På tide å forby elbiler i kollektivfeltet slik at det kan brukes til det var ment opprinnelig. Å gi kollektivtrafikken en fordel i forhold til privatbilismen.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 21:26
her har jeg tegnet opp slik elektrikeren koblet det.
Etter det jeg har forstått er det påbudt med type B jordfeilbryter, så det er vel riktig at den også må være etter trafoen ved IT nett?? det er også vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet på kursen FØR trafoen.
Siden vi har 400v-TN-C-S nett hjemme har jeg der montert egen 3fas 22kw ladeboks der og fikk PodPoint laderen som fulgte med Zoe'n montert på hytta, der er det 230V-IT-nett.
Podpoint står montert ute på en bod og tafoen er på innsiden av boden mens sikringsskapet er inne i hytta.
Siden trafoen står å varmer på tomgang mens vi ikke er der store deler av tiden, pleier jeg å slå av sikringen inne i hytta når vi reiser. Det som er irriterende er at når vi kommer tilbake og jeg setter på sikringen så må jeg alltid på ut i boden og vippe opp B-jordfeilbryteren som har slått seg av. Kan grunnen til det være at trikkeren har koblet som han har gjort, eller er det fordi trafoen trekker litt i oppstarten og at slik må det være..?
Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55Takk for tipset.
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?
Sitat fra: Sele på onsdag 09. august 2017, klokken 07:56
Er det slik at privatpersoner plikter og måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring?
Sitat fra: LMOR på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:57
Dette gjelder profesjonelle aktører som offentlige ladepunkt, utleie, kjøpesenter, borettslag.
Det er ikke slik at privatpersoner skal måtte lese seg opp på dette for å be om utbedring.
Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.
Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?
Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?
Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB