senere om det skulle være mulig.

Ny bil blir det uansett ikke på oss før i 2020 pga leasing av nåværende ikke-elbil - og da kan det være andre løsninger på markedet.

Har ikke helt bestemt meg enda..
#4
svar fra elektrikker:
Sitat
Det som er problemet hos deg er skjevbelastning på el-anlegget.

Tilsynet anbefaler maks 20A 1-fas uttak ifbm lading av bil.

Anlegget som er montert hos deg kan stilles ned til 16A slik det står nå. (3600W ) grunnet tverrsnittet på kabel.
Skal du ta vekk ladestasjon, er maks last på stikk 10 A (shuko) 2300W  eller 15 A  3300W på industristikk. ( rundstift )
#5
ja, elektrikker mener stasjonen må justeres og at den bare kan gi 3kw på 16amp.. Han sier at de fleste andre elbiler ville ha klart 3-fas og dermed kunne lade 7kw.
har uansett ikke mulighet til å installere tykkere ledning fra sikringsskapet til garasjen. det blir for stygt.
#6
Så vi fikk i går installert en Salto ladeboks. Løsningen ble siden vi har 400v sikringsskap å legge en 3-fase ledning fra en 16amp kurs ut i garasjen og inn i boksen slik at vi skulle få benytte oss av 6kw laderen i bilen.

Nå går sikringen etter et par minutter og elektriker mener det er fordi Leaf ikke kan benytte seg av 400v 3-fase ladere.

Alternativer nå er å sette ned ladestrøm til 3kw eller bytte ut ladestasjonen med en stikkontakt for lading med den andre kabelen.

Det er ikke et alternativ å legge 32 amp 1-fase ledning på grunn av begrensninger i skapet.

Stemmer dette? hva ville dere ha gjort?
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Uforutsigbar batterikapasitet, 30kWhbil.
onsdag 02. august 2017, klokken 09:21
med andre ord, det lønner seg å lade 100% så ofte som mulig?
#8
Lading / Sv: lade leaf med 6,6 kw
onsdag 02. august 2017, klokken 09:17
takk for gode råd. jeg ser samme produsent har tilsvarende boks uten integrert kabel som ikke bør koste noe mer i allefall.

Vi går nok for denne løsningen..
#9
Lading / Sv: lade leaf med 6,6 kw
tirsdag 01. august 2017, klokken 20:52
Fikk følgende tilbud fra elektrikker
Sitat
Jeg har sett litt igjennom på lademuligheter for din bil. Salto har en stasjon som er 1-fas 32A med maks effekt på 7300W, altså godt innafor.
Den har i tillegg innebygget B-vern, og leveres med 5m ladekabel fast montert i stasjonen.
Jeg kan levere og montere denne for kr 15000.- ink mva ferdig til å plugge inn.
hva syns dere?
#10
Lading / lade leaf med 6,6 kw
onsdag 19. juli 2017, klokken 00:05
Snart kommer konas nye Leaf i hus og den har installert 6,6 kw lader.

Hva trengs for å få utnyttet den? Holder det å installere en egen kurs med 32amp 400v og cee kontakt, eller må vi ha en vegglader også?
Vil denne typen fungere for dette?: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

beklager nybegynnerspørsmålet :) takk for svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA