Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Usikker

#1
Kia Soul EV / Sv: Autolys
onsdag 15. januar 2025, klokken 18:36
Skjermen har samme lysstyrke hele tiden, sikkert fordi lysa også lyser hele tiden så da tror den vel at det er "natta"
Tenkte å be om å få tilbake forrige software version, mindre brukervennlig nå når man kjører enn det som var tidligere. Må f.eks. slå på radio for å se batteristatus eller sveipe innom et par menyer før den kommer frem og jeg har fått den uvanen at jeg stoler mer på batteri % enn GOM når jeg skal på lengre turer.
På forrige version av software hadde jeg standard 3delt skjerm:

Radio / Navi / Batteri uten å måtte røre noe
#2
Kia Soul EV / Sv: Kia-konto
mandag 13. januar 2025, klokken 20:55
Hadde samme feil i høst en gang, tror det kom i forbindelse med en software oppgradering av kia appen. Resatte bilen og satte opp alt på nytt
#3
Kia Soul EV / Autolys
mandag 13. januar 2025, klokken 20:53
Nå er jeg egentlig litt usikker på når det har slutta å virke for nå i den "mørke" perioden er det mørkt når jeg kjører til og fra jobb men nå i helga var det strålende sol og lysa på bilen var på selv om bryter er i Auto..
Er det kommet no ny innstilling på dette i den møkkasoftwaren de dytta bilen full med i Desember eller må jeg bare bestille en time hos doktoren igjen tro...
Den skal jo forresten inn igjen da for de har fortsatt ikke klart å fikse lyset i ladeluka
#4
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
lørdag 21. desember 2024, klokken 21:48
Sitat fra: hanche på lørdag 21. desember 2024, klokken 20:13
SitatNår det gjelder strøm og spenning lever dette hver for seg, null stress med 14v spenning og 0,2Amp strøm, dette styrer den laderen de benytter en plass i bilen.
Som eksempel: har et LAB power her på benken.. Satt opp med 13,2v og Amp kan justeres fritt fra 0,5 til 10 Amp med stabil 13,2v, trekker jeg mer enn 10Amp faller spenninga

Hvis du også har en motstand liggende, la oss si en på 10 Ω, og kobler den på en spenningskilde som leverer 13,2 V, så går det en strøm 1,32 A i motstanden, hverken mer eller mindre. (Dette gir en oppvarmingseffekt på drøyt 17 W, så dette bør være en stor og kraftig motstand.) Hvis du har en boks som klarer å legge 13,2 V på motstanden og samtidig bare levere 0,5 A, så vil jeg betrakte det som ren magi.

Men det er kanskje ikke det du sier? Kan du forklare nærmere?

Litt enkelt;
Har en 12v radio som ikke starter før den får 2 Amp
Spenning får den (12v) men elektronikken fyrer ikke før det er nok strøm til å dra igang alt som er inni der



Sitat fra: hanche på lørdag 21. desember 2024, klokken 20:13Jeg er også usikker på hva du mener med en shunt. Slik jeg er vant til å tenke på det, er en shunt noe man parallellkobler med en annen komponent eller krets.

Bare en mellomkobling på en leder med et bestemt tversnitt og så måles det spenning på hver side av den som benyttes opp mot Amp forbruk

Den forrige Kia'n vi hadde var utstyrt med det samme og den klarte de å ødelegge en gang da jeg fikk nytt batteri

Men enig... vi tar julefeie, må innom Kia en gang til, de klarte ikke å fikse lyset i ladeluka, brudd på en kabel en plass men sensorene i luka er i orden igjen

#5
Kia Soul EV / Sv: For dumt men...
lørdag 21. desember 2024, klokken 21:28
Må tukle litt mer.. det meste kan sikker sveipes frem men jeg hadde standard en 3-splitt skjerm; Radio / Kart / Batteri som ble vist på skjermen sammen hele tiden.
Jeg bruker * til telefon +  at jeg savner en knapp på denne modellen og det er å slå av tidsstyrt lading, nå må jeg inn i masse menyer og huske på og slå dette av og på
#6
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
lørdag 21. desember 2024, klokken 17:04
Lading av 12v batteriet på en bil er vidt forskjellig på en El og Fossil.

På fossiler har du dynamo / generator og den er satt opp ganske enkelt.
Her er det en regulator som styrer spenning/strøm og spenning skal ligge litt over 14v maks og Amp/Strøm er satt ut ifra viklinger på Rotor og Stator.
Spenning er også temperatur styrt i den forstand at når det er kaldt skal spenning være høyere enn når det er varmt men spenning skal ikke under ca. 13v.
Strøm styres ut ifra hva bilen trenger og dette regulerer seg selv.
På min fossil har jeg en 95 Amp dynamo og dette holder greit for å holde liv i alt i bilen + en del som går med til lysrekka i front... der går det med ca. 25Amp.

På en El er det helt annerledes, der kan man nesten si at det sitter en batterilader fra 400v batteriet som skal forsyne alt av 12v som bilen trenger og det er her det svikter i mange ledd.
Hadde det bare vært en batterilader som ga f.eks. 50Amp og dytta det ut i ledningsnettet etter behov hadde det vært greit men så enkelt har de ikke laga det.
12v forbruk i en El bil er nøye beregnet sånn at det ikke skal brukes mer strøm enn nødvendig og det sitter shunt målere rundt som rapporterer tilbake forbruk sånn at det ikke lages for mye strøm.
På 12v batteriet sitter det også en shunt noe som forteller meg at strøm inn og ut av batteriet blir kontrollert og hvorfor de da ikke klarer å dytte på mer strøm i et startbatteri skjønner jeg ikke.
Det er jo ikke noe BMS i det batteriet så de stoler 100% på sine beregninger og hva shunten rapporterer.

Ut ifra hvordan dette fungerer så er det neste det samme hva slags batteri de putter i bilen, de må først få kontroll på ladeenheten mot batteriet sånn at det hele tiden får nok strøm, spenninga har de jo... det er strømflyten som er for liten


Når det gjelder strøm og spenning lever dette hver for seg, null stress med 14v spenning og 0,2Amp strøm, dette styrer den laderen de benytter en plass i bilen.
Som eksempel: har et LAB power her på benken.. Satt opp med 13,2v og Amp kan justeres fritt fra 0,5 til 10 Amp med stabil 13,2v, trekker jeg mer enn 10Amp faller spenninga
#7
Kia Soul EV / For dumt men...
lørdag 21. desember 2024, klokken 16:31
Kan noen forklare meg hvordan jeg får vekk denne "møkkaskjermen" ?
Er på jakt etter å få standard splittskjerm som jeg hadde før software oppdatering.
Har trøkka vilt i alle menyer og mener å ha funnet skjermoppsett men den viser ikke noe når jeg har trøkka ferdig..
#8
Kia Soul EV / Sv: TIL BOS
søndag 08. desember 2024, klokken 16:26
Eneste man kan lagre er radio
#9
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
søndag 08. desember 2024, klokken 16:25
Bilde sier ikke så mye... et KIA "oem" batteri som ble satt inn denne gangen, ikke maken til noe av det jeg har sett tidligere, heller ikke på forrige Kia'n jeg hadde
Feilen med mange elbiler er at 12v laderen som kommer fra 400v systemet er for svak, den trøkker inn nok strøm, hjelper lite med høy spenning hvis det ikke er noe strøm med, i tillegg er jo mange biler online som bruker strøm og hvis de ikke har integrert vedlikeholdslading av 12v batteriet når bilen er avslått dreper man sake men sikkert batteriet.
Nå vet jeg at den modellen jeg har nå har vedlikehold av batteriet når den er avslått men det hjelper lite hvis vedlikeholdet er for svakt.
Har ikke giddi å sjekka så mye på den jeg har nå men spenning er i allefall økt til over 14v i ledningsnettet men får se om jeg en dag gidder å koble inn amp. meter for å måle strøm inn i batteriet.
#10
Kia Soul EV / Sv: TIL BOS
tirsdag 03. desember 2024, klokken 20:10
Da har'n vær hos "legen" og fått dommen..  ;D
Først.. fikk nytt 12v batteri da det jeg fikk tidligere i år var defekt

Så resten, i ladeluka sitter det 3 sensorer som skal registrere div. ting... alle er defekte og må byttes, ny time litt senere nå i desember for å bytte dem.
Alt dette kan ha med at bilen lader litt tilfeldig utenfor fastsatt plan da sensorer ikke er i synk med bilen

Fikk ny software også... yess her var det mye jalla men greit nok må bare sette meg ned og lete opp alt igjen.
Eller så har Kia Connect en utløpsdato dvs. den starter å telle den dagen du får bilen og er aktiv i 7 år.. hva som skjer etter det vet jeg ikke men da må du sikkert betale for å ha den

Spenning i elnette er generelt blitt justert opp av Kia..  Mulig de har skjønt at 12/13volt kan være litt lite og at ca. 14.5volt kan være bedre... får bare håpe at det følger med litt strøm også.. ikke bare spenning

Dette med ryggekamera og radio fant de ikke noe på men de håper ny software kan fikse dette

Ellers så har skjermen fått Driver1/Driver2/Guest når du starter opp = personlig innstilling av en del ting på skjermen... skjønte ikke helt meninga men ok... sikkert noe mer jalla som kan feile

#11
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
tirsdag 03. desember 2024, klokken 19:58
Jaja...   da har bilen vært på service og fått enda et nytt 12v batteri, holdt nesten ett år da..  ;)
#12
Kia Soul EV / Sv: Problem med ulyd fra kompressor (?) på Kia E-Soul
lørdag 02. november 2024, klokken 22:32
Min 2021 fikk ny pumpe i 2023, hørtes ut som en steinknuser.
Den nye høres også når den står på forvarming men kan jo prøve å ta et lydopptak på den til uka
#13
Kia Soul EV / Sv: TIL BOS
torsdag 31. oktober 2024, klokken 20:23
Har ikke fått time før 3 desember så vi får se...
I dag er den helt rabiat igjen på lading, kobla på laderen i ettermiddag, 41% igjen og den starta å lade umiddelbart selv om timer viser 22:15
Gikk å henta den igjen etter et par timer... måtte ut en tur og da jeg kom tilbake og kobla den på starta den igjen med en gang. Inn i Appen og stoppa lader..  den stopper et par minutter og så starter den igjen men den viser ikke noe varsel i apploggen om at den starter men jeg ser det på status.
Dritt bil  >:(   full av råtten software
#14
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
torsdag 31. oktober 2024, klokken 20:17
Har ikke hatt noe mere tull men liker ikke at spenninga på bilen stadig er oppe og snuser på 15 Volt
Nå skal den inn på full sjekk igen 3 desember så få vi se hva dem sier
#15
Kia Soul EV / Sv: TIL BOS
lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:15
Da skal den inn igjen  >:(
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA