Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - J.Lafton

#1
Det er fullt mulig å bytte til en større sikring å legge opp kurs for lading.
Her må det gjøres en beregning utifrå forlegningsmåte på kursen du vil legge opp. Mulig du er nødt til å opp i 6 kvadrat.
#2
Nå er jo anlegget hos trådstarter 230v TT nett. Å på ett 230v TT og IT nett er det ikke mulig å kjøre med 1 fas kurs. Her er kunn 2 fas og 3 fas mulig.
Vet at dette med 1 fas henger igjen fra gammelt av. Men det er feil tolkning.
1fas er kunn mulig på TN nett der du kjører fas mot null leder.

Så med en 32A 3 fas kurs er er beste løsningen å ha to ladere på 2x 16A . Eventuelt ha ladere med lastdeling så man kan kjøre en lader på f.eks 28A og en annen på 4A
#3
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?
mandag 09. oktober 2017, klokken 21:37
Jeg har valgt ZapCharger som skal monteres hjemme.
Den er noe dyrere enn andre, men her har man en enkel løsning på styring og lastbegrensninger via app. Noe som kan være kjekt å ha fremover når effektavgift på nettleie kommer ettervert. Også kan man sette laderen til å lade maks på det tidspunktet på natten hvor det er billigst strøm.
#4
e-Golf / Sv: Navigasjon på E-golf
lørdag 23. september 2017, klokken 10:15
Jeg også bestilte bilen med premium telefon slik at jeg har den på nett hele tiden. Om man velger å bruke telefon som hotspot, mener jeg man må koble til manuelt hver gang man skal ut å kjøre.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler ikke fritatt i Svinesund-bommen?
mandag 11. september 2017, klokken 21:45
Dette var vel et samarbeid med å bygge broen. Derfor det før var bom på begge sider av grensa. Svenskene har nå for en stund siden tjent inn kostnaden. Å da tar Norge sitt snitt å kunne håve inn mer penger..
Det er det jeg har fått forklart av folk i Østfold.
#6
e-Golf / Sv: Prøvekjøring e-Golf 2017 - WIP
fredag 14. juli 2017, klokken 13:27
Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 11:08
Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:21
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 05. mai 2017, klokken 18:01
- Rotete layout på rattkontroller for media og ACC. Når du må kikke på kontrollene for å finne ut hva som er hva blir det kontraproduktivt. Kast meg i veggen, men ZOE har etter min mening den mest trafikksikre løsningen med musikkstyring via kontroller festet på rattstammen og kjøreteknisk på rattet.
Morsomt å se hvor forskjellige man er. Multifunksjonsrattet på Ioniq var et av ankepunktene mine på den bilen. Jeg kjørte den umiddelbart fra forhandler og 300 meter rett ut på motorvei, og måtte sitte og se på rattet i 100km/t flere ganger, fordi jeg satt og prøvde å bevege på ting som ikke var brytere. Trodde noe var trykk mens det var vipp eller noe i den duren. Hadde helt sikkert gått seg til etter kort tid, men jeg irriterer meg over ting som krever tilvenning fordi det (i mine øyne) er dårlig design. Morsomt at du hadde samme opplevelse med rattet i e-Golf - som jeg IKKE hadde problemer med. Men det kan hende at VW sitt er mer likt BMW sitt - som igjen gjør at assosiasjoner gjør noe mer intuitivt.
Jepp. Der er folk forskjellige.
Kommer fra Renault hvor kun +(set)/-(set) og Resume/off sitter på ratt. Med +(set)/-(set) på venstre side og Resume/off på høyre. Betjening av multimedia sitter på egen spak på høyre side bak ratt og aktiveringkansellering av talekommandoer gjøres med høyre kne (bryter på rattstamme). Ingen problem å ta imot samtaler/betjene anlegg samtidig som jeg holder orden på Cruise Control og betjener rattet. Har også tydelige, følbare markeringer en umulig kan ta feil av selv med rattet snudd i ulike vinkler.

Problemet med Golf er at funksjonene ligger spredd utover rattet, uten berøringmarkeringer som tydelig skiller funksjoner, samt tidvis kontraproduktiv plassering (volum/cruise off (ligger i tillegg på indre knapp hvor en må strekke tommel/skifte posisjon på hånd)/resume). Nissan, Hyundai og Kia har funksjonene mer gruppert og mulig å adskille ved berøring, men fremdeles for mye på selve rattet. Nissan har en merkelig løsning der funksjonene sitter på horn-betjeningen (ble en del ufrivillig tuting når jeg betjente Cruise).

Alt ì alt, mange løsninger og litt å sette seg inn i ved bytte av bil.

[emoji41]


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Dette med plassering av knapper og brytere er veldig individuelt hva folk mener. Jeg mener motsatt av deg, å syntes golf har den beste plassering av knapper.
#7
e-Golf / Sv: Bekreftelse produksjon.
torsdag 13. juli 2017, klokken 16:42
Dem sa det hos forhandleren min at det ikke ble produksjon før mars/april hvis jeg skulle ha med dynamiske baklys. Så det er nok mer forsinket.
Men skulle ikke være noe problem å ettermontere om man vil ha det.
#8
e-Golf / Sv: Bekreftelse produksjon.
torsdag 13. juli 2017, klokken 09:30
Ja, med active infodisplay var leveringstiden ca 10 uker lengre.
Har tatt med alt unntatt adaptive baklys, da hadde ikke bilen blitt produsert før Mars/April neste år.
#9
e-Golf / Sv: Bekreftelse produksjon.
onsdag 12. juli 2017, klokken 21:56
Bestilte bil i dag med activ infodisplay, fikk da produksjon i uke 46.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA