Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lastebil

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stå på retten sin
søndag 03. september 2017, klokken 09:49
På tide å forby elbiler i kollektivfeltet slik at det kan brukes til det var ment opprinnelig. Å gi kollektivtrafikken en fordel i forhold til privatbilismen.
#2
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:26
her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett??   det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.

Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.

Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?

Grunnen er at på eldre firepolete jordfeilbrytere var kretsen for test knappen intern i bryteren mellom N og en fase. For å være sikker på at jordfeil bryteren løste seg ut på test knappen koblet man slik at det gikk strøm igjennom alle fasene for sikkerhets skyld. Som en ser av skjemaet på Chint sin bryter så er alle faser overvåket i kretsen til test knappen. Det er forskjeller fra fabrikat til fabrikat. Gammel vane vond og vende.
#3
Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.

10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?

DSB sier også at en må ha en egen dedikert kurs for lading av elbiler.
#4
Sitat fra: Sele på onsdag 09. august 2017, klokken 07:56
Er det slik at privatpersoner plikter og måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring?

En plikter ikke å kunne Norsk lov, men det er straffbart å bryte den.
De fleste av oss bryter Norsk lov bevist eller ubevist. Blir bare ikke tatt for det og dermed ikke straffet. :angel:
#5
Sitat fra: LMOR på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:57
Dette gjelder profesjonelle aktører som offentlige ladepunkt, utleie, kjøpesenter, borettslag.

Det er ikke slik at privatpersoner skal måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring.

Det er eier/bruker som er ansvarlig at det elektriske anlegget er i forskriftmessig stand.
Så vis en ikke kan dette, så bør en la de proffe ta et ansvar for det de har gjort og sørge for dokumentasjon for at alt er i henhold til reglene.
#6
Nå er det slik at NEK 400 ikke er en forskrift men en norm. Ved å følge normen vil en kunne oppfylle kravene i forskriften for elektriske anlegg. Siden NEK er en norm så vil det åpne seg for tolkinger hvordan en kan oppfylle kravene i forskriften. Og det er noe de som har laget normen ønsker at det skal være muligheter for. Vis en velger å gjøre installasjonen på en annen måte en det som er beskrevet i NEK 400 må det dokumenteres at det vil oppfylle kravene i forskriften. Dette vil for de fleste være svært kostbart og komplisert. Men noen leverandører har vel muskler til å kunne si at vis en gjør det på deres måte så oppfyller deres produkt kravene i forskriften.
Forresten så gjelder NEK 400:2014 fra 01.06.2014 med en overgangsordning til 01.01.2015 slik at en kunne gjøre ferdig anlegg som var påbegynt. Arbeide utført etter 01.06.2014 etter gamle normer må ha en samsvarserklæring der det går frem at det er utført etter den gamle normen for å være godkjent.
#7
Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.

Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?

Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?

Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB

For 20A må du nok ha 6mm2 i boliger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA