Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LunaPetunia

#1
Zoe / Sv: Ladegarasjen Akershus Festning - ikke for Zoe?
fredag 28. juli 2017, klokken 19:47
Går fint med "grønn overgang"
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:37
"Zoella" (ja, hun må jo ha et navn :-* )er kommet i hus og har fått sin første ildprøve. Galskap egentlig og helt på impuls :laugh:
Jeg fikk bilen veldig raskt fordi den sto på lager, og dagen etter dro jeg og en venn på impuls til Danmark og Legoland! Dvs vi to voksne og tre barn med hvert sitt barnesete. Det ble veldig trangt med det gikk.

Første etappe var Stena Lina fra Oslo til Fredrikshavn. Min venn er matematiker :laugh:, så vi gjorde masse regning på hvor stort batteriet er, hvor langt det er og hvordan vi kunne lade eller kjøre direkte med ulike hastigheter. Renault har også en kalkulator. Vi fant ut at vi ville prøve å kjøre 23 mil direkte. Det gikk som en drøm med nesten 30% batteri igjen.

Vi ladet ved leiligheten. Hjemturen ble tøff for lille Zoella. Først den lange veien til Fredrikshavn på motorvei som er 27 mil. Da måtte vi holde oss under 90. Så ladet vi mens vi var på badeland rett ved ferga. Vi skulle kjøre rett hjem fra ferga til rett sør for Oslo og alle barne skulle sove i bilen! Det var 25 mil, men nå hadde matematikeren også erfaringstall fra motorvei og jeg fikk oppgitt eksakt fart jeg kunne holde :police: I snitt holdt vi nesten 90, men var oppe i 100 og 110 på mange strekninger. Vel fremme hadde vi 4% batteri igjen  :P

Jeg vet ikke om det er lurt å presse batteriet sånn, men det kjentes veldig trygt for en som har kjørt lite elbil å ha med en regnemester på turen. Og Zoe imponerte stort.

PS
Vi stod ved siden av en svart og rød Kia elbil på ferga som også skulle til Oslo. De skulle stoppe for å superlade to ganger sa de - og trodde ikke noe på at vi damene skulle kjøre direkte  :laugh:

#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
tirsdag 18. juli 2017, klokken 09:04
Sitat fra: cbjornerud på tirsdag 18. juli 2017, klokken 00:29
Sitat fra: LunaPetunia på mandag 17. juli 2017, klokken 19:15

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Gratulerer med bilkjøp, tror du vil bli fornøyd. Et tips om Zaptec. Be om å få utgaven med CEE kontakt, den lader med 16A, og er i praksis dobbelt så rask som utgaven med Schuko plugg. Så kjøper du en overgang hos Biltema http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44572 for bruk de få gangene du kun har tilgang til Schuko, men sjekk da at det er en kontakt og kabling av god kvalitet, Zaptec lar seg ikke stille ned i effekt. Det er ikke etter boka, og jeg ville ikke ladet slik over natten på en gammel kontakt, men for et par timers lading der du sjekker kontakten en gang i blandt bør det kunne gå.
Ang lading på jobben på 22KW så vær oppmerksom på at ladehastigheten synker rask med lavere temperaturer. Det er derfor lurt å sette bilen til lading med en gang du parkerer etter en lenger kjøretur, da er batteriet varmt. Ladingen generer ikke nok varme i seg selv til å få opp temperaturen på batteriet, det vil derfor ta mye lenge tid å lade opp hvis du starter med kaldt batteri.

Akkurat nå som jeg trodde jeg hadde skjønt alle pluggene  :laugh: :-*
Tusen takk for tipset - jeg skal spørre om å få CEE versjonen!
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
mandag 17. juli 2017, klokken 19:15
Takk for mange gode svar.

Det endte med at jeg har bestilt en Renault Zoe med laveste utstyrsnivå. Jeg bryr meg lite om kule duppedingser og biler generelt, men jeg grøsser hvis jeg må ut av bilen i regnvær eller slaps for å lade  :-*
Det er mulig en annen bil vil fungere bedre de få gangene jeg skal kjøre på virkelig langtur, men for daglig kjøring til jobb og min faste Lillehammer tur blir det bedre for meg å slippe ladestopp. Sagt på en annen måte: litt kortere ventetid på 5 turer i året, oppveier ikke fordelen med at bilen er perfekt for meg de andre 500 turene.

Stort batteri gjør at jeg kan "laste opp" rekkevidde og ha en god del å gå på til kveldsbruk. Jeg antar jeg kan kjøre t/r arbeid og likevel ha 10 mil å bruke på kvelden.

Får også med en Saptec lader som kan brukes i vanlig husholdningskontakt. I tillegg anbefalte de en overgang hvis jeg skal kunne lade på alle kommunale ladere i Oslo. Får se om jeg fikser det etterhvert.

Nå ser jeg frem til å fylle diesel på min Peugeot 208 for siste gang og legge den ut på finn! :laugh:
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
lørdag 15. juli 2017, klokken 10:48
Og ett spm til: hvor fort kan jeg kjøre med en Soul for at den skal klare 18 mil med varmeapparat i f.eks minus 5 grader? Kan jeg holde jevn fart på 90 for eksempel?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
lørdag 15. juli 2017, klokken 10:46
eUP hadde passet meg veldig bra, men jeg har ikke vurdert den pga at jeg må klare 10 mil hele året på motorvei uten å lade: etter å ha ladet 100% på jobb må jeg kjøre 5 mil hjem på E6 med 100 og 110 sone. Jeg kan ikke lade hjemme, så på samme lading må jeg kjøre 5 mil til jobb før jeg kan lade igjen.
Mulig dere som har hatt elbil lenge klarer det, men jeg vil ha det godt og varmt og helst ikke ligge i 70 på motorveien...

Får jeg fulladet en Soul eller Zoe på type2 22 kw på 8 timer?
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med begrenset budsjett
fredag 14. juli 2017, klokken 18:25
Takk for gode forslag her. Jeg har regnet på at jeg kan spare mye på å ha elbil, men det er også viktig at den ikke blir for dyr i innkjøp. Har allerede makset ut hva jeg kan låne ved boligkjøp.

Det er fristende å kjøpe en rimelig Soul eller Leaf pga pris, men jeg er usikker på hvor godt det vil fungere. Jeg har leid noen elbiler på nabobil, en Kia Soul som jeg regner med var 27kwh og en Nissan Leaf som jeg tror var 24kwh. Dette var om vinteren, og begge brukte mer enn 50% en vei til jobb. Jeg kjører mot trafikken, så jeg kan ligge i fartgrensen på 100-110. Jeg er derfor litt skeptisk til om disse to klarer noe særlig mer enn 10-12 mil mot Lillehammer om vinteren?

Med lading kun på jobb trenger jeg minst 10 mil rekkevidde på E6 hele året (må komme meg hjem 5 mil+5mil tilbake til jobb). I tillegg skulle jeg gjerne hatt litt mer for å kunne bruke bilen til småkjøring på kveldstid uten å lade. Klarer virkelig Leaf 30 180 km på motorveien om vinteren? Og Soul 30 200 km hele året?
Dette blir den eneste bilen for meg.

Lader på jobb er type2 22 kw. Jeg har ikke bruk for hjemmelader fra Renault hvis jeg velger den bilen, så jeg må ha den boksen som kan lade på i alle vanlige stikkontakter.

Jeg er klar over at Zoe lader sakte, men det vil være svært sjelden jeg har behov for å kjøre mer enn 18 mil. Det er viktigere for meg at bilen fungerer til/fra jobb og til Lillehammer.

Er det noen her som har kjørt Leaf med 30 kw batteri fra Oslo til Lillehammer om vinteren uten å lade? ''

18 mil hele året er nok det viktigste kravet for mitt kjøp.

#8
Kjøpe elbil? / Elbil med begrenset budsjett
fredag 14. juli 2017, klokken 08:56
Ser det er mange gode råd om kjøp, men vil jeg gjerne ha råd fra dere med erfaring for mine konkrete behov.

Bilen skal bli brukt som pendlerbil fra Oslo til Østfold hver dag ca 50 km hver vei. Lademulighet på jobb (22 kw?), men ikke/dårlig mulighet for lading hjemme. På toppen av dette skal bilen brukes på turer fra Oslo til Lillehammer ca 10-20 ganger pr år. Det er 180 km hver vei og det vil være mulighet for å lade der med vanlig stikkontakt. Det er veldig bra om jeg kan kjøre denne turen uten å lade på vei. 2-3 ganger i året kan det bli lenger turer opp til 450 km hver vei.
Fordi jeg ikke har lading hjemme, må jeg lade til 100% på jobb og helst ha litt batteri til ekstra kjøring i tillegg til 100 km pendling.

Budsjett er en stor begrensning med egentlig maks på kr 200 000. Jeg lurer likevel på å strekke meg til en Renault Zoe med 40kw batteri og laveste utstyrnivå. Den kommer på 229 000 pluss pluss.

Alternativ kan være en brukt Nissan Leaf med 30 kw batteri til rundt 200 000.

Hyundai Ioniq synes jeg er veldig bra, men den er litt for dyr og veldig lang ventetid. '
Kan Kia Soul være ett alternativ?
Andre forslag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA