Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dag

#1
Kjøpe elbil? / Sv: batteriforbruk med kjøring i bakker
torsdag 17. april 2008, klokken 01:04
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. april 2008, klokken 18:07
Partner/Kangoo er de tyngste bilene, og bruker derfor ekstra mye energi opp bakker, og dermed minst egnet for ditt bruk.

Bostedet ditt er langt fra batterivennlig. Det ideelle er motsatt, at en starter bakkene med friskt oppladet batteri.

I ditt tilfelle ville jeg vurdert en lettest mulig bil. Hva med en Kewet buddy med litium batteri?
Da slipper du også unna å "måtte" kjøre batteriene tomme for strøm.

Et annet alternativ er å slite litt lenger med fossilbilen din, og kjøpe noe slikt f.eks: flytheroad.com


Partner/Kangoo er den minste bilen jeg kan bruke og fortsatt ha med en av mine hunder eller to. Det er mulig Kewet kommer i kabrioletversjon, men ellers så tviler jeg på at jeg får plass til en 70kg hund i en slik en :)

Takk for alle innspill. Jeg er redd konklusjonen min blir at jeg kommer rundt i storOslo, og hjem, men ikke så veldig mye lenger. Det er sannsynlig at neste generasjon elbil ala de nye Fiat bilene kan være noe for meg, men ikke til 500k...

dag

#2
Kjøpe elbil? / Sv: batteriforbruk med kjøring i bakker
tirsdag 15. april 2008, klokken 12:40
Bakkene jeg tenker på er ganske bratte, med hårnålsvinger. Fartsgrensen er 50, men det er ikke uvanlig med en sliten turistbuss foran og en innpåsliten SUV bak. Jeg tipper vi bruker ca 10 minutter på det verste strekket. Eksempler: Gamleveien opp fra Drammen/Lierbyen til Liertoppen, over Hanekleivene på E-18, over Sollihøgda.

Normal kjøring skulle tilisi ca 2-4 mil kjøring til/fra jobb via barnehage, men det hadde vært allright med muligheten til å kjøre 5-6 mil uten å være helt svett når vi når de siste bakkene...

Er det realiserbart med Partner/Kangoo? Eller må vi vente til neste generasjon elbiler blir overkommelige?

dag
#3
Kjøpe elbil? / batteriforbruk med kjøring i bakker
tirsdag 15. april 2008, klokken 10:12
Hei,
vi vurderer en elbil av type Partner/Kangoo som en nr 2 bil. Siden vi har mye oppoverbakker på veien hjem, er vi bekymret for risikoen for å måtte taue bil hjem ofte. Krever oppoverkjøring merkbart mer av batteriene?

dag
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA