Venter på utlevering av ny model S. Jeg har aldri eid ny bil før og er ikke bevandret i dette med lakkbeskyttelse. Til daglig pendler jeg på E18 og jeg synes det har blitt noe steinsprut på den gamle bilen min. Den har imidlertid vært gammel og jeg har ikke brydd meg. Har vasket den i børstevask og levd veeeldig godt med det. Er overhodet ikke interessert i, eller har tid til, å bruke masse tid på egenpleie av lakken. Derimot har jeg, noe motvillig, akseptert med meg selv at jeg fremover må belage meg på å vaske bilen for hånd. Jeg kommer aldri til å polere bilen selv. For sånne som meg som er litt late i bilstellet, hva vil dere erfarne teslaeiere anbefale av behandling og/eller foliering? Jeg har lest igjennom forumet her (riktignok ikke alle 30 sidene i denne tråden) men slik jeg oppfatter det har jeg fire valg:
1) Gjøre ingenting
2) Foliering (hel eller delvis)
3) Lakkbeskyttelse
4) Kombinasjon av foliering og lakkbeskyttelse
Så har jeg tenkt/forstått det slik?:
1) Å gjøre ingenting. Bruke pengene på en tur innom detailer (via detailersclub eller andre?) spredt over mange år i stedet.
2) Ved evnt. foliering ville jeg hatt blank folie. Lakken må jo synes. Har skjønt det sånn at det kan være tilstrekkelig å foliere den delen av bilen som er utsatt for steinsprut. Foliering beskytter 100% (?) mot steinsprut, men gjør ikke bilholdet enklere i seg selv. Tåler mer vask, men ettersom hele bilen neppe folieres så får jeg allikevel ikke lov å kjøre inn i vaskehallen. Det er mange ulike folier, alle hevder å være best. Alt er dyrt.
3) Lakkbeskyttelse gjør vaskingen enklere og bilen ser generelt penere ut for en som meg. Beskytter ikke mot steinsprut. Varer noen år, sikkert bare halvparten av det som loves. Noe etterbehandling må påregnes? Mange ulike typer behandling, virker ikke å være enighet om hva som er best. Alt er dyrt, men mye rimeligere enn folie.
4) Kombinasjonen gir beskyttelse mot steinsprut og gjør renholdet enklere. Grand Auto tilby bla. delfoliering med Llumar og lakkbeskyttelse med Tribos som pakkepris til TOCN-medlemmer. Noen som har erfaring med dette? Selvsagt enda dyrere enn 2) og 3).
Ut av forumet ser det ut som at folk har brukt bla. Autospa Asker, Grand Auto i Oslo, Scandiano i Drammen. Er det flere seriøse aktører i Stor-Oslo området som man bør høre med, som har erfaring med denne bilen, evnt. privatpersoner for eksempel på detailersclub.no?
Hva har dere andre gjort med ny bil?
1) Gjøre ingenting
2) Foliering (hel eller delvis)
3) Lakkbeskyttelse
4) Kombinasjon av foliering og lakkbeskyttelse
Så har jeg tenkt/forstått det slik?:
1) Å gjøre ingenting. Bruke pengene på en tur innom detailer (via detailersclub eller andre?) spredt over mange år i stedet.
2) Ved evnt. foliering ville jeg hatt blank folie. Lakken må jo synes. Har skjønt det sånn at det kan være tilstrekkelig å foliere den delen av bilen som er utsatt for steinsprut. Foliering beskytter 100% (?) mot steinsprut, men gjør ikke bilholdet enklere i seg selv. Tåler mer vask, men ettersom hele bilen neppe folieres så får jeg allikevel ikke lov å kjøre inn i vaskehallen. Det er mange ulike folier, alle hevder å være best. Alt er dyrt.
3) Lakkbeskyttelse gjør vaskingen enklere og bilen ser generelt penere ut for en som meg. Beskytter ikke mot steinsprut. Varer noen år, sikkert bare halvparten av det som loves. Noe etterbehandling må påregnes? Mange ulike typer behandling, virker ikke å være enighet om hva som er best. Alt er dyrt, men mye rimeligere enn folie.
4) Kombinasjonen gir beskyttelse mot steinsprut og gjør renholdet enklere. Grand Auto tilby bla. delfoliering med Llumar og lakkbeskyttelse med Tribos som pakkepris til TOCN-medlemmer. Noen som har erfaring med dette? Selvsagt enda dyrere enn 2) og 3).
Ut av forumet ser det ut som at folk har brukt bla. Autospa Asker, Grand Auto i Oslo, Scandiano i Drammen. Er det flere seriøse aktører i Stor-Oslo området som man bør høre med, som har erfaring med denne bilen, evnt. privatpersoner for eksempel på detailersclub.no?
Hva har dere andre gjort med ny bil?