Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svend O

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Fiat e500
torsdag 20. juli 2017, klokken 10:41
Forsikring: If har en «supergaranti» som også dekker batterier på elbiler. «Hvis motor, girkasse eller drivverk havarerer innen bilen har kjørt 200 000 km, reparerer vi eller bytter den ut. Dekker også batteripakke på elbil og hybrid.» https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring

Jeg kontaktet If og ba om et pristilbud på superforsikring på Fiat 500E. Først ringte en en konsulent meg og snakket om at «NAF har advart oss om å forsikree denne bilen, fordi bilen ikke produseres lenger.» Da jeg forklarte at nye 500E daglig produseres på en egen fabrikk i Mexico, måtte hun sjekke nærmere. Etter et par purremail ble jeg en uke senere oppringt av en annen konsulent. Han var ikke særlig villig til å forsikre bilen i det hele tatt, «siden denne modellen ikke selges i Europa.» Så sa han at de godt kunne forsikre bilen, med full kasko, «men da dekker vi hverken drivlinje, batteri eller motor, siden det er omtrent umulig å få tak i reserveredeler.»

Er det noen andre forsikringsselskaper som har tilsvarende «superforsikring» av elbiler?

#2
Kjøpe elbil? / Sv: Toyota Rav Ev med Tesla-drivlinje?
torsdag 20. juli 2017, klokken 10:34
Sitat fra: Elmo på torsdag 20. juli 2017, klokken 00:14
Sitat fra: elekTrond på onsdag 19. juli 2017, klokken 15:18
@Svend O: Jeg herved spiller ballen over til deg og utfordrer deg til å koke ned lenkene over til noe som kan ekstraheres til elbilwiki.no/index.php/Rav4_EV:

Hvis du ikke har skriverettigheter på Elbilwiki så får du bruker av meg :+1:

... rekker det ikke før ferien :-)
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Toyota Rav Ev med Tesla-drivlinje?
onsdag 19. juli 2017, klokken 22:34
Takk for svar og linker :-)
#4
Kjøpe elbil? / Toyota Rav Ev med Tesla-drivlinje?
onsdag 19. juli 2017, klokken 14:11
En norsk bilforhandler hevder det er Tesla som har produsert hele drivlinjen i en Toyota Rav EV 2014-modell, fra batteri til og med motor. Noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Fiat e500
mandag 03. juli 2017, klokken 09:10
TV2-saken hander om «en ombygd Fiat 500 elbil, 2012-modell.» Dette er en bensinbil som er bygget om, på en særdeles dårlig måte, til elbil.

Den kan på ingen måter sammenlignes med en Fiat 500E som er bygget fra grunnen av som en elbil.


Sitat fra: PionerThink på mandag 03. juli 2017, klokken 08:53
Jeg synes mange Italienske biler er flotte og se på, og ikke minst det å høre når en Maserati fyrer opp får nakkehårene til å reise seg ;D
Tror allikevel jeg ville hold meg unna en Fiat 500e etter å ha lest denne saken for en tid tilbake:
http://www.tv2.no/a/4131078/

Vet at ikke dette nødvendigvis er gjeldende i dag, men hvorfor ta sjangsen når det finnes så mange andre alternativer ::)
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Fiat e500
søndag 02. juli 2017, klokken 13:15
Ta gjerne kontakt med meg direkte:  svend@dagen.no

Sitat fra: ArthurWikan på søndag 02. juli 2017, klokken 12:12
Sitat fra: Svend Ole Kvilesjø på søndag 02. juli 2017, klokken 12:07
Smart. Takk for gode råd :-)

Si fra, så kan jeg hekte deg på en bestilling. Vi bor ikke så langt unna hverandre - den eneste som gjenstår å overtale, er fruen - mulig jeg kjøper meg en t-skjorte med print "My wife said NO!" - men jeg tror det går seg til :-)
#8
Fiat / Sv: Fiat 500
søndag 02. juli 2017, klokken 13:13
Vil du dele «hele A-Å oppskriften for å kjøpe bil trygt fra vest-kysten i USA fra folk man kan stole på» med meg? svend@dagen.no
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Fiat e500
søndag 02. juli 2017, klokken 12:07
Smart. Takk for gode råd :-)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Fiat e500
søndag 02. juli 2017, klokken 01:02
Jeg har også kontakt med en forhandler i California, som sier at fabrikkgarantien på batteri, drivlinje og bilen generelt kun gjelder i USA..

Bilen som du prøvekjørte hos forhandler i Oslo, hva slags garanti gir de på den her hjemme?

Hvis jeg som privatperson henter en 500E fra USA, er det mulig å få kjøpt en garanti på bilen, fra et eksternt firma?


Sitat fra: ArthurWikan på fredag 23. juni 2017, klokken 10:37
Jeg har prøvekjørt Fiat e500. Den er nydelig, kul - Leaf drivlinje visstnok og Bosch resten. 111 hk og noe over 1300 kg. Rekkevidde sier de er 200 km. Slå av 30 %, tenker jeg - det gikk 33 % på fire mil - dog med noe motorvei på Ring3 og AC på.

Det må kompromisses på plass hvis man er voksen og skal ta med familien til sentrum for å kjøpe is - men for jobbpendling, helt ok. Den eneste ulempen er at bilen mangler teleskopratt. Når 183 cm stables inn i forsetet og bena har funnet sin plass, så er armene fem cm for kort.

Det kommer inn et antall e500 nå i juli/august med denne drivlinjen (Ikke MicroVett). Kanskje dusinet. Alle fra California. De kostet 33000 USD, Fiat tapte 14000 USD på hvert eksemplar de solgte. De selges nå brukt for alt fra 6000 - 8000 USD.

Hvis man ønsker å importere en, vil man kunne få en veldig bra e500 på kaia i Oslo for om lag 80000 kroner - skinnseter, klima, alt man trenger. De som nå legges ut for salg, ligger, eller vil ligge ute med en pris på alt fra 159000 - 179000 kroner. Dette er, tror jeg, en vanskelig pris å selge denne for - når man får en 2015/2016 e-Up for 135000 kroner (11000 km). Nordmenn velger tradisjonelt, og Fiat er utradisjonelt.

I tillegg, det kommer en del long(er) range elbiler på markedet nå, til halv Teslapris, og de som nå skal selge Kiaen eller Golfen, vil måtte dumpe prisene litt mere enn det nivå det ligger på i dag? Jeg tenker vi til høsten ser nyere eGolf til rundt 170000 kroner.

Jeg holdt nesten på å gå på en smell på en e500 i går, til jeg fant ut at selgerne bruker ca. to-gangen i fortjeneste. Jeg skriver i grunnen dette kun for å få ned prisen. Jeg kunne gått for 135K uten vinterdekk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA