Hei!
Vurderer 2016 Nissan Leaf 30kWh som skal erstatte min Camry.
pr. i dag kjører jeg ca. 50.000km i året, deriblant mange langturer på over 20 mil.
De lengre turene skal jeg nok klare å tilpasse meg/kutte ned på. Ser for meg en årlig kjørelengde på 20'-25'km. Men det blir fortsatt en og annen tur i snitt hver måned på ca. 23 mil. Strekningen Volda-Sogndal, som er et strekke som innebærer noen fjelloverganger og en del bakker. Ser for meg å starte fulladet fra Volda for så å hurtiglade på Sandane etter 93km. Må sikkert også hurtiglade på Skei vinterstid, er vel ikke så voldsomt mange km. å hente på regenerering i nedoverbakker.
Men er likevel litt usikker på hvilken elbil jeg skal velge. Ser for meg å gjøre kjøpet en gang i 2018 eller starten av 2019. Vet det kommer en ny Leaf, og ser for meg at prisene på dagens Leaf vil gå litt ned til den tid så sant regjeringen ikke finner på noe sprell. Med min bruk hadde det vel bare vært en fordel å vente på en elbil med høyere rekkevidde, men samtidig kan jeg ikke legge mer enn 150.000,- til absolutt max 180.000,- i denne omgang. Leaf fra 2016 har vel også "skikkelig" DAB+?
Har sett litt på Zoe og, men igrunn slått den ifra meg da jeg ser på ladekartet at Chademokontakten er den jeg bør satse på. Forstår det slik at Zoe ikke kan hurtiglade med Chademo?
Har prøvd E-golf, E-up!, I-miev, Model S P85, I3 og Leaf. Brukt Leaf er som sagt det jeg ser for meg som passer meg best. Syns og den var ganske god å kjøre. E-up Var også god å kjøre på kortere turer, men jeg er litt for stor for en slik bil i lengden og trenger noe litt mer komfortabelt med litt mer plass. Dessuten har de 2 jeg kjenner som har E-up gjentatte ganger måtte hatt den på verksted der de har brukt flere forsøk å utbedre feilen. Den ene har fullstendig tynnslitt tålmodigheten sin. Det har blant annet vært problemer med lukking av takluke og tidvis problem med å få varme i kupeen på vinteren, samt også en stygg klunkelyd når man setter den i revers mens man står stille på flate veien.
Har som nevnt prøvd noen elbiler, men har ingen erfaring med å eie en i det daglige. Hadde en Leaf for et par år siden på prøve over natten. Jeg tok kontakten inn soveromsvinduet til hybelen jeg den gang leide. Laderen lyste grønt og alt så ut til å virke greit, men morgenen etter oppdaget jeg at bilen fortsatt stod på 20%. Fikk aldri noe klart svar fra selger hva det var som gikk galt. Noen ideer?
Setter pris på alle råd og tips til hvilken bil som er mest fleksibel mtp. hurtiglading på langturer og som ellers møter prisklassen jeg sikter på
Og hva jeg bør passe på av utgaver, norsksolgt/import, utstyr osv.
Vurderer 2016 Nissan Leaf 30kWh som skal erstatte min Camry.
pr. i dag kjører jeg ca. 50.000km i året, deriblant mange langturer på over 20 mil.
De lengre turene skal jeg nok klare å tilpasse meg/kutte ned på. Ser for meg en årlig kjørelengde på 20'-25'km. Men det blir fortsatt en og annen tur i snitt hver måned på ca. 23 mil. Strekningen Volda-Sogndal, som er et strekke som innebærer noen fjelloverganger og en del bakker. Ser for meg å starte fulladet fra Volda for så å hurtiglade på Sandane etter 93km. Må sikkert også hurtiglade på Skei vinterstid, er vel ikke så voldsomt mange km. å hente på regenerering i nedoverbakker.
Men er likevel litt usikker på hvilken elbil jeg skal velge. Ser for meg å gjøre kjøpet en gang i 2018 eller starten av 2019. Vet det kommer en ny Leaf, og ser for meg at prisene på dagens Leaf vil gå litt ned til den tid så sant regjeringen ikke finner på noe sprell. Med min bruk hadde det vel bare vært en fordel å vente på en elbil med høyere rekkevidde, men samtidig kan jeg ikke legge mer enn 150.000,- til absolutt max 180.000,- i denne omgang. Leaf fra 2016 har vel også "skikkelig" DAB+?
Har sett litt på Zoe og, men igrunn slått den ifra meg da jeg ser på ladekartet at Chademokontakten er den jeg bør satse på. Forstår det slik at Zoe ikke kan hurtiglade med Chademo?
Har prøvd E-golf, E-up!, I-miev, Model S P85, I3 og Leaf. Brukt Leaf er som sagt det jeg ser for meg som passer meg best. Syns og den var ganske god å kjøre. E-up Var også god å kjøre på kortere turer, men jeg er litt for stor for en slik bil i lengden og trenger noe litt mer komfortabelt med litt mer plass. Dessuten har de 2 jeg kjenner som har E-up gjentatte ganger måtte hatt den på verksted der de har brukt flere forsøk å utbedre feilen. Den ene har fullstendig tynnslitt tålmodigheten sin. Det har blant annet vært problemer med lukking av takluke og tidvis problem med å få varme i kupeen på vinteren, samt også en stygg klunkelyd når man setter den i revers mens man står stille på flate veien.
Har som nevnt prøvd noen elbiler, men har ingen erfaring med å eie en i det daglige. Hadde en Leaf for et par år siden på prøve over natten. Jeg tok kontakten inn soveromsvinduet til hybelen jeg den gang leide. Laderen lyste grønt og alt så ut til å virke greit, men morgenen etter oppdaget jeg at bilen fortsatt stod på 20%. Fikk aldri noe klart svar fra selger hva det var som gikk galt. Noen ideer?
Setter pris på alle råd og tips til hvilken bil som er mest fleksibel mtp. hurtiglading på langturer og som ellers møter prisklassen jeg sikter på
Og hva jeg bør passe på av utgaver, norsksolgt/import, utstyr osv.