Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jankph

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke elbiler har 6amp lading?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 05:43
Jeg kan justere ladestrøm og forvarming/kjøling med både ladekladden og appen på min 2015-mod e-up. Minste ladestrøm er 5A.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Transport ved kjøp
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 07:17
Sitat fra: HPSE på mandag 16. oktober 2017, klokken 23:45
Kjøp i Bergen og send med hurtigruten?

Støtter denne. Så litt på dette selv i sin tid, med motsatt fortegn. Kjøpe i nord og kjøre sørover. Hurtigruten er nok det beste. Bli med og ta det som en liten ferie eller oval helg. Når det er sagt så er det nok fullt mulig å kjøre nordover, men det krever planlegging og god (lade)tid.
#3
Hurtiglading i Agder / Ny ladestasjon i Arendal
lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:15
Enda en ladeplass i Arendal, ved den nye handelsparken på Stoa øst, rett utenfor Coop Xtra, Jula, Megaflis, Baker Jørgensen, Burger King, Byggmax og alt det andre.

#4
e-up! / Sv: Maks rekkeviddevisning avhengig av utetemperatur?
onsdag 11. oktober 2017, klokken 14:39
Sitat fra: ReneM på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:24
E-up kompenserer for selve temperatur og. Ikke bare snittforbruk.

Det er enkelt å teste når du parkerer ved +10. Går temperaturen ned til -5 og du oppdaterer appen synker rekkevidden kraftig. Trenger ikke å kjøre en cm for det ;)

Akkurat det har jeg ikke fått testet ennå, men jeg skal forsøke å legge merke til det.
#5
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:11
Sitat fra: Mikalv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:52
Hva slags ordmagi kom du med jankph? Og hvilket verksted brukte du?

Jeg brukte Gromstad Auto i Arendal. Ikke noe spesiell ordmagi, sa bare "Det er vel en garantisak dette her?" og fikk til svar at det skulle de se på. Ved henting fikk jeg bare nøkkelen i hånda og beskjed om at bremsene var skiftet. Interessant nok finner jeg heller ikke noe om hva de har gjort i verkstedhistorikken i "Mitt Bilhold".
#6
e-up! / Sv: Maks rekkeviddevisning avhengig av utetemperatur?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:08
Sitat fra: zbk på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:49
Ergo vil forventa kjørelengde ved fullt batteri justeres nedover så lenge snittforbruket øker.

Det er vel der vi har svaret. Siden snittforbruket øker med synkende temperatur, så vil også rekkevidden bli mindre, uansett hvor fullt batteriet er: Juli 14 kWh/100km, August 15 kWh/100km, September 17 kWh/100km, Oktober 18 kWh/100km. Snittforbruket er selvfølgelig også avhengig av hvor jeg kjører, by, landevei, motorvei osv., bruk av varme/vifte m.m., men i løpet  av en måned blir det såpass mye blandet kjøring at det jevner seg ut slik at temperaturen for meg føles som den store forskjellen. Da har jeg fått svar. Det er ikke temperaturen i seg selv som er årsaken her, men det at snittforbruket øker pga. temperaturen. Egentlig ganske logisk, bare jeg tenker meg om.
#7
e-up! / Maks rekkeviddevisning avhengig av utetemperatur?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:41
Ganske fersk på elbil, så dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel...

Er det riktig at maks rekkeviddevisning ved fulladet batteri endrer seg med utetemperatur? Hva er det det som styrer den egentlig?

Da jeg kjøpte bilen brukt i sommer viste den 140-145 km i maks rekkevidde ved fullt batteri. Etterhvert som det ble høst gikk det nedover og nedover, først 130 km, og nå de siste dagene med 0 til 5 grader ute bare 120 km. Det er jo ganske innlysende at jeg ikke har 160 km om vinteren, jeg bare så for meg at den uansett viste det ved start, men at det raste nedover fortere om vinteren enn om sommeren. Er systemet så avansert at det faktisk tar hensyn til utetemperatur og antatt strømforbruk? Eller er det tegn på dårlig batteri?
#8
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:07
Sitat fra: jankph på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:52
Total heng på bakbremsene mine i morges. Har bare stått natten over, men var ute i kraftig regn  før den ble parkert i går kveld. Skikkelige slepespor (egentlig skubbespor siden jeg rygget ut) og svidd lukt ut av garasjen
Avtale med verkstedet på fredag, får se hva de sier.
Litt usikker på hva verkstedet gjorde, for jeg fikk ikke snakket med dem, bare hentet nøkkelen, men det ser ut til at de skiftet begge trommelene med innmat og alt, og håndbrekket ble nå så stramt at jeg knapt klarer å løfte det. Garantisak, heldigvis. Skulle bare mangle. 
#9
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 06:03
Sitat fra: Elmo på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:00
Fatter ikke hvorfor dere bruker brekket på flatmark :o    Park låser jo hjulene mer enn godt nok.

Du har vel helt rett i det, men gammel vane er vond å vende. Hva brekket angår hadde jeg samme problem på min gamle Skoda Fabia og der løste de det ved å bore opp ekstra dreneringshull for å slippe ut bremsestøv og fuktighet.
#10
e-up! / Sv: Smøre opp bakbremser
mandag 02. oktober 2017, klokken 22:52
Total heng på bakbremsene mine i morges. Har bare stått natten over, men var ute i kraftig regn  før den ble parkert i går kveld. Skikkelige slepespor (egentlig skubbespor siden jeg rygget ut) og svidd lukt ut av garasjen...se bilde.
Avtale med verkstedet på fredag, får se hva de sier.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Den vanskelige vurderingen
mandag 18. september 2017, klokken 18:57
Tesla er selvfølgelig en råere bil, det har til og med seksåringen min skjønt, uten at jeg har sagt annet enn at "det der er også en elbil, og den heter Tesla"...hvorpa svaret var at "Pappa, når up-en vår blir gammel, kan vi kjøpe Tesla da?"

Til deres behov vil jeg påstå at en Leaf dekker det meste for ikke å si alt. Hvis "bykjøring" er med bompenger, det er gratis lading i Phus, gratis gateparkering for elbil i byen du bor og du kan lade hjemme ville jeg hått for helektrisk og Leaf.
#12
e-up! / Sv: Lekkasje inn i bakluken
mandag 18. september 2017, klokken 09:49
Sitat fra: cmniels på fredag 15. september 2017, klokken 11:30
Øverst på bakluken fra innsiden er det et lite hull (ser ut som et dreneringshull/luftehull) som er tettet med en liten plastplugg som virker fjærbelastet. år jeg har bakluken åpen, og trekker denne plastpluggen litt ut, så drypper det godt med vann ut fra karroseriet til bakluken

Jeg har forsøkt å se etter en slik plugg og et slikt hull, men finner det ikke hos meg. Har for så vidt ingen lekkasjeproblemer heller. Kan du ta et bilde og laste opp her?
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Vil denne turen kunne gjøres med en elbil.
lørdag 16. september 2017, klokken 18:40
Hvis jeg tar med lademulighetene du nevner så er det du egentlig spør etter hvilken elbil som klarer 15 mil i minus 10, og der er jo de fleste, unntatt de minste, dvs. trillingene, e-up og gammel Leaf. Allerhelst skulle du jo hatt en bil som klarer alle 35 milene, da blir utvalget noe mindre. Høydeforskjell betyr også en del. Er det oppover hele veien, er det mye oppover de siste 15 milene eller bare de siste milene? Uansett, det som betyr mest er jo at du finner en bil som passer til ditt behov, og da tenker jeg mer på innvendig plass for alt du skal ha med deg og kjøreopplevelse og mindre på rekkevidde.
#14
e-up! / Sv: Nybegynner - Rekkeviddeangst?
tirsdag 12. september 2017, klokken 08:34
Takk for fin rapport. Jeg er rimelig nybegynner selv, har ikke hatt min i mer enn 3 måneder, og begynner etterhvert å bli flink til å lese rekkekvidde, batteriprosent ("tank"), vegstrekning (fart), terreng, motvind og medvind og kommer ofte overraskende lenger enn jeg først trodde. Og du har helt rett, med et så lite batteri så lader den veldig fort opp til 80 og til og med 90 prosent, men etter det går det tregt. Det gjelder bare å planlegge, og heller stoppe på en hurtiglader for mye enn for lite.
#15
e-up! / Sv: Bestilling av ny bil
torsdag 07. september 2017, klokken 09:28
Med tanke på denne kampanjen til EABryn i sommer https://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/e-up/ synes jeg er det en ok pris, ikke billig, men heller ikke for dyrt. Jeg har selv en 2015-mod hvit, ergo uten ryggekamera, og soltak har jeg ikke. Ryggekamera kan jeg fint klare meg uten, med parkeringsensor går det meste greit uansett. Soltak ville jeg nok gjerne hatt sånn i etterkant, for det blir fort varmt i bilen bare det er litt sol ute, og man vil jo helst ikke bruke AC unødvendig, men det kommer jo an på kjøremønsteret og om man har behov for den ekstra rekkevidden når man ikke bruker AC. Jeg ser at de fleste leveres med vinterdekk 175/65 R14, fordi det er større utvalg av dekk, men prøv å få 165/70 R14 (f.eks. piggfrie Michelin X-Ice) da beholder du samme breddeprofil.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA