Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - s.sjoelli

#1
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
torsdag 27. juli 2017, klokken 21:23
Min nyinnkjøpte brukte 2013 Tekna - norsk. Rullet rett over 90,000km. SOH på 90%
#2
LeafSpy / Sv: Batteriinformasjonsark
torsdag 27. juli 2017, klokken 21:21
Vært og prøvekjørt en til i dag og fant ut av problemet. Wifi dongle krever manuell innstilling av IP adresse, subnet mask og DNS server. Var sikker på at jeg hadde skrevet inn riktige verdier men det hadde jeg altså ikke.
Så funker veldig bra nå med wifi dongle fra Teknikmagasinet (som man får betraktelig mye billigere fra aliexpress, amazone, ebay etc dersom man har tid til å vente litt).

Prøvekjørte en 2013 norsk Tekna hos forhandler. Gått rett over 90,000 km men fortsatt SOH på 90% så endte med å kjøpe denne. Veldig fornøyd. Må vel kjøpe litt stæsj fra deg jkirkebo etterhvert
#3
LeafSpy / Sv: Batteriinformasjonsark
torsdag 27. juli 2017, klokken 10:14
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. juli 2017, klokken 08:36
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 26. juli 2017, klokken 20:59
Aha. Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok. Var ikke klar over at det var Leafspy for iPhone.  På Android er det blutooth som gjelder.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Fungerer ikke wifi-dongle på Android? Jeg har lurt på å montere fast en Android-telefon i Leafen for å få nettradio og LeafSpy. Lyden vil kjøres over Bluetooth for å få kanalbytte på knappene på rattet, dermed går det kanskje dårlig å kjøre BT mot dongle samtidig? Eller vil det virke med BT mot begge to samtidig?

Etter hva jeg forstår så støtter ikke Android versjonen av LeafSpy wifi - kun bluetooth. Ser på Google Play:
SitatDue to a recent cost reduction (and feature reduction) many of the cheap ELM327 OBDII Bluetooth adapters from Asia no longer work with the Leaf and report themselves to be version 2.1
......

With the release of version 0.39.97 LeafSpy Pro now supports two Bluetooth 4.x LE approved adapters. The recommended one is the LELink available from Amazon. Bluetooth 4.x LE has the advantage of not needing to be paired and lower power from both the Android device and the Leaf. The LELink is highly recommended and also works with the iOS version of LeafSpy Pro.
Så er vel Bluetooth 4.x Low Energy OBD dongle som er best for både iPhone og Android nå.
Står at fordelen med Bluetooth 4.x LE er at den ikke trenger å parres til Android. Men usikker på om Android-enheten klarer å motta data fra Leafspy og samtidig sende lyd til stereoen. Alternativt virker det som du kan gå over til ipad mini og streame nettradio over til stereoen på blåtann og få Leafspy data inn via wifi dongle men da blir det fort noen kroner hvis du allerede har Android...
#4
LeafSpy / Sv: Batteriinformasjonsark
onsdag 26. juli 2017, klokken 20:38
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 26. juli 2017, klokken 20:30
Har du parret den med blutooth til telefonen din?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Nei, kun Wifi. Er Wifi-dongle (ikke bluetooth). Forsto det slik at det er Wifi dongle jeg måtte ha når jeg skal parre den til iphone og ikke Android...?
#5
LeafSpy / Sv: Batteriinformasjonsark
onsdag 26. juli 2017, klokken 19:51
Sitat fra: Olee på torsdag 20. juli 2017, klokken 14:11
Dette arket er vel som nevnt før ikke verdt mye.. Les heller av med LeafSpy.

Da dro jeg å kjøpte en OBD2 dongle hos Teknikmagasinet og lastet ned LeafSpy Pro på Iphonen før jeg dro for å prøvekjøre en Leaf. Kjøpte OBD2 Wifi dongle fra Teknikmagasinet da jeg leste her inne at  det er denne som funker på Iphone. Kjøpte denne https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/vgate-obd2-icar2-wifi
Jeg fikk plugget den i Leafen, valgt nettverk på telefonen og åpnet LeafSpy, men ingen data kom inn på LeafSpy. Sto kun "searching" nederst i høyre hjørne. Leafen var på. Sjekket WiFi-help i LeafSpy appen og mener jeg gjorde alt som sto der, men den fikk ikke data inn fra OBD dongle. Prøvd å lese tråder og søke her på forumet etc men klarer ikke finne ut hva som er feil. Har over gjennomsnitt datakunnskap (trodde jeg) så litt irriterende å ikke klare dette... Fikk ikke lest av data fra denne Leafen jeg prøvekjørte, men den er uansett ikke aktuell. Skal se på noen fler i i morgen så hadde jo vært kjekt å klare å sjekke dette på dem.
Setter pris på om noen her vet hva som kan være feil?
#6
LeafSpy / Batteriinformasjonsark
onsdag 19. juli 2017, klokken 19:22
Hei,
Vurderer en 2013 Leaf Nordic Acenta som tilsynelatende så ut som greit priset men sjekket opp litt mer forhandleren nå og omsider fått tak i batteriinformasjonsarket (som er fra Sept 2015 (litt overrasket over at de ikke hadde et nyere?)). Denne viser 12 barer, men fire av fem stjerner i rubrikken "Lading - hyppig opplading når batteristatusen allerede er høy" og kun 3 av 5 stjerner for "Oppbevaring - langvarig oppbevaring med fulladet batteri". Ble skeptisk når jeg så dette. Denne rapporten er fra 2015 når bilen var kun to år gammel - så litt overrasket over at de ikke hadde en nyere rapport og at den viste såpass få stjerner når bilen var kun to år gammel. Skal man holde seg unna og se etter et annet eksemplar?
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
onsdag 28. juni 2017, klokken 20:56
Hei,

2017; fortsatt ikke helt sikker på at el-biler har kommet for å bli, men tenkte jeg skulle gi det et forsøk. Ser det har blitt så populært  ;D
Har null og niks erfaring med elbiler og er vel av den erkekonservative fossil rasen som heller aldri har sittet i en. Men etter et par ukers research begynner dette å friste.
Så valget vil nok falle på en Nissan Leaf, GEN2 - mao sen 2013 modell opp til 2015. Har lest meg opp på hva jeg skal se etter for å skille GEN2 fra GEN1 og lest om risikoen på USA import eksemplarer (om bilen har gått i varme stater, skadehistorikk, utstyr/mangler varmepumpe etc) - at historikken hvertfall skal sjekkes nøye dersom en parallellimportert eksemplar blir aktuelt.

Det jeg har sett meg ut etter et par ukers research er en Acenta med 6,6 KW ombordlader. Ser det er mange delte meninger her om 6,6 KW ombordlader i det hele tatt er nødvendig og at det i de fleste tilfeller holder med standard 3,3 KW. Men som fossil mann liker jeg tanken på at bilen kan bli ladet i hvertfall grei hastighet (i teorien fra 0% til 100% på under 4 timer). Bor ikke i nærheten av hurtiglader. Jeg må uansett ha elektriker for å fikse kurs/jordfeilbryter for lading hjemme og da kan jeg like godt slå til å få installert en 32A kurs, kjøpe en hjemmeladestasjon (typ EcoLite fra ladespesialisten.no (http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner) og en Mode 3 type 2 til 1 ladekabel 32A (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-5-meter-32-2)for å få full effekt av 6,6 KW ombordladeren. Mulig det er overkill i forhold til dagens behov, men tanken min er at dette anlegget vil da takle mer sofistikerte elbiler som kommer om 5-10 år med vesentlige forbedringer i ladetid osv - og da slipper jeg å oppgradere anlegget igjen. 

Ser det ligger endel Acenta'r fra bruktbilforhandlere på Finn med "Nordisk vinterpakke". Fellesnevneren for de fleste av disse er at det ikke følger med vinterdekk - noe som tyder på at det er parallellimporterte biler (??). Noen som vet hvilke land primært disse bilene kommer fra? Står at Carwings, Navi etc fungerer på de fleste av det er vel ikke USA import?

Takk for hjelp
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA