Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElProff

#1
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
fredag 18. august 2017, klokken 01:26
Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. august 2017, klokken 13:10
Når vi snakker om feriemodus, så kommer vi ikke unna Nordkapp. Det er en kjempedestinasjon for veldig mange europeere.
Både Storslett-Skaidi og Skaidi-Nordkapp-Skaidi blir litt for langt. Det optimale for Nordkappreisende vil vel være Alta og Honningsvåg hvis man bare kan få to SuC.
Vi snakker ikke feriemodus her vi :)
Har lyst å kunne kjøre i hele fylket hele året :)
Det virker ikke som om debatten lenger sør i landet går på hvor det mest optimale er å plassere SC for ferierende europeere, men for vanlig transport rundt om..


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Lading av Tesla / Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag
søndag 13. august 2017, klokken 22:14
Finnmark:
Skaidi: 12mil Hvåg, 6mil Hfest, 9mil Lakselv, 11mil Havøysund
Alta: 9mil Skaidi, 17mil Sørkjosen, 13mil Kautokeino
Kautokeino: 13mil Alta, 13mil Karasjok,22mil Levi-Finland 50kW DC der, 
Lakselv: 9mil Skaidi, 16mil Hvåg, 7mil Karasjok
Karasjok: 18mil Tana Bru, 7 mil Lakselv, 11mil Utsjok Finland
Tana Bru: 11mil Båtsfjord, 13mil Berlevåg, 14mil Kirkenes, 14mil Vardø
Ifjord: Vil dekke de som kjører Lakselv Nordkyn, samt all trafikk øst-vest over Ifjordfjellet
Varangerbotn: Trafikknutepkt for trafikk Sør-Varanger - Varangerhalvøya

Grunnen til at jeg mener Tana Bru før Varangerbotn er at da dekkes også de som kommer E6 fra Karasjok og skal til Båtsfjord, Berlevåg, Nordkyn/Ifjord
Dette er basert på den daglige kjøringen i Finnmark, ikke de 4-6 ukene med turisttrafikk. I turistsesongen stopper det feks flere turister i Olderfjord enn Skaidi, og "alle" skal til Honningsvåg.
Så det bør og monteres Supercharger i Honningsvåg....

#3
Bestilling og levering / Sv: Rentekampanje
lørdag 12. august 2017, klokken 00:16
Er lørdag nå, men fortsatt 0,25%
Kan det være i sammenheng med at DnB kjører kampanje på vanlig elbil-lån frem til og med 15.08.17?
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: App fra andre enn Opel
fredag 11. august 2017, klokken 01:52
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:36
Har OnStar et dokumentert (åpent) API?

I såfall kunne jeg tenkt meg å prøve å lage en app

Det er LG ELECTRONICS som ligger mot det visuelle designet i Opelen.
De har brukt åpen kildekode som man kan få på forespørsel nå de første 18? mnd mener jeg. Skal sjekke når jeg kommer hjem
#5
Model X / Sv: Forventet prisfall X75D?
onsdag 09. august 2017, klokken 08:54
Sitat fra: cirys1 på mandag 07. august 2017, klokken 23:44
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 23:34
Det som er mest sannsynlig er at du synes den går sakte og er treg på den måten. Noe som blir temmelig underlig når den er raskere enn alle andre enn Tesla sine modeller...

Alt er jo tregt etter og ha kjørt Tesla, den er sikkert kjapp nok men vanskelig og få "fotfeste" når det ikke er tørt. Selv Soul sliter med det, men er ikke Ampera gasnke strupet på effekt mtp hvor stort batteri den har..??

Har Ampera-e selv, tror ikke de som jeg kjørte forbi opp EV6-Kvænangsfjellet syntes den virket treg. En Audi A6 med 2 potter bak prøvde å holde følge, men ble og parkert i elektron-skyen jeg la igjen bak meg :)
#6
Sitat fra: Eip på søndag 23. juli 2017, klokken 10:13
Så med 40% støtte kontra 100% så ser dette kjempe positivt ut for Finnmark....
Prøv å tenk litt gjennom betalingsløsningen den lokale kjøpmannen må levere 24/7.
Husk at GK og Fortum har telefonsupport 24/7...

Dette er elendig av Enova

Kanskje man tenker litt annerledes, at man ser mulighetene og ikke begrensningene man henger seg opp i når man "krever" at Enova skal støtte absolutt alt.
Kjenner et lokalt bilfirma og bensinstasjoneier som ser for seg å kunne sette opp hurtiglading på sin lokasjon.
Om man kjører det over sitt eksisterende strømabonnement så blir ikke det like dyrt som om man må ha egne abonnement for hver hurtiglader. De ser på mersalget en hurtiglader vil kunne gi fremover.
Se feks på "På Taket" i Sørkjosen, der er det nå Supercharger og så har de selv en 22kW på veggen som er gratis å bruke. Alle som stopper der spiser som regel også der, et naturlig stoppested på en langtur Troms-Finnmark. Så om de tilbyr gratis lading på en 22kW pr nå så får de dette igjen mangedoblet i salg av mat (for øvrig meget god mat).

Det finnes mange slike stoppesteder, og hos enkelte kommuner sitter pengene løsere enn hos andre, så litt godsnakk rundt om så trur æ man kan få til gode løsninger for hurtiglading rundt om....
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
mandag 31. juli 2017, klokken 12:50
Sitat fra: Lystig69 på mandag 17. juli 2017, klokken 22:17

Hentet Opel´n i dag, testet hurtiglading fra 80% opp til 85% - lå jevnt på 17-18kW i lading den stunden, så her i nord hvor det er langt mellom stasjonene så vil det nok lønne seg å lade til 100% når man har anledning på langtur....
Nå har jeg ikke kontroll på avstandene, men jeg ville tolket det motsatt? Siden du kun får 17-18kW over 80% vil det lønne seg å lade når du har lite strøm sånn at du får 40-45kW når du står på laderen.
Jeg mistenker at det er noe jeg ikke har forstått?
[/quote]

Ja, feks kjørte jeg Tromsø - Hammerfest i forrige uke, ei strekning på 542km om man ikke tar ferger, eller 448km med ferger.
Jeg valgte ferge, og den eneste lett tilgjengelige ladestasjon var etter 13mil en 7,4kW på "På Taket" i Sørkjosen hvor vi spiste middag en times tid og fikk puttet på ca 7-8kW slik at jeg var sikker på å komme meg hjem :)
Totalt forbruk på 448km var 60,5kW - så derfor er det viktig her i nord å starte på 100% på langtur og fylle når man kan :)
#8
Det er vel ikke pr definisjon ikke lov å lade elbil mer enn 10A på vanlig Schuko-kontakt.
Så alternativet er å klipe av plugg og sette blå 216 CEE plugg?
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sommertur med Ampera-E
mandag 17. juli 2017, klokken 22:17
Sitat fra: S4e på fredag 14. juli 2017, klokken 13:17
Lært av andre her på forumet at det ikke lønner seg å lade til 100% på grunn av at ladehastigheten reduseres ganske mye fra ca 60%. Du bruker mindre tid på lading totalt ved å lade kortere tid, men oftere.

Hentet Opel´n i dag, testet hurtiglading fra 80% opp til 85% - lå jevnt på 17-18kW i lading den stunden, så her i nord hvor det er langt mellom stasjonene så vil det nok lønne seg å lade til 100% når man har anledning på langtur....
#10
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?
søndag 16. juli 2017, klokken 22:24
Sitat fra: KjellG på tirsdag 11. juli 2017, klokken 20:05
Skal det legges nytt ville jeg gått for 3*16, 3*20 eller 3*25A.

Da står du friere til senere å sette inn ev trafo for å lage 400V TN-nett, eller V-koble i Teslamodus direkte fra IT. Prisen på 3-fase kontra to faseledere er liten. Du står også fritt til å bruke en liten 3-fase DC-lader i stedet for trafo.
Det viktigste er hvilken kabel man legger for fremtidig bruk. Om du dimensjonerer at du kanskje en gang får 400V inntak så kan det være lurt å legge 5G10 eller 5G16 kabel.
Jeg skal ha 1x32A nå på IT nett, men legger opp en 5G10-kabel for fremtiden, tanken er og at kanskje kommer det Tesla inn ganske snart :)
#11
Sitat fra: wattgolf på fredag 30. juni 2017, klokken 13:25
Jeg tror dine forhåpninger for Finnmark er veldig optimistiske. Denne runden støtter Enova med 40% av etableringskostnadene, sist runde når ingen leverte anbud støttet Enova med inntill 100% av kostnaden. Jeg ser for meg at i beste fall kommer det noe mellom Tromsø og Alta.
Har vært i kontakt med flere ordførere i Vest-Finnmark som i utgangspunktet er svært positiv til dette.
Her burde nett-eierne (kraftlagene) kjenne sin besøkelsestid, skjønner jo at Grønn Kontakt/Fortum osv ikke vil etablere slikt her, de er nødt til å tenke profitt. Kraftlag er ofte eid av kommuner, og her burde man få til spleiselag.
#12
Model S / Sv: Brukt Pris s85d?
lørdag 08. juli 2017, klokken 13:49
Sitat fra: nivve på lørdag 08. juli 2017, klokken 13:21
Sitat fra: Lystig69 på lørdag 08. juli 2017, klokken 12:22
Ser at de 2015 som ligger på utropspris 620 og høyere har ligget en stund, de som har utropspris 599.000 går kjappere, da spesielt med utstyr...
Kan hende modell-3 og Opel Ampera-E effekten har begynt å slå inn mer.

S75D årets modell legges nå ut på utropspris 649.000 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97317662&fks=97317662

Ikke autopilot (+66.000)
Ikke vinterhjul (+20.000)
Ikke vinter, lyd, premium
Ikke samme ytelse som en 85D (5,4s vs. 4,4s)

...men lav km, facelift, nextgen-seter er selvfølgelig positivt.

Både brukte 85D og 75D slår meg som gode kjøp akkurat nå, så lenge man ikke trenger AP2 (som 85D ikke har) eller ytelse (som 75D ikke har).

Når da Tesla selv legger ut noe som denne, da ser man hvor prisen er på tur...
https://www.tesla.com/no_NO/new/5yjsa7e21hf202822
#13
Model S / Sv: Brukt Pris s85d?
lørdag 08. juli 2017, klokken 12:22
Ser at de 2015 som ligger på utropspris 620 og høyere har ligget en stund, de som har utropspris 599.000 går kjappere, da spesielt med utstyr...
Kan hende modell-3 og Opel Ampera-E effekten har begynt å slå inn mer.

S75D årets modell legges nå ut på utropspris 649.000 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97317662&fks=97317662 
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Oppgradere til 22 kW AC lader?
onsdag 14. juni 2017, klokken 07:13
Skjønner godt at folk lurer på om man kan få bedre lading enn det som er på bilen nå.
Dere som har gått "gradene" med elbil fra 50km rekkevidde til nå skjønner det kanskje ikke, men nå åpner markedet seg for andre som kanskje må ha rekkevidde på 2-300km hver dag og uten å ville kjøpe seg en Tesla.
Nye kjøpergrupper kommer inn, og dermed endrede behov.
Feks for en som meg som ville benyttet bilen mellom Hammerfest, Alta, Lakselv/Karasjok og Honningsvåg, så vil ikke "klattlading" med 6-10A holde. For når man har vært ute på veien om dagen, vil man kanskje også ha mulighet til å kjøre til og fra treninger med barna osv...
Driver og ser på om man klarer seg med en Ampera, eller om man må opp på Tesla S85D til dette....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA