Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KapteinKork

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Feilmelding: Giroverføring
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:11
Ipadjove,
Nei, det går ikke å sette den i N.
Vi forsøker holde girspaken fremover (både med og uten knappen inne) og det skjer ingen ting.
Ja, det grønne bilsymbolet+READY lyser klart og fint.

Bilen er med andre ord låst i Park.

Bilen står med nesen inn mot en husvegg.
Blir spennende å se hvordan de får ut bilen. Den står jo inneklemt mot vegg og låst i Park.
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Feilmelding: Giroverføring
torsdag 19. oktober 2017, klokken 17:07
Oppdatering,

Når feilmeldingen dukket opp trykket vi på On-Call knappen.
Vi snakket med en meget hyggelig servicemedarbeider som overhodet ikke kunne hjelpe.
De kjente ikke til feilmeldingen, kunne ikke se noen problemer når de kjørte sin diagnose av bilen.
Vi kunne trygt kjøre videre og ta kontakt med verksted når det passet oss.

Vel, nå står bilen bom fast langs veien.
Bilen står i park og det er komplett umulig å få bilen i revers eller drive.
Man får altså beveget girpaken, men det skjer overhodet ingen ting.

Trykker på On-Call knappen og snakket nok en gang med hyggelige folk - totalt blottet for kompetanse og kunnskap om bilen. Det ble kjørt diagnose - ingen feil funnet.

Vel, bilen står nå bom fast og må taues til verksted.

En ting er i hvert fall sikker: Opel On-Star er bare tullball.
Hyggelige folk - men på ingen måte til nytte for meg som eier av en Opel Ampera-e.
De er overdrevent hyggelige - er det et forsøk på å skjule at de overhodet ikke kan brukes til noe annet enn å bestille pizza?

Jeg er litt skuffet over bilen - og særdeles skuffet over Opel On-Star.

Da er det bare å vente på tauebil og få bilen levert til Mobile på Ensjø.
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Feilmelding: Giroverføring
fredag 13. oktober 2017, klokken 07:30
Como,
Feilen oppstod på ca. 5950 km, så det er nok ingen sammenheng mellom feilmelding og kjørelengde.

Erato,
Displayet er ikke montert opp ned i mitt elektriske kjøretøy. Det var undertegnede som ved en inkurie holdt fotografiapparatet orientert feil vei i det øyeblikket fotografiet ble tatt.
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Feilmelding: Giroverføring
torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:14

På displayet står det feilmelding «Giroverføring» og den gule servicelampen lyser.

Trykket på On-Star knappen, men der satt det ingen som hadde hørt om feilkoden engang. Rådet jeg fikk var å parkere, vente litt og se om feilen forsvant av seg selv....det gjorde den ikke  ::)

Noen andre som har vært borte i denne feilkoden?
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Seter
lørdag 19. august 2017, klokken 12:39
Jeg leser at flere her inne klager på setene i Opel Ampera-e.

Vi er en familie på fire og spenner fra 195cm/100kg til 160cm/60kg.
Samtlige er meget godt fornøyd med setene - og synes de er kjempegode å sitte i på både korte og lange turer.
Vi har kjørt den 40 mil i ett strekk - og det var ingen antydning til vond stump eller vond rygg.

Tenkte bare det var greit å få frem at selv om noen (få?) opplever setene som dårlige er det også noen (mange?) som synes de originale setene er gode/normale/tilstrekkelige.
#6
I dag fikk jeg denne feilmeldingen fra Opel OnStar:

SitatKjære Opel OnStar-kunde!
Vi har oppdaget at olje-levetiden i din 2017 Opel Ampera-e er under 5 %.
Kontakt din forhandler eller flåtesjef for å avtale oljeskift.
Klikk på her for å be om en avtale med forhandleren din. Du kan også bestille service gjennom smarttelefon-appen, eller ved å trykke på den blå OnStar-knappen i bilen og snakke med en rådgiver.
Du kan se gjennom diagnoseopplysninger ved å logge deg på din OnStar-konto på nettet via koblingene nederst i denne e-posten eller via smarttelefon-appen.
Hvis du har spørsmål, kan du kontakte en OnStar-rådgiver på 80058217 eller trykke på den blå OnStar-knappen i bilen.

Jeg trykket på OnStar knappet og kom i kontakt med hyggelig norsktalende betjening.
Han kjørte en diagnose på bilen og fant alle systemer ok - ingen feilmeldinger.
Han forsøkte å kontakte verkstedet hos min forhandler (Mobile Oslo, Ensjø) for å høre om de hadde noen innspill, men han kom ikke igjennom på telefonen. Kanskje ikke så rart - det er jo lørdag ;-)

Vi ble enige om at jeg tar kontakt med verkstedet hos forhandler Mobile Oslo på mandag og hører om det er noe de skal kikke på.

Representanten hos Opel OnStar kunne informere om at de var nedringt av Opel Ampera-e kunder som hadde mottatt samme sms/e-post i går og i dag. Kan tenke meg det er kø hos Opel-forhandlere på mandag med folk som lurer på hva dette er for noe ;-)
#7
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e og OnStar
mandag 24. juli 2017, klokken 22:29
Sitat fra: Zuexi på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:02
Hvor er bilen i løypa når OnStar aktiveres? Fikk mail om at OnStar ble aktivert idag, men bilen skal visst ikke komme til Norge før andre uka i August i følge forhandler.

Vi fikk vår Opel Ampera-e lørdag 22. juli og OnStar ble aktivert samme dag.
Forhandleren (Mobile Ensjø) aktiverte OnStar når vi hentet bilen.
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e og OnStar
mandag 24. juli 2017, klokken 22:26
Olemann,

Ja, dette fungerer helt fint her hos meg  :+1:

Jeg logger inn her:
https://eur.onstar.com/
#9

Ja,

Takk for svar, alle sammen.

Bilen lader nå 7kW på 32A kurs.

Etter hva jeg forstår skal det kun være mulig velge mellom 6/10A når man lader med kladd.
Når man lader med "ladestasjon" vil det ikke være mulig å sette ladestyrken i bilen, i appen eller på OnStar nettsiden. Ladestyrken må settes i laderen. Bilen kan ikke selv begrense dette. Bilen tar åpenbart i mot det den makter opp til 7kW.

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med den laderen.
Veldig fin løsning hvor jeg selv kan velge ladestyrken i fornuftige steg.
Laderen leveres med et 32A-1fas stikk.
Jeg har laget fire overganger slik at jeg kan kople laderen til 32A-3fas , 16A-3fas , 16A-1fas og normalt 16A stikk.
Det eneste jeg må passe på er å justere ned ladestrømmen til 16A når jeg bruker de mindre stikkene.
Forøvrig knallgod service hos Elbilgrosisten.no - anbefales!
#10
Arha,
Er dette noe du vet sikkert - altså at du kan justere ladestrømmen når den er koplet til "ladestasjon"?

"Problemet" har langt på vei løst seg ved at displayet i bilen nå viser at den lader 7kW, men inne på OnStar nettsiden står det likevel: "Lading ved strømtilkobling 10 A".

Status nå er altså.
Bilen lader 7Kw på 32A kurs, men båte telefonapp og OnStar nettsiden viser 10A - og jeg kan ikke velge ladehastighet fra noen nedtrekksmeny (slik jeg kunne velge mellom 6/10 når jeg lader med kladden).

bno,
Ja, det er et 3-fas uttak hvor jeg har en overgang til 1-fas
Uproblematisk.

#11
Sitat fra: Ipadjove på mandag 24. juli 2017, klokken 19:34
For å utelukke... du vet at appen ikke er i sanntid, du må nok 'dra ned og holde' skjermen litt og så vente et lite halvminutt for å få oppdatert status?

Yes, dette er jeg klar over ;-)
#12
S4e,

Går den rett på f.eks. 7kw hos deg også - eller går den trinn-for-trinn opp mot maks?
...uten at jeg vet hva de ulike trinnene måtte være ;-)
#13
Hei,

Dette ser jeg på 2 ulike måter.

1) ladetiden er fryktelig lang og helt tilsvarende den tiden som fremkommer med den medfølgende 6/10A ladekladden.

2) Når jeg logger inn på OnStar, klikker inn på kjøretøyprofil og lademodus - så står det at den lader med ladestasjon og 10A.

Er det slik at den starter med 10A og gradvis øker i trinn oppover?
...eller hopper den rett på 32A?
Jeg skal innrømme at jeg ikke satt mange minuttene og så på at den stod på 10A :-)
#14
Hei,

Vi ble for kun får dager siden lykkelige eiere av en Opel Ampera-e.
Vi har kun har rukket å kjøre 500 kilometer, men så langt er vi kjempefornøyd med valget vi gjorde i oktober 2016.
Opel Ampera-e svarer så langt til forventningene - og litt til!!

Så til problemet.
De første dagene har vi ladet bilen med den medfølgende ledning/kladd som kun muliggjør 6 og 10A lading.
Kjedelige saker. Sneglefart.

Derfor bestilte vi denne ladekabelen fra Elbilgrosisten:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas
Denne skal kunne justeres i trinnene 6, 10, 16, 20, 25 og 32A.
Vi har koplet denne til et 32A uttak i garasjen. Dette uttaket fungerer utmerket ved bruk av høytrykksvasker, sveiseapparat, kompressor mm. så vi vet at alt er ok på den fronten.

Boksen på kabelen er korrekt stilt inn. Blinker 7 ganger og indikerer at den er klar til å levere 32A.

Når vi kopler denne til vår Opel Ampera-e så skifter den fra "kabel" til "ladestasjon", men den fortsetter kun å lade med 10A. Jeg finner ingen steder å endre til 16, 20, 25 eller 32A lading. Det fremkommer heller ikke under lading hvilken "hastighet" (strømstyrke) den lader ved til enhver tid.

Mine spørsmål til dere som har denne bilen:

Når dere kopler til en ladekabel som kan levere 20, 25 eller 32A - hvor der dere hvilken strømstyrke det lades på?...og hvor i menyen kan dere velge ladestyrke?

Noen som har en ide om hvorfor bilen insiterer på å fortsette på 10A, selv om det er mulig å forsyne seg grovt av strømtilkoblingen jeg byr frem?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA